شرایط سخت دریافت وام ودیعه مسکن

بسیاری از مستاجران با شرایط دشواری برای دریافت وام ودیعه مسکن مواجه اند، از جمله مشکلات تامین ضمانت است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، داستان ضرب المثل «تا گوساله گاو شود، دل صاحبش آب شود»، اشاره مستقیمی به انتظار طولانی برای به ثمر رسیدن یک تصمیم مفید دارد. نمونۀ یکی از این تصمیمات، بحث پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران است که دل بسیاری را به شکل‌پذیرترین حالت ماده تبدیل کرده است.

فارس نوشت: بررسی‌های فارس مشخص کننده این نکته است که بنا نیست ابهامات به وجود آمده در ارتباط با تسهیلات ودیعه مسکن به انتها برسد و در هر مرحله از اعطای این تسهیلات شاهد نارضایتی مردم از عملی نشدن وعده‌های مسئولان و متولیان این حوزه هستیم.

در میان ابهامات مطرح شده پیرامون تسهیلات ودیعه مسکن، آخرین ابهام مطرح شده در زمینه این تسهیلات مرتبط با ضامن بانکی در نظر گرفته شده برای این طرح است. مطابق جزئیات ارائه شده از سوی پروانه اصلانی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ضمانت تسهیلات ودیعه مسکن تا حد امکان ساده شده است. این مقام مسئول در بیان ساده شدن شرایط ضمانت تسهیلات ودیعه مسکن گفت:«سعی کردیم تا جای ممکن تسهیلی برای پرداخت‌ وام ایجاد کنیم و به گواهی کسر از حقوق، کسر از مستمری و ارائه چک یا سفته اکتفا کرده ایم. ضمن اینکه دریافت کنندگان وام ۱۵ میلیون و کمتر نیازی به آوردن ضامن ندارند.»

 

*تفاوت چشمگیر ضمانت درخواستی از مستاجران با اظهارات مسئولان وزارت راه

در حالیکه مدیر عامل دفتر اقتصاد و مسکن از تسهیل شرایط ضمانت تسهیلات ودیعه خبر می‌دهد اما شاهد اتفاقات برعکسی در دنیای واقعی هستیم. بررسی نظرات و موجود در بازخورد اخبار منتشر شده مرتبط با بحث تسهیلات ودیعه مسکن، گلایه بسیاری از مردم از روند اخذ ضامن را به وضوح مشخص می‌کند. برای پیگیری این نظرات متناقض با گفته مسئولان، با یکی از مخاطبان ارتباط برقرار کردیم. این مستاجر متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن در تشریح شرایط دشوار اخذ تسهیلات، گفت: « زمانی که به بانک ملت مراجعه کردم تا نسبت به اخذ تسهیلات اقدام کنم، با این پرسش مواجه شدم که آیا کارمند رسمی دولت هستید؟ پس از پاسخ منفی، مسئولان بانک گفتند، برای اخذ تسهیلات نیاز به 2 ضامن کارمندی است.»

وی، ضمن اشاره به اینکه کارمند بانک را از اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی آگاه کردم، افزود: «پس از اشاره به اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی، کارمند بانک به آئین نامه داخلی بانک اشاره کرد و بر نیاز به 2 ضامن کارمندی تاکید کرد.»

این مخاطب ادامه داد:«به منظور پیگیری با شماره ارتباط مردمی بانک مرکزی تماس گرفتم و شرح ماجرا را گفتم. متاسفانه اظهارات کارمند بانک مرکزی نیز در تناقض با اظهارات مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه بود.»

 

*سرمایه اجتماعی به وسیله تناقضات بین دستگاه‌های دولتی تحت تاثیر قرار می‌گیرد

در شرایطی که مسئله ضامن تسهیلات ودیعه به معضل جدی مستاجران بدل شده است، ناهماهنگی بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی بیش از پیش به گسترده شدن این تناقضات می‌انجامد. در همین ارتباط محمد حمیدزاده، کارشناس مسکن ضمن اشاره مستقیم به ناهماهنگی بین وزارت راه و بانک مرکزی، گفت:« تسهیلات ودیعه مسکن برای اولین بار پرداخت می‌شود و همین امر می‌تواند دلیل بسیاری از مشکلات باشد اما این سطح از ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی غیر قابل قبول است.»

این کارشناس مسکن، در بیان آسیب به اعتماد مردم پس از ناهماهنگی‌های به وجود آمده گفت، اظهارداشت:«سرمایه اجتماعی با اینگونه تناقضات تحت تاثیر قرار می‌گیرد، وقتی مسئولی خبری را اعلام می‌کند و مردم در عمل با خلاف آن رو به رو می‌شوند، در طولانی مدت به بی اعتمادی جدی می‌انجامد.»

 

*لزوم تسریع در هماهنگی بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی

ضمانت تسهیلات ودیعه مسکن در شرایطی به یکی از بزرگترین مشکل مستاجران تبدیل شده که به پایان فصل داغ بازار اجاره نزدیک می‌شویم و بسیاری از مستاجران نیاز اورژانسی به این تسهیلات پیدا کرده‌اند.

 همچنین خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی بخش اعظمی از متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن را تشکیل می‌دهند و در پیدا کردن ضامن دچار مشکل جدی خواهند شد. در حقیقت توجه به نکات مذکور موید این امر است که  وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی هرچه سریع‌تر باید نسبت به ایجاد هماهنگی‌های لازم اقدام کرده و شرایط رابرای تسهیل اخذ وام ودیعه مسکن مهیا سازند.

 

دیدگاه تان را بنویسید