احتمال برخورد یک سیارک کوچک با زمین

به گفته دانشمندان احتمال دارد در نوامبر آینده یک سیارک کوچک به نام “۲۰۱۸ VP1” با زمین برخورد کند.

لینک کوتاه کپی شد
 
جی پلاس، یک سیارک کوچک در ماه‌های آینده به زمین نزدیک خواهد شد؛ بر اساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده، در نوامبر ۲۰۲۰ سیارکی به اسم “۲۰۱۸ VP1” در فاصله‌ای بسیار نزدیک به زمین خواهد بود و احتمال برخورد آن با محل زندگی ما وجود دارد.

نوامبر آینده در کنار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از نظر دانشمندان ستاره شناسی ماه جالب‌توجهی بوده، چرا که سیارک ۲۰۱۸ VP1 به نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین خواهد رسید و متاسفانه تا به این لحظه مشخص نیست که جرم آسمانی به سیاره ما برخورد می‌کند یا خیر.

 

سیارک کوچک ۲۰۱۸ VP1

همان‌طور که می‌توان از اسم این جرم آسمانی متوجه شد، سیارک ۲۰۱۸ VP1 دو سال پیش کشف شد و دانشمندان با اطمینان اعلام کرده‌اند که سیارک مورد نظر در مسیر نزدیک شدن به زمین قرار دارد. دانشمندان به کمک پیشرفته‌ترین تجهیزات موجود تخمین زده‌اند که ۲۰۱۸ VP1 می‌تواند در نزدیک‌ترین حالت ممکن، در فاصله‌ای بین ۷.۵ تا ۴۱۸ هزار کیلومتری سیاره ما قرار بگیرد.

دانشمندان اعلام کرده‌اند که شانس وارد شدن این  سیارک کوچک  به اتمسفر زمین ۱ به ۲۴۰ بوده و حتی اگر چنین اتفاقی رخ دهد، جرم مورد نظر نمی‌تواند مشکل خاصی برای ما زمینیان به وجود بیاورد. بررسی‌ها نشان داده که قطر ۲۰۱۸ VP1 حدودا ۲ متر بوده و وارد شدن آن به جو زمین تنها نور بسیار روشنی را به وجود می‌آورد که قبل از متلاشی شدن و منفجر شدن سیارک در اتمسفر، آسمان زمین را نورانی خواهد کرد.

خطر اجرام آسمانی نزدیک زمین

محققان برای تخمین خطر اجرام آسمانی مانند سیارک ۲۰۱۸ VP1، از یک مقیاس لگاریتمی استفاده می‌کنند و گفته شده که عدد مربوط به خطر سیارک مورد نظر ما ۳.۵۷- است. در واقع اجرامی که مقیاس آن‌ها کمتر از ۲- باشد، با وارد شدن به اتمسفر هیچ تبعاتی را به دنبال نخواهند داشت. اگر عدد مورد نظر بین صفر تا ۲- باشد، لازم است که دانشمندان به دقت جرم آسمانی مورد نظر را زیر نظر بگیرند.

به صورت کلی می‌توان گفت سیارک‌ها و اجرام آسمانی مختلف دائما به اتمسفر زمین وارد می‌شوند و همین چند روز پیش یک بارش شهاب‌سنگ جو زمین را مورد هدف قرار داد. خطرناک‌ترین جرم آسمانی شناخته شده که در آینده نزدیک به سیاره ما نزدیک خواهد شد، یک سیارک ۱.۳ کیلومتری بوده که ۸۶۱ سال دیگر به نزدیک‌ترین مسافت خود از زمین خواهد رسید. با این حال جای چندان نگرانی در این رابطه وجود ندارد، چرا که بر اساس تخمین‌های دانشمندان جرم آسمانی مورد نظر به احتمال ۹۹.۹۹۸ درصد با زمین برخورد نخواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید