کشف نانومحصول ضدسرطان از زعفران توسط داشنمندان ایرانی

دانشمندان ایرانی با استفاده از ماده موثره زعفران و فناوری نانو توانستند به محصول پایدار ضد سرطان دست یابند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهدی جعفری مجری طرح، اجرای این طرح را در راستای ایجاد ارزش افزوده دانست و گفت: در این طرح با عنوان "بهینه‌سازی و مدل‌سازی استخراج و میکروانکپسوله کردن ترکیبات موثره زعفران" ترکیبات موثره زعفران با اثراتی چون ضد سرطان و ضد استرس استخراج و سپس با کاربرد نانو حامل‌های محصولی پایدار تولید شد.

وی با بیان اینکه این طرح با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد، افزود: با توجه به ظرفیت بالای کشور به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان نتایج این تحقیق به اقتصاد و رشد صنعت بومی این محصول کمک زیادی می‌کند.

جعفری ادامه داد: در این طرح از فناوری ریز پوشانی استفاده شد و با کاربرد آن زعفران به ماده‌ای قابل استفاده در صنایع بهداشتی و غذایی تبدیل شد. سپی این گیاه با فناوری پیوند داده شد تا راهکاری برای جلوگیری از خام فروشی آن ارائه شود.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی اظهارداشت: ترکیبات دارویی و زیست فعال مورد نیاز بدن در فناوری ریزپوشانی داخل پوشش‌هایی در مقیاس نانو و میکرو قرار می‌گیرد. در این صورت ماده از شرایط نامساعد محیط و فرآیند در امان می‌ماند، پس از آن به صورت هدفمند به بافت‌های بدن می‌رسد.

جعفری گفت:‌ این طرح با موفقیت در سطح پایلوت انجام و ثبت اختراع شده است و هم اکنون در مراحل تجا

دیدگاه تان را بنویسید