تولید پودرهای شوینده از جلبک دریایی با قابلیت حفاظت از محیط زیست

دانشمندان نوعی آنزیم را با تحقیق روی جلبک های دریایی شناسایی کردند که می توان آن را در پودرهای شوینده به کار برد و از محیط زیست محافظت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، باکتری که در جلبک زندگی می کند نوعی آنزیم می سازد که از آن برای تولید پودرهای شوینده لباس حافظ محیط زیست استفاده می شود.

مهر نوشت، محققان دانشگاه نیوکاسل شیوه آزاد سازی باکتری از جلبک به وسیله آنزیم نوین فسفودی استراز را بررسی کردند. در این فرایندباکتری به مولکول های چسبنده ای تجزیه می شود که به طور طبیعی روی سطح آن موجود هستند.

در مرحله بعد آنان مولکول های مذکور را برای ساخت نوع جدیدی پاک کننده طبیعی استفاده کردند که در آینده نزدیک می توان از آن برای تمیز کردن لباس ها استفاده کرد.

محققان متوجه شدند این آنزیم در دمای بالا نیز فعال می شود اما در دمای پایین تر( مانند دمای دریا) عملکرد بهتری دارد.

پروفسور گرنت بورگس و مایکل هال در این پروژه با شرکت «پروکتر وگمبل» همکاری کردند. هال محقق ارشد این پژوهش می گوید: آنزیم های فسفودی استراز  در همه جا قابل رصد هستند. آنها به طور طبیعی روی پوست نیز وجود دارند.  اما نکته جالب درباره آنها قدرت مقاومت شان است. بیشتر آنزیم ها شکننده هستند و در دمای بالا آسیب می بینند. اما این آنزیم می تواند در دمای سرد و گرم فعال شود و تاثیرگذاری بالایی دارد.

دیدگاه تان را بنویسید