جی پلاس/ محققان یک روبات جالب ساختند

سوسکی که با الکل حرکت می کند!

محققان یک روبات شبیه سوسک طراحی کرده‌اند که با ساده‌ترین نوع الکل یعنی متانول می‌تواند یک ساعت تمام راه برود، بار حمل کند و از درخت بالا برود و جالب‌تر اینکه عملیات جست‌وجو و نجات انجام دهد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه علم و فناوری جی پلاس؛ در این روبات هیچ سیمی به کار نرفته و وزن آن به اندازه سه دانه برنج است و بدون اینکه به منبع انرژی وصل شود، در فضاهای تنگ و صعب‌العبور عملیات جست‌وجو و نجات انجام می‌دهد.

به گفته محققان کالیفرنیای جنوبی، این سوسک روباتیک به لطف یک میکرومولکول سوختی متانول حرکت می‌کند و سوخت را درون خود حمل می‌کند. آن‌ها متانول را به عنوان منبع سوخت این روبات (ربات) استفاده کرده‌اند چرا که یک محفظه کوچک آن می‌تواند ۱۰ برابر انرژی یک باتری کوچک را تولید کند.

محققان برای اینکه متانول را به حرکت تبدیل کنند، یک سیم آلیاژ نیکل تیتانیوم را با پلاتین پوشش دادند. آلیاژ زمانی که گرم می‌شود، مانند عضله منقبض شده و به یک باره سرد می‌شود. از سوی دیگر پلاتین با احتراق هر گونه بخار متانولی که با آن در تماس است، گرما تولید می‌کند.

در یک فرآیند تکراری، هر دفعه بخشی از قطعات روبات در معرض سوخت قرار می‌گیرد و گرم می‌شود و در نتیجه، ریزماهیچه شبیه به آکاردئون آن نیز شروع به حرکت می‌کند. به این شکل که قسمت‌ جلوی روبات یا به اصطلاح دست‌های آن از حرکت می‌ایستند و بعد به پاها می‌چسبند و به یکباره شبیه به آکاردئون به سمت جلو پرتاب می‌شوند.

این سوسک آهنی درست است که به اندازه سه دانه برنج وزن دارد، اما می‌تواند ۶/۲ برابر وزن خود را تحمل کند و روی سطوح مسطح بخزد.

محققان می‌خواهند در مرحله بعد حشره‌های روباتیکی طراحی کنند که بتواند پرواز کنند.

دیدگاه تان را بنویسید