سونامی سالمندی در انتظار ایران

معاون پرستاری وزیر بهداشت هشدار داد که در حال حاضر در ایران ۹ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند اما در ۳۰ سال آینده این میزان به ۲۵ درصد می‌رسد و شاهد سونامی سالمندی در کشور خواهیم بود

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ به نقل از ایسنا، معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سونامی سالمندی در انتظار کشور است، گفت: افزایش نرخ سالمندی کشور از ۹درصد در 30 سال آینده به ۲۵ درصد خواهد رسید.

مریم حضرتی 25 شهریور در کنگره ملی سیمای سلامت خانواده در اردبیل اظهار کرد: زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور می‌توانند نقش مهمی در جامعه ایفا کنند به طوری که با تأمین ۶ نیاز خانواده سالم که عبارتند از صمیمیت و همدلی، استقلال اعضای خانواده، رضایتمندی، تأمین نیاز اعضا، انسجام و حاکمیت ارزش‌های اخلاقی نقشی اساسی را در تحکیم خانواده سالم ایفا کنند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در جهان در ۳۰ سال آینده تعداد سالمندان از تعداد کودکان و خردسالان بیشتر خواهد بود، افزود: در حال حاضر در ایران ۹ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند اما در ۳۰ سال آینده این میزان به ۲۵ درصد می‌رسد و شاهد سونامی سالمندی در کشور خواهیم بود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه رشد سالمندی در ایران بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: ما بایستی روی سالمندی برنامه ریزی داشته باشیم با وجود اینکه امید به زندگی در بین زنان بالاتر از مردان است، ولی نسبت به مردان از کیفیت زندگی کمتری  برخوردار هستند و در بلند مدت شاهد سالخوردگی زنانگی در کشور خواهیم بود.

معاون وزیر بهداشت  با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای سلامت خانواده‌ها، اضافه کرد: اقدامات برای باروری سالم، سلامت مادران، نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان، میان سالان و سالمندان و نیز بهبود تغذیه آنها در نظر گرفته شده است که تاکید اساسی بر برنامه‌های سلامت میان سالان و سالمندان خواهد بود.

به گفته حضرتی همچنین برای حمایت از سلامت زنان، خانواده و نیز پرستاران هدفگذاری‌هایی در معاونت پرستاری وزارت ترسیم شده است به طوری که می توان به ارتقای سطح دانش و مهارت پرستاران، تربیت پرستاران ویژه و تخصصی، آموزش به بیمار و خانواده که از ارکان مهم پرستاری است، کمک می‌کند.

همچنین برای تدوین آئین‌نامه مراقبت‌های طولانی‌مدت با تعرفه‌های مشخص، تدوین استانداردهای مراقبت در منزل و ... تلاش می‌کنیم تا این طرح‌ها نیز برای حمایت از افراد سالخورده تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

 وی در ادامه با اشاره تغییر شیوه زندگی بعد از پساکرونا، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا و ارتقای سطح بهداشت به نظر می رسد در دنیای پس از کرونا تا حدودی شاهد شیوه صحیح زندگی کردن و مراقبت از خود و نحوه ارتباط درست باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید