جی پلاس

قیمت ارزان ترین خانه ۲۵ در تهران، حقوق چند ماه یک کارگر است؟

یک خانه ۲۵ متری در ارزان ترین نقطه تهران ۲۲۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می شود که با حقوق یک کارگر در سال 99 حداقل ۷ سال و نیم یا حدود 90 ماه باید برای خرید آن کار کرد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس کار و درآمد جی پلاس، با یک بررسی روشن می شود که مساله مسکن بخش زیادی از جامعه به یک مشکل پیچیده برای آنان تبدیل شده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، قیمت مسکن در تهران نسبت به همین ماه در سال گذشته 42 درصد افزایش داشته است. 

در حال حاضر قیمت مسکن در تهران به طور متوسط ۱۸ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۱۰۰ تومان برآورد شده است، که در منطقه 18  به عنوان ارزان ترین منطقه تهران به ۸ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان می رسد. 

بیشترین سهم از معاملات مسکن نیز مربوط به خانه هایی با متراژ کمتر از 80 متر بوده است که ۵۲.۶ درصد از معاملات مسکن را به خود اختصاص داده اند.

برای خرید مسکنی با متراژ 25 متری، یعنی حداقل متراژ ممکن در ارزان ترین منطقه تهران به حداقل222 میلیون و 250 هزار تومان نیاز است.

از سوی دیگر حداقل حقوق در نظر گرفته شده برای کارگران 2 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است، یعنی یک کارگر برای تهیه یک مسکن 25 متری در ارزان ترین نقطه تهران باید حقوق بیش از 7 سال یا  حدود 90 ماه (بنابر نرخ حقوق امسال) خود را دربست تقدیم کند بدون اینکه یک ریال از آن برای هزینه های دیگر زندگی بردارد!

از سوی دیگر محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، در خصوص رشد نرخ اجاره نشینی گفت: در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۵ تعداد خانوارهای اجاره نشین ۳۰ درصد افزایش یافته است و این آمار در تهران با افزایش ۴۲ درصد نگران‌کننده است.

مطابق با آمار بانک مرکزی، بررسی وضعیت کرایه مسکن اجاری نیز از این حکایت دارد که در تهران ۲۷.۶ درصد و در کل مناطق شهری ۳۰.۷ درصد رشد نسبت به ماه مشابه سال قبل وجود دارد.

سوال اینجاست مساله مسکن اقشار کم درآمد در کشور به ویژه در پایتخت چه طور حل خواهد شد؟ در صورتی که نه تنها برای خرید مسکن به مشکل جدی برخواهند خورد، بلکه توان اجاره مسکن را هم نخواهند داشت!

دیدگاه تان را بنویسید