کرونا به کدام مشاغل کمترین آسیب را زد؟

اتاق بازرگانی تهران در در جدیدترین گزارش خود به بررسی شغل‌هایی پرداخته که از کرونا بیشترین آسیب را دیده‌اند یا بنا به ماهیت خود، چندان در زمان شیوع این ویروس با مشکل و محدودیت مواجه نشده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، با شیوع جهانی ویروس کرونا، بسیاری از کشورها و دولت‌ها به منظور کاهش سرعت این بیماری و افزایش توان کادر درمان در مقابله با آن، اقدام به ایجاد قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی کردند و به دنبال آن، فعالیت بسیاری از کسب و کارها یا محدود و ممنوع شد یا با تغییرات جدی ادامه پیدا کرد.

 

هرچند در حال حاضر بسیاری از دولت‌ها یا با کاهش سرعت شیوع ویروس یا با هدف مقابله با ضربه‌های اقتصادی حاصل از آن، اقدام به بازگشایی مجدد کسب و کارها کردند اما بررسی نشان می‌دهد که تعدادی از شغل‌ها و حوزه‌های کاری در زمان شیوع کرونا، آسیبی جدی دیده‌اند.

مبنای جدیدترین تحقیقات صورت گرفته، امکان ایجاد فاصله گذاری اجتماعی در محیط‌های کاری است. به این معنا که در هر محیط پس از بازگشایی دوباره کسب و کارها تا چه حد امکان حفظ فاصله اجتماعی و کاهش خطر ابتلا وجود دارد.

بر این اساس، کسب و کارهای فعال در حوزه مراقبت‌های بهداشتی و حمایت اجتماعی، مدیریت عمومی، خدمات اقامتی و غذایی، هنر، سرگرمی و تفریح، تجارت خرده و فروشی و خدمات اجتماعی بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیده‌اند و با توجه به اینکه در انجام بسیاری از این فعالیت‌ها امکان فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد، حتی در زمان بازگشایی‌ها، اقبال از آنها بالا نبوده است.

خدمات آموزشی، املاک و مستغلات، ساخت و ساز، خدمات آب، برق و گاز، امور مالی و بیمه، خدمات اداری و علمی و آمار و اطلاعات دیگر بخش‌هایی هستند که در طیف شغل‌های آسیب دیده از کرونا، در میانه قرار می‌گیرند.

در میان شغل‌هایی که کمترین آسیب را دیده‌اند، کشاورزی، جنگل داری و شیلات، صنعت(ساخت) و حمل و نقل انبارداری قرار گرفته‌اند. این شغل‌ها با توجه به این که امکان ارتباط مستقیم و مواجهه رو در رو با افراد در آنها بسیار پایین است، جزو شغل‌های کم ریسک به شمار رفته و در زمان شیوع کرونا، آسیب چندان زیادی در مقایسه با سایر بخش‌ها ندیده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید