در تیرماه فقط 10 روز هوای تمیز داشتیم

تهران طی تیر ماه امسال به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن ۲۰ روز هوای آلوده داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کیفیت هوای پایتخت در  تیر ماه امسال  طی ۱۱ روز در شرایط قابل قبول و به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن ۱۹ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها بود.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، افزایش غلظت آلاینده ازن ۱۹ روز از هوای تهران را در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داد اما غلظت این آلاینده طی یک روز از این ۱۹ روز با شاخص میانگین ۱۴۹ در آستانه شرایط ناسالم برای همه افراد قرار گرفت.

با وجود اینکه ازن علت اصلی آلودگی هوای تهران طی این بازه زمانی بود اما در پنج روز از اولین ماه تابستان امسال نیز غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شد اما به دلیل اینکه طی آن روزها شاخص ازن عدد بالاتری نسبت به ذرات معلق داشت، به عنوان آلاینده شاخص اعلام شد.

ازن حدود سه سال است که در ماه‌های گرم سال به عنوان آلاینده هوای تهران اعلام می‌شود. پیش از این غلظت آن در هوای پایتخت به دلیل نبود امکانات کافی برای اندازه‌گیری به‌طور دقیق اعلام نمی‌شد.

در مورد چگونگی تشکیل آلاینده ازن باید گفت که آلاینده‌هایی مانند اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرّار در حضور نور خورشید آلاینده ازن(O۳) را تولید می‌کنند. اکسیدهای نیتروژن محصول احتراق خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی است. ترکیبات آلی فرّار نیز از بخارات بنزین و از فعل و انفعالات سوخت‌رسانی تولید می‌شود. شاخص آلاینده ازن عموما در ماه‌های گرم سال افزایش پیدا می‌کند به‌طوری‌که طی تابستان سال گذشته ازن ۱۸ روز از هوای تهران را آلوده کرد.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران،  تیر ماه سال گذشته  تهرانی‌ها ۱۸ روز هوای قابل قبول داشتند و ازن نیز ۱۳ روز از هوای پایتخت را تحت تاثیر قرار داد که در این بین سهم هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ۱۲ روز و سهم هوای ناسالم برای همه گروه‌ها یک روز بود. 

گفتنی است که یکی از منابع پیش ساز آلاینده ازن، آلاینده ناکس است. منابع متفاوتی در تولید ناکس که عدد آن از ابتدای امسال به عنوان آلاینده شاخص اعلام می‌شود، دخیل هستند. در شهر تهران ۳۵ درصد آلاینده ناکس توسط منابع متحرک و ۳۲ درصد آن توسط نیروگاه‌ها تولید می‌شود. مصارف خانگی، اداری و تجاری و صنایع نیز هر کدام به ترتیب سهم ۱۴ و ۸ درصدی در تولید این آلاینده دارند.

در  تیر سال ۹۷  نیز کیفیت هوا در تهران بر اساس شاخص AQI طی ۲۲ روز در شرایط قابل قبول و ۹ روز نیز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود. علت اصلی آلودگی هوا طی این ۹ روز آلاینده ازن بود.

اولین ماه تابستان ۹۶  نیز کیفیت هوا ۲۵ روز در شرایط قابل قبول و ۶ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هر کدام سه روز سبب افزایش شاخص کیفیت هوا در این بازه شدند. در  تیر ماه سال ۹۵  نیز هوا در پایتخت ۲۶ روز در شرایط مطلوب قرار داشت و طی ۵ روز نیز هوا به دلیل افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون برای گروه‌های حساس ناسالم شد.

بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک در انتشار ذرات معلق ۶۰.۸ درصد است و حدود ۴۰ درصد ذرات معلق در تهران از منابعی مانند نیروگاه‌ها، صنایع، پالایشگاه، پایانه‌های اتوبوس، منابع‌ آلاینده خانگی، تجاری، اداری، راه آهن، جایگاه سوخت و فرودگاه‌ها منتشر می‌شود همچنین سهم خودروهای سواری در تولید ذرات معلق ۱۳.۹ درصد، خودروهای دیزلی شامل مینی‌بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و کامیون‌ها حدود ۳۵ درصد، موتورسیکلت‌ها ۱۰ درصد است. به این ترتیب بیشترین سهم از آلودگی هوای تهران متعلق به خودروهای دیزلی است.

دیدگاه تان را بنویسید