تاخیر در واریز پول فروش سهام عدالت، چرا؟/ سهامداران سهام عدالت چگونه مشکل خود را حل کنند؟

واریز قطره‌چکانی پول سهام دو علت اصلی دارد. یکی اینکه بعضی از سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت مشتریان تعداد خیلی کمی هست و وقتی ما ۳۰ درصد همان تعداد کم را می‌فروشیم و به حسابشان واریز می‌شود عدد قابل توجهی نیست. علت دوم هم به نحوه عملکرد شرکت صحرا و سپرده‌گذاری در EDA کردن درخواست‌های فروش و بعد از آن هم نحوه تقسیم وجه در زمان ارسال لیست واریز برمی‌گردد.

لینک کوتاه کپی شد
جی پلاس،  رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملی در گفتگوی مفصلی در خصوص مشکلات سهامدارانی که از طریق این کارگزاری اقدام به فروش سهامشان کرده‌اند توضیحاتی داده است.

روند فروش سهام عدالت چگونه است؟

رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملی در توضیح این فرایند با اشاره به آغاز فروش سهام عدالت در خرداد ماه، گفت: سهامداران از هفته اول سهامداران می‌توانستند که با مراجعه به بانک درخواست فروش ۳۰ درصد از سهامشان را ثبت کنند. در این مرحله افراد به بانک وکالت می‌دادند که طبق صلاح دید بانک اقدام به فروش نماید و امکان انتخاب از بین سهام موجود برای هیچ یک از افراد وجود نداشت. از تاریخ ۱۰ خرداد فروش سهام عدالت توسط کارگزاری بانک ملی ایران به عنوان اولین کارگزار فروشنده شروع شد.

براساس اظهارات وی، درخواست‌های فروش ثبت شده، توسط شرکت زیرساخت تجمیع می‌شود و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در یک کد واحد به نام EDA شارژ می‌شود، هر کارگزاری کد EDA مخصوص خود را دارد و کارگزاری‌ها در هر روز تعداد سهامی که در هر یک از ۳۶ نماد موجود در پرتفوی سهام عدالت در کد EDA کارگزاری شارژ شده است را با هماهنگی مقام ناظر و در دامنه مثبت قیمت به فروش می‌رسانند. به هر میزان که در هر روز از کد مذکور فروش انجام شود پس از گذشت پنج روز کاری بعد بر اساس فایل پرداختی که توسط زیرساخت به کارگزاری اعلام می‌شود به حساب بانکی فروشندگان واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: با گذشت چند روز از ابتدای فروش، تصمیم عوض و بنا شد کارگزاری‌ها در روند اخذ درخواست فروش وارد شوند و افراد بتوانند از طریق زیرساختی که کارگزاری در اختیارشان قرار می‌دهد اقدام به ثبت درخواست فروش به صورت کاملا انتخابی و تا سقف تعیین شده نمایند. مزیت این روش این هست که سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت زیرساخت کارگزاری‌ها از روند فروش‌ها، تغییرات پرتفوی و مبالغ واریز وجه آگاه شوند.

پورقره‌سید عنوان کرد: پس از شروع فاز دوم فروش سهام عدالت که شامل ۶۰ درصد از کل پرتفوی می‌شد، هر فرد به هر یک از درگاه‌های موجود در بانک که مراجعه نماید به زیرساخت کارگزاری متصل می‌شود و کلیه فیلتر‌هایی که در خصوص صحت اطلاعات افراد باید لحاظ شود اعمال می‌شود و در صورتی که چند مورد مهم شامل اینکه ۱- فرد دارای سهام عدالت باشد، ۲- شماره موبایل فرد در سایت sahamedalat.ir به درستی ثبت شده باشد و از لحاظ مالکیت به نام خود فرد باشد و ۳- شماره شبا فرد در سایت sahamedalat.ir معتبر باشد، کنترل شد درخواست وی ثبت شده و وارد فاز فروش خواهد شد.

آنطور که وی اظهار کرد، برخی از افراد به اشتباه به جای ورود به سامانه، «ثبت نام در اولین ورود» را انتخاب می‌کنند و به همین دلیل با خطای کارگزار ناظر مواجه می‌شوند که باید ورود به سامانه را انتخاب کنند.

چرا پول سهام قطره‌چکانی واریز می‌شود؟

از نظر رئیس هیات مدیره کارگزاری، واریز قطره‌چکانی پول سهام دو علت اصلی دارد. یکی اینکه بعضی از سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت مشتریان تعداد خیلی کمی هست و وقتی ما ۳۰ درصد همان تعداد کم را می‌فروشیم و به حسابشان واریز می‌شود عدد قابل توجهی نیست. علت دوم هم به نحوه عملکرد شرکت صحرا و سپرده‌گذاری در EDA کردن درخواست‌های فروش و بعد از آن هم نحوه تقسیم وجه در زمان ارسال لیست واریز برمی‌گردد که هر میزان فروش در هر نمادی داشته باشیم ارزش خالص فروش و تقسیم بر تعداد نفرات می‌کنند و این موضوع باعث ایجاد واریزی‌های خرد و متعدد می‌شود.

وی همچنین در خصوص این که همه سهامداران نمی‌توانند از طریق شماره‌های تماس مشکلات خود را پیگیری کنند، بیان کرد:، چون حجم تماس‌ها بالاست و تعداد همکاران ما محدود است، ما به یک مجموعه کال سنتر قوی و آموزش دیده نیاز داریم تا بتوانیم درصد قابل توجهی از تماس‌ها را پاسخگو باشیم. در حال حاضر امکان جلب رضایت همه مشتریان با امکانات و نیرو‌های فعلی مقدور نیست. در حال حاضر کلیه افراد می‌توانند به سایت زیرساخت کارگزاری مراجعه کنند و بخشی از اطلاعات فروش و واریز سهامشان را ببینند.

علت تاخیر در واریز و برگشت وجوه چیست؟

رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملی معتقد است: علت دیر واریز شدن وجوه در ابتدا به دلیل نحوه و روش ارسال فایل‌های واریز از سپرده‌گذاری بود که در حال حاضر این موضوع با قرار گرفتن فایل‌ها در زیرساخت ایفونیکس برطرف شده است.

به گفته وی، علت برگشت خوردن وجوه موارد متعددی می‌تواند باشد از جمله اینکه حساب مشتریان مسدود باشد. نمی‌شود به این سوال پاسخ کلی داد، باید موردی بررسی شود.

برخی از سهامداران اعلام کرده‌اند پس از گذشت بیش از دو ماه از ثبت درخواست فروش هنوز هیچ پولی دریافت نکرده‌اند، آیا این امکان وجود دارد که درخواستشان ثبت نشده باشد؟

پورقره‌سید در پاسخ به این سوال گفت: ممکن است برای این مشتریان به دو دلیل اصلی درخواستی ثبت نشده باشد: اول اینکه کارگزار ناظر این افراد کارگزاری دیگری است و از طریق تماس با شماره ۱۵۶۹ مشخص خواهد شد. دوم اینکه، شماره موبایلی که در سامانه سهام عدالت ثبت شده به نام خود فرد نباشد که برای حل این موضوع به سایت panel.sahamedalat.ir مراجعه و نسبت به اصلاح آن اقدام کنند. همچنین بعضی از افراد هم درخواستشان ثبت شده و فروششان انجام شده، ولی به دلیل اینکه شماره شبای معتبر نداشتند پول به حسابشان واریز نشده است.

با توجه به اینکه شرایط بازار تعیین کننده وضعیت فروش است، مشتریان می‌توانند با مراجعه به سایت کارگزاری و مشاهده پرتفوی خود در جریان سفارشات فروش انجام شده و تعدادی که برای فروش از پرتفوی آن‌ها ارسال شده قرار بگیرند.

سهام عدالت چند روزه فروخته می‌شود؟

به گفته وی، بازه زمانی که از زمان ثبت درخواست فروش تا واریز پول طول می‌کشد به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان عدد دقیقی برای آن بیان کرد. مهمترین عامل هم شرایط بازار برای فروش سهام است. به عنوان مثال در هفته گذشته به خاطر فشار فروشی که در بازار داشتیم کارگزاران امکان فروش نداشتند.

مشکل عدم ثبت درخواست فروش ۳۰ درصد دوم چیست؟

پورقره‌سید در خصوص سهامدارانی که در فروش ۳۰ درصد دوم مشکل دارند گفت: به احتمال زیاد افرادی که برای ثبت فروش ۳۰ درصد دوم به سایت کارگزاری مراجعه می‌کنند به جای اینکه ورود به سامانه را انتخاب کنند، به اشتباه روی گزینه ثبت نام در اولین ورود کلیک می‌کنند و با خطای کارگزار ناظر قبلا تعیین شده مواجه می‌شوند. برای برخی از سهامداران هم که ورود به سامانه را انتخاب می‌کنند، ولی پیامک ارسال نمی‌شود به این دلیل است که شماره موبایلشان در زیرساخت تدبیر تعریف نشده که باید به سایت panel.sahamedalat.ir مراجعه کنند و موبایلشان و مجدد ویرایش کنند تا ثبت شود.

وی ادامه داد: کلیه افرادی که یکبار درخواست فروش موفق از کارگزاری بانک ملی داشتن باید روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنند، سپس فراموشی رمز عبور را بزنند، یک کد برای شماره موبایلشان ارسال می‌شود که با وارد کردن کد امکان تعریف رمز عبور ایجاد می‌شود.

راهکار رفع خطا در فروش چیست؟

به گفته رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملی، نام کاربری کلیه این افراد کد ملی است. اما برای تعدادی از افراد که در مرحله اول درخواست فروش را از طریق یکی از اپلیکیشن‌ها و یا سایت سداد ثبت کرده‌اند ممکن است در زیرساخت تدبیر شماره موبایل منتقل نشده باشد که به همین دلیل پیامک تایید جهت ورود به سامانه ارسال نمی‌شود. این دسته از افراد باید حتما به سایت panel.sahamedalat.ir مراجعه کنند و در قسمت پروفایل شماره موبایلشان را یکبار ویرایش کنند (حتی ممکن است شماره موبایل درست باشد) باید مجدد ویرایش کنند که اطلاعات تماسشان در زیرساخت شرکت تدبیر‌پرداز هم انتقال یابد. بر اساس اعلام کارشناس شرکت تدبیر حداقل ۲۴ ساعت زمان لازم است تا بعد از ویرایش شماره موبایل مشتری در سامانه سهام عدالت، اطلاعات در زیرساخت تدبیر هم ویرایش شود.

براساس اظهارات وی، کسانی تا به حال درخواست از طریق بانک ملی ثبت نکردند روی گزینه ثبت نام در اولین ورود کلیک کنند و اگر با خطای کارگزار ناظر مواجه می‌شوند باید با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرند از کارگزار ناظر فعلیشان مطلع شوند.

برخی از سهامداران عنوان کرده‌اند که کارگزاری بانک ملی بدون اجازه آن‌ها اقدام به فروش ۳۰ درصد دوم کرده‌اند.

رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملی در این خصوص توضیح داد: ممکن است باگی در سیستم صحرا وجود داشته که این اتفاق افتاده باشد، ولی با اطلاعاتی که در حال حاضر داریم نمی‌توانیم پاسخ موثق و دقیقی به این سوال بدهیم.

  • نورالله گله بچه ارسالی در


    ماازقیمت سهام خود هیچی نمیدانیم

  • علی ارسالی در

    سلام چرا سهام فروختیم پول رو یک جا واریز نمیکنند ۱۸۰۰۰۰۰۰میلون ارزش سهام هست ۲۳۴هزار واریز شده چرا واقعا واسه این دولت متاسفم وقتی پول ندارید چرا به مردم میگید بفروشید این بانکها دست دولت هست چرا دولت کاری نمیکنه؟

  • سلام جعفر عبدالخانی هستم وسه تا بچه دارم وبیکارم وازمسولین محترم پیگیری کنن کمک معیشتی نمی گیرم متشکرم کدملی1756309388وشماره حساب کارت یارانه6037697537055383 ارسالی در

    سلام بنده جعفر عبدالخانی هستم 2 ماه که فروختم هیچی برام نریختن تاحالا مشکل چی

  • فواد ساعدپناه ارسالی در

    سلام من فواد ساعدپناه با کدملی ۳۷۳۲۱۷۵۴۵۶ هستم که بیشتر از دو ماه سی درصد اولیه سهام عدالت رو فروختم ولی تا الان نزدیک یک میلیون و پونصد برام واریز شده بانک ملی چرا بقیه اش رو واریز نمیکنی بنده مستاجر و دارای دو فرزند هستم الان چند ماه اجاره ندادم صاحب خونه ام رهن و اجاره رو زیاد کرده آخه چیکار کنیم خودم هم بیکار هستم بانک ملی خدا خوشش نمیاد بقیه پولم رو واریز کن

دیدگاه تان را بنویسید