جی پلاس/ گزارشی از دستاورد جدید دانشمندان دانشگاه کرنل

ساخت "روبات‌ های نازکتر از مو" برای تزریق به بدن انسان

دانشمندان ارتشی از روبات‌های میکروسکوپی را طراحی کرده‌اند که اندازه هر کدام از آن‌ها از ضخامت موی انسان کوچک‌تر بوده و قابل تزریق به بدن است تا به جنگ بیماری‌ها برود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه علم و فناوری جی پلاس؛ دانشمندان دانشگاه کرنل آمریکا روبات‌های بسیار ریزی ساخته‌اند که خیلی شبیه به وسیله نقلیه مینیاتوری است که در فیلم «سفر شگفت‌انگیز»، ساخته ریچارد فلایشر در سال ۱۹۶۶، وجود داشت و به بدن بیمار تزریق می‌شد. در آن فیلم، دانشمندان پس از کوچک شدن در ابعاد میکروسکوپی، سوار بر این وسیله نقلیه به داخل بدن یک بیمار سفر کرده و یک لخته خون را با کمک اسلحه لیزری از بین بردند.

به گفته دانشمندان، این میکروبات‌ها در دنیای واقعی سیگنال‌های عصبی قلبی یا مغزی را مانیتور می‌کنند و داروهای لازم را به اندام‌های مرتبط می‌رسانند. این روبات‌های چهار چرخ از طریق یک سرسوزن وارد بدن می‌شوند و با استفاده از چهار محرک الکتروشیمیایی که شبیه به «پا» عمل می‌کنند، از بافت و خون انسان عبور می‌کنند.

32411706-8666323-An_army_of_microscopic_robots_thinner_than_a_human_hair_have_bee-a-70_1598449771991

اینها، نخستین روبات‌هایی هستند که ابعادشان از یک دهم میلی‌متر کوچک‌تر است و از وسایل الکترونیک برای هدایت آنها استفاده می‌شود. این روبات‌ها الگویی برای ساخت نسخه‌های حتی پیچیده‌تر از هوش مبتنی بر سیلیکون، ارائه می‌دهند که به راحتی قابل تولید به صورت انبوه هستند.

این روبات‌ها که قابلیت راه رفتن دارند، آخرین نسخه از حسگرهای میکروسکوپی و ماشین‌های مبتنی بر گرافین است. پاها یا محرک‌های این روبات با تحریک نور لیزر خم می‌شوند. این خم شدن‌ موجب حرکت رو به جلوی آن می‌شود.

دانشمندان در آزمایش‌ها بیش از یک میلیون از این روبات‌ها را روی یک ویفر 10 سانتی‌متری سیلیکونی ساختند. جالب این است که میکروبات‌هایی به این کوچکی از سلول‌های خورشیدی تغذیه می‌شوند و با استفاده از تکنیکی به نام فتوولتائیک، که در مقیاس بزرگ‌تر در پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود، کار می‌کنند.

چند قطعه از تکه‌های فتوولتائیک روی پاهای این روبات قرار گرفته‌ و زمانی که نور لیزر به آن می‌تابد، باعث خم شدن و برگشت دوباره پاها می‌شود و به این صورت حرکت روبات شکل می‌گیرد.

32413726-8666323-image-a-2_1598453251749

به گفته دانشمندان، این میکروروبات‌ها آنقدر استقامت دارند که در محیط‌های بسیار اسیدی سالم و حتی در دمای بیش از ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد نیز زنده باقی می‌مانند. ابعادشان نیز حدود ۵ در ۴۰ در ۷۰ میکرون است؛ میکرون یک میلیونیم متر است. هر کدام از این روبات‌ها از یک مدار بسیار ساده از سیلیکون تشکیل شده‌اند که در اصل بدنه و مغز آن را می‌سازد و از آنجا که از سیلیکون ساخته شده‌اند، حسگرهای مربوطه قادر به اندازه‌گیری دما و پالس‌های الکتریکی هستند.

دیدگاه تان را بنویسید