شکار در مازندران ممنوع شد

رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران گفت که در سال جاری شکار در تمام مناطق حفاظتی و اراضی جنگلی این خطه شمال کشور ممنوع است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، کوروش ربیعی روز یکشنبه  افزود : با این رویکرد برای سال جاری هیچ گونه مجوزی برای صید و شکار در اراضی حفاظتی و جنگل های شمال برای پرندگان و پستانداران به شکارچیان داده نمی شود.

وی دلیل این تصمیم را شرایط حاکم بر استان با توجه به شیوع کرونا اعلام کرد و گفت که به همین دلیل هم مقدمات قانونی لازم برای شکار در سال جاری از قبل تدارک دیده نشده است.

ربیعی مقدمات قانونی لازم را رعایت آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید  مصوب دی ماه سال ۹۸ هیات وزیران و ابلاغ آن به استان اعلام کرد و توضیح داد : بر اساس اصلاح آیین نامه  قانون  شکار  و صید در هیات وزیران ، صدور مجوز برای شکار برای تمام گونه های جانوری منوط به درخواست استانی با ذکر اعلام مناطق شکار به سازمان حفاظت محیط زیست و موافقت این درخواست در  شورای عالی حفاظت محیط زیست  است.

وی افزود : علاوه بر این ، پس از تایید درخواست استانی از سوی سازمان محیط زیست و موافقت شورای عالی محیط زیست ، باید گونه های جانوری مورد شکار و مناطق شکار از طریق روزنامه رسمی به اطلاع عمومی برسد تا آنها بتوانند پروانه شکار دریافت کنند.

 رییس اداره حیات وحش محیط زیست استان مازندران گفت : اداره کل محیط زیست مازندران به دلیل شرایط حاکم بر استان، تاکنون هیچ منطقه ای را برای شکار به سازمان محیط زیست معرفی نکرده است تا از طریق شورای عالی محیط زیست مجوز شکار صادر گردد و به همین دلیل امسال هیچگونه پروانه شکار حتی به طور موقت هم در استان صادر نخواهد شد.

وی افزود : در شرایط فعلی  شکار  و صید  در استان مازندران چه در مناطق خشکی و چه مناطق آبی و کنار آبی ممنوع است و یگان حفاظت نیز برای برخورد قانونی با متخلفان صید و شکار در استان نظارت های خود را تشدید خواهد کرد.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت : همچنین ممنوعیت پنج ساله شکار در جنگل های شمال که از سوی شورای عالی محیط زیست از ۲ سال قبل صادر شده نیز همچنان به قوت خود باقی است و با متخلفانی که امنیت مناطق حفاظتی را در جنگل ها بر هم بزنند، طبق قانون برخورد خواهد شد.

۵۳۰ هزار هکتار از مساحت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتاری استان مازندران را مناطق حفاظتی زیست محیطی تشکیل می دهند. در این اراضی حفاظتی بالغ بر ۵۲۰ گونه های مختلف جانوری شناسایی شدند که ۳۷۰ گونه جانوری مورد شناسایی را پرندگان تشکیل می دهند  و ۸۵ گونه از جانوران مورد شناسایی در این مناطق اعم از پرندگان، پستانداران و بی مهرگان را گونه های حمایتی و یا در معرض انقراض تشکیل می دهند.

پروانه شکار تا پیش از این در فصل پاییز و زمستان برای یک دوره زمانی ۴۵ روزه برای دارندگان سلاح مجاز شکاری صادر می شد.

بر اساس گزارش محیط زیست مازندران طی سال های ۹۷ و ۹۸ پروانه شکار تنها برای مازندرانی های مقیم استان و برای روزهای پنجشنبه و جمعه صادر می شد و تعداد شکار مجاز برای هر شکارچی دارای پروانه نیز طی هر روز سه بال پرنده آبزی و یا خشکی زی  بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید