گام های لرزان بورس به سمت بالا

روندهای درونی بازار بورس چه افقی را برای شاخص های بورس ترسیم می‌ کنند؟ آمارها نشان می دهد بورس امروز هم می تواند مثبت باشد اگر سندروم یک شنبه ها اجازه دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تحلیل‌گرانی که روند صعودی را برای بورس پیش‌بینی می‌کنند معتقدند تمام بازدهی حاصل از موج ورود نقدینگی به بورس تخلیه شده و تمام ریسک‌های ریزشی وارد بر بازار اثرشان تخلیه شده است. بازار به مرحله‌ای رسیده که کف حمایت قوی دارد که هم مبتنی بر روندهای قیمتی بازار است و هم مبتنی بر ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها است. آیا روندهای درونی بازار بورس این تحلیل را تائید می‌کنند؟

تغییر کانال صف‌های بازار

اقتصادنیوز نوشت؛ در روز شنبه، ارزش صف‌های خرید نسبت به روز معاملاتی پیشین 81 درصد بیشتر شد. ارزش صف‌های خرید روز چهارشنبه نیز نسبت به روز سه‌شنبه 132 درصد رشد کرده بود. در سه روز معاملاتی گذشته ارزش صف‌های خرید افزایش یافته است و در مقابل روند تغییرات ارزش صف‌های فروش در کانال پایین‌تری حرکت می‌کند به طوری که رقم صف فروش روز شنبه نسبت به روز چهارشنبه 32.5 درصد کمتر و نسبت به رقم بیشینه‌ی 7 مهرماه 72 درصد کمتر است.

روند صف خرید

روند صف فروش

تغییر کانال ارزش معاملات کل و خرد

روند تغییرات ارزش معاملات بازار و ارزش معاملات خرد نشان می‌دهد که در کانال بالاتری قرار گرفته است. هر چند که ارزش معاملات بازار روز شنبه 19 درصد کمتر از روز معاملاتی پیشین بود و ارزش معاملات خرد نیز 0.14 درصد کاهش یافت، اما روند چند روز گذشته نشان می‌دهد رقم ارزش معاملات نسبت به ابتدای هفته پیش در کانال بالاتری حرکت می‌کند. ارزش معاملات امروز بازار نسبت به شنبه گذشته 33 درصد بیشتر است. همچنین ارزش معاملات خرد نیز نسبت به ابتدای هفته پیش در کانال بالاتری نوسان می‌کند. به طوری که ارزش معاملات خرد امروز بازار نسبت به شنبه گذشته 5.7 درصد بیشتر است.

ارزش معاملات بازار

 

روند ارزش معاملات خرد بورس

توقف موج خروج از بازار

یکی از متغیرهایی که جذابیت بازار را نشان می دهد روند تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی است. این متغیر تا قبل از روز شنبه در 10 روز کاری منفی بود وضعیتی که نشان می داد معامله گران حقیقی میل به خروج پول خود از بازار دارند. اما در معاملات روز شنبه و پس از 10 روز کاری، رقم خالص ورود پول حقیقی به بازار مثبت شد و 646 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار تزریق شد.

 

بورس

پیش بینی بورس امروز

روندهای درونی بازار نشان می‌دهد که تغییر مسیر شاخص‌های بازار بورس به سمت بالا محتمل است اما هنوز روند حرکتی پارامترها و متغیرهایی که شاخص را پشتیبانی می‌کنند متزلزل است. بازار برای تغییر مسیر به گام‌های محکم‌تری نیاز دارد و روندهای لرزان این روزها تنها کورسوهایی امیدوارکننده برای بازار سرمایه ایران هستند.

اگر روند ورود پول حقیقی تداوم یابد، سمت تقاضای بازار تقویت شود و ارزش معاملات کل و خرد در کانال فعلی باقی بمانند، شاخص کل همانند روز شنبه رشد خواهد کرد. اما حرکت هر یک از این عوامل در جهت مخالف می‌تواند موجب نزول شاخص‌های بورس تهران شود.

نکته دیگر در پیش بینی بورس عوامل بیرونی اثر گذار بر بازار است، یکی از عواملی که در روزهای اخیر روی آن مانور زیادی داده است نرخ دلار است، اگر نرخ دلار وارد فاز اصلاحی شود و ریزش بیشتری داشته باشد متغیری که تحلیل گران بورسی روی آن مانور زیادی داده اند تضعیف می شود و این ضعف می تواند ترمزی برای حرکت شاخص باشد.

شاید به همین دلیل باشد که اعتقاد دارند شروع بورس امروز می تواند تعیین کننده باشد. بر اساس این رویکرد بورس ممکن است سبز شروع کند اما در ادامه این فشار عرضه است که جهت بازار را ترسیم می کند زیرا بازار برای صعود بیشتر نیازمند نقدینگی بالایی است و اگر این اتفاق رخ ندهد شاخص رمق زیادی برای حرکت به سوی سطوح بالاتر ندارد.

دسته دیگری هم امیدوارند عرضه های نیمه دوم بازار برای شاخص دردسر ساز نشود و بورس با شکست سندروم یک شنبه های ریزشی برای سومین روز کاری هم ثبت بسته شود.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید