کابوس سقوط شاخص چه زمانی تمام می شود؟/ پیش بینی وضعیت بورس در هفته پیش رو

اصلاح یا ریزش شاخص‌های بورس در ۲ هفته اخیر با جرقه اختلاف میان ۲ وزارتخانه نفت و اقتصاد بر سر عرضه صندوق دارا دوم شکل گرفت و بعد با عرضه ۳۰درصد دوم سهام عدالت تشدید شد. درواقع بروز ناهماهنگی ساختاری میان مسئولان موجب افزایش نااطمینانی در بازار شد.

لینک کوتاه کپی شد
جی پلاس؛ در آخرین هفته معاملاتی مرداد، شاخص کل بورس تهران با افتی ۱۱درصدی نسبت‌به هفته گذشته به سطح یک‌میلیون و ۷۵۷هزار واحدی سقوط کرد. این در حالی بود که در هفته قبل‌تر، شاخص کل ریزش ۲.۹ درصدی را تجربه کرده بود و بسیاری از معامله‌گران بازار سرمایه انتظار داشتند روند‌های مثبت را تجربه کنند.
 
اما در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاخص‌های بورسی با سرعت بیشتری پایین آمد و افت ۱۱ درصدی برای شاخص کل بورس روی تابلو‌ها نقش بست و درواقع طی یک هفته شاخص از سطح یک‌میلیون و ۹۷۵ هزار واحدی با ۲۱۸ هزار واحد سقوط به سطح یک‌میلیون و ۷۵۷ هزار واحدی رسید. ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲هزار تومانی نیز با حدود ۱۳ درصد سقوط به ۱۶میلیون و ۸۲۲هزار تومان رسید. همچنین ارزش هر واحد دارا یکم با بیش از ۸ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته به ۱۸هزار و ۳۱۴تومان رسید.

طی هفته‌ای که بورس کاملا قرمزپوش بود و سقوط ۱۱ درصدی را به ثبت رساند، برخلاف رویه معمول در سال ۹۹ دیگر بازار‌ها رشد کردند. در هفته منتهی به روز پایانی مرداد، طلا و دلار به‌ترتیب با بازدهی ۲.۳ و ۲ درصدی، بیشترین بازدهی هفتگی را نسبت به دیگر بازار‌ها داشتند.
قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در این هفته ۲۴ هزار تومان رشد کرد و معامله‌گران بازار فلزات زردرنگ در این هفته طلا را ۲.۳ درصد گران‌تر از هفته گذشته خریدوفروش کردند. دلار نیز در این هفته ۴۵۰ تومان گران شد که رشد ۲ درصدی را برای فعالان این بازار به همراه داشت.

 

پیش‌بینی روند بورس

اصلاح یا ریزش شاخص‌های بورس در ۲ هفته اخیر با جرقه اختلاف میان ۲ وزارتخانه نفت و اقتصاد بر سر عرضه صندوق دارا دوم شکل گرفت و بعد با عرضه ۳۰درصد دوم سهام عدالت تشدید شد. درواقع بروز ناهماهنگی ساختاری میان مسئولان موجب افزایش نااطمینانی در بازار شد.

با این حال اغلب کارشناسان معتقدند دولت مجبور است حمایت خود از بازار سرمایه را ادامه دهد؛ چراکه هدفش تامین مالی و جبران کسری بودجه ازطریق بورس است و در این راستا چاره‌ای جز رونق‌بخشی به بازار ندارد.
 
نمی‌توان نقش دولت را در ریزش ۱۴ درصدی بازار طی ۲ هفته اخیر نادیده گرفت و تصمیم‌های متزلزل دولت در این زمینه را بی‌اثر دانست. علی‌رغم تشکیل صف‌های فراوان فروش در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، می‌توان به بهبود روند معاملات در هفته جاری امیدوار بود. آخرین‌باری که بورس چنین ریزشی را تجربه کرد، بلافاصله توانست رشد ۱۶ درصدی را رقم بزند. از این رو می‌توان امیدوار بود که از ابتدای هفته پیش رو روند‌ها در بازار دوباره صعودی شود.

 

پس از اینکه بازار سهام هفته گذشته را بازدهی منفی ۱۱ درصدی پشت سر گذاشت قرار است از امروز تغییرات جدیدی در این بازار رخ دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید