عوارض عرق نعناع که نمی دانید

نعناع مزایای زیادی دارد و رایج ترین درمان خانگی درد معده بین ایرانیان محسوب می شود اما مصرف بیش از اندازه آن عوارضی به دنبال دارد، مثلا بالا رفتن فشار خون و برخی ناراحتی های گوارشی.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اگر از عرق نعناع استفاده می کنید حتما این مطلب را بخوانید. عرق نعناع به علت داشتن خاصیت ضد نفخ برای کاهش درد معده و دل پیچه و دل درد و همچنین در رفع سوء هاضمه می تواند مفید و تاثیر گذار باشد. از آن جایی که خواص عرق نعناع به هضم غذا در معده کمک می کند و افرادی که دستگاه گوارشی آن ها مشکل دارد عرق نعناع می تواند پیشنهاد مناسبی برای آنان باشد. دم کردن عرق نعناع برای تقویت روده و معده می تواند بسیار مفید باشد.

 

خواص عرق نعناع 

عرق نعناع برای رشد مو

مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ نشان داده که روغن نعناع بر روی فولیکول های مو تاثیر گذاشته و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود. برای ماساژ روزانه و تحریک رشد مو های جدید، دو قطره روغن نعناع را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل اضافه کنید.

سپس آن را به پوست سر مالیده و حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید (بهتر است قبل از مصرف، مقدار کمی از آن را بر روی ناحیه کوچکی از پوست استفاده کنید تا مطمئن شوید که پوست شما به آن حساسیت نداشته و باعث تحریک پوستی نمی گردد). مراقب باشید که مخلوط با چشم تماس پیدا نکند.
 

یک آرامبخش خوشبو

یکی از خواص معجزه‌آسای نعناع خاصیت آرام‌بخشی و نشاط آوری آن است. تهیه شربت نعناع که از دم کرده این گیاه و مقداری زعفران و شکر تهیه شده باشد در لحظاتی که دچار ناراحتی و اندوه هستید به افزایش نشاط و برطرف شدن اندوه کمک می‌کند و در زمان عصبانیت و خشم، آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است.

برای تهیه این شربت کافی است ۲ قاشق برگ خشک و پودر شده نعناع را در ۲ لیوان آب جوش دم کنید و پس از صاف کردن آن یک لیوان از آن را با یک قاشق شکر و مقدار اندکی زعفران مخلوط کرده و به‌صورت سرد یا گرم میل کنید.

 

عرق نعناع دوآتیشه یعنی چی؟

اگر میزان گیاه نسبت به حجم آب بیشتر باشد و رایحه و اسانس بیشتری در مولکول‌های تقطیرشده آب جمع شوند، اصطلاح «دوآتشه» را برای عرق گیاهی به کار می‌برند. عرق دوآتشه، همان عرق اشباع‌شده یا با عطر بسیار غلیظ. مثلاً میزان برگ نعنایی که برای تولید یک شیشه عرق نعنا دوآتشه استفاده می‌شود، بسیار بیشتر از برگ نعنایی است که برای تولید یک ظرف عرق نعنا معمولی به کار می‌رود. و به مراتب خاصیت بالاتری هم دارد از آنجا که ماده موثر در عرقیات گیاهی، اسانس و رایحه موجود در آن‌هاست، هرچه عرق گیاهی بوی بیشتری داشته باشد، یعنی اسانس بیشتری در مولکول‌های آب وجود دارد و خواص درمانی بیشتری دارد

 

آیا داستان ضد درد بودن نعناع واقعیت دارد؟

نعناع ماده‌ای به اسم منتول دارد که باعث احساس خنکی در دهان می‌شود. منتول اثر ضد درد خوبی دارد اما در عرق نعناع این ماده خیلی کم است؛ بنابراین اگر به دنبال اثر ضد دردی هستیم باید از منتول استفاده کنیم. پمادهای منتول دارای این خاصیت ضد درد بوده و برای دردهای استخوانی مفید است. نعناع موضعی به صورت پماد و کرم برای دردهای استخوانی استفاده می‌شود و برای دردهای گوارشی مثل دل‌درد می‌توانید از عرق نعناع استفاده کنید. در ضمن افرادی که خسته‌اند اگر مقداری نعناع بخورند، حال عمومی بهتری خواهند یافت.

 

عوارض عرق نعناع

زیاده‌روی در مصرف عرق نعناع و مصرف آن به طور مداوم و طولانی مدت ممکن است سبب بالا رفتن فشار خون و برخی ناراحتی‌های گوارشی شود.

افرادی که به گیاه نعناع حساسیت دارند، بایستی در مصرف عرق نعناع احتیاط کنند.

به دلیل اینکه ”زخم معده” در محیط اسیدی اتفاق می‌افتد و افزایش ترشح اسید باعث باز ماندن دهانه معده می‌شود. کسانی که مبتلا به “زخم معده” هستند باید در مصرف نعناع و عرق نعناع احتیاط کنند.

مصرف عرق نعناع در اوایل بارداری بایستی با احتیاط و نظر پزشک همراه باشد.

زیاده‌روی در مصرف نعناع و فراورده‌های آن نظیر عرق و اسانس نعناع برای کودکان و نوزادان مضر بوده بر سیستم گوارش، حرکات تنفسی و قلب کودک تاثیر منفی می‌گذارد.

ذکر این نکته در پایان ضروری است که چون به هنگام مصرف عرق نعناع، دهانه معده که در اثر افزایش ترشح اسید بازمانده و سریع بسته نمی‌شود، توصیه می‌شود عرق نعناع همراه با آب و یا کمی عسل مخلوط و سپس مصرف شود.

مصرف عرق نعناع برای کودکان زیر ۲ سال محدودیت دارد.

 

عرق نعناع و یبوست

مصرف زیاد عرق نعناع باعث ایجاد یبوست می‌شود. همچنین به دلیل اثر شل‌کنندگی دریچه تحتانی مری، مصرف آن در افرادی که برگشت اسید معده به مری (رفلاکس معده) دارند، بایستی با احتیاط همراه باشد. به طور کلی عرق نعناع بیشتر در درمان اسهال مؤثر است تا یبوست. 

 

عرق نعنا و فشار خون

ممکن است این پرسش شما باشد که آیا عرق نعناع فشار خون را بالا می‌برد؟ پژوهش‌ها نشان می‌دهند که زیاده روی در خوردن نعناع و به خصوص روغن نعناع ممکن است علاوه بر افزایش فشار خون، ضربان قلب را هم افزایش دهد. توصیه می‌شود افرادی که داروهای کاهش فشار خون می‌خورند حتما درباره خوردن عرق نعناع و تداخل دارویی با پزشک خود مشورت کنند. 

دیدگاه تان را بنویسید