گزارش جی پلاس

سیارک عبوری امروز، با زمین برخورد می کند؟ / ناسا: مردم نگران نباشند

برای جلوگیری از تهدید برخورد سیارکی امروز ( 4 تیر 98) از کنار زمین عبور می کند؛ راهکارهایی برای نجات زمین وجود دارد که یکی از آنها منفجر کردن سیارک، مانند فیلم های علمی- تخیلی است. ناسا به مردم به اطمینان داده که نگران نباشند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ سیارک ها اجسامی هستند تشکیل شده از سنگ یا فلز و یا هر دو که حول خورشید حرکت می کنند،  میلیون ها سیارک در منظومه خورشیدی وجود دارد.

 چهارشنبه (امروز) یکی از این سیارک ها از کنار زمین عبور خواهد کرد، که به گفته ناسا خطرناک خواهد بود. این سیارک که  با 310 متر و 140 متر طول دارد و به بزرگی برج ایفل است،  ۲۰۱۰NY۶۵ نام دارد، که به دلیل مداری که در آن قرار گرفته و اندازه بزرگش در دسته سیارک های خطرناک قرار می گیرد.

طبق اطلاعات موجود در CNEOS این سیارک عظیم در دیاگرام مدار ۲۰۱۰NY۶۵ در ناسا نشان می‌دهد سیارک از میان زمین و مریخ گذر و مدار زمین دور خورشید را قطع می‌کند. البته پیش بینی می‌شود این سیارک از فاصله ۲.۳ میلیون مایلی زمین رد شود و در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۱ میلادی دوباره از کنار زمین گذر کند.
 

در بیانیه موسسه اخترفیزیک جزایر قناری آمده است: به دلایل مختلف، "معمولاً به دلیل تعامل با سیارات غول پیکر منظومه شمسی، مشتری و زحل، این سیارک ها که معمولاً در کمربند به طور پایدار قرار دارند، می توانند مدارهای خود را تغییر داده و به درون منظومه شمسی بیافتند. در این هنگام است که سیارک ها به مدار زمین نزدیک شده و خطرناک تلقی می شوند."

سرعت این سیاره (سیارک) عبوری از کنار زمین 29 هزار مایل بر ساعت یعنی 4 برابر سرعت گلوله است، اما ناسا تاکید کرده است که این پدیده نباید کسی را نگران کند، هرچند امکان برخورد آن با زمین را نیز رد نکرده است.

در صورتی که امکان برخورد این سیارک با زمین افزایش یابد، ناسا با ردیابی مسیر دقیق آن راهکارهایی را به کار می گیرد، تا از برخورد آن با زمین جلوگیری کند. 

یکی از راهکارها این است که مانند فیلم های فضایی از سلاح های ذوب هسته ای استفاده کند، که سرعت آن را بدون شکستن تغییر می دهد. بر اثر انفجار، نوترون های پرسرعت، پوسته ای از مواد را در سطح سیارک برای مقابله با انفجار تشکیل می دهند و مواد موجود در این پوسته گسترش یافته و نهایتا منفجر می شوند تا یک مانع ضخیم روی سیارک تشکیل شود. بنابراین یک تغییر سرعت کوچک می تواند از تصادف آن با زمین جلوگیری کند،

ترفند دیگری که ناسا می تواند برای جلوگیری از برخورد سیارک با زمین،  بکار برد و بدون آسیب به سیارک مانع از برخورد شود این است که بادبان های بزرگ خورشیدی را بر روی یک شیء کوچک تهدیدآمیز  قرار دهد تا فشار نور خورشید در نهایت بتواند مانع برخورد شیء با زمین شود.

یک ترفند دیگر هم منفجر کردن آن است که البته در صورت عملی شدن، ممکن است قطعات حاصل شده مشکلاتی را ایجاد کند.

پیش از این در اردیبهشت ماه یک سیارک بزرگ  به نام ۱۹۹۸ OR ۲ از کنار زمین عبور کرد که درباره برخورد آن به زمین هشدار داده شده بود. این سیارک در 27 فروردین 1458 دوباره در فاصله ای سه بار نزدیکتر؛ این بار از فاصله ۴.۶ برابری فاصله زمین تا ماه از کنار  کره خاکی ما عبور خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید