کارشناس فوتبال در گفت و گو با جی پلاس؛

کربکندی: نباید انتظار بازی های با کیفیت داشته باشیم/ تیم ملی هم از شروع لیگ سود می برد

یک کارشناس فوتبال ایران شروع لیگ را به نفع تیم هایی دانست که توان رقم زدن سرنوشت خود را در زمین مسابقه دارند اما معتقد است نمی توان از تیم ها انتظار بازی با کیفیت را داشت.

لینک کوتاه کپی شد

سرویس ورزشی جی پلاس؛ هفته بیست و دوم لیگ برتر فوتبال امروز با برگزاری پنج دیدار در شهرهای مختلف ایران آغاز می شود. شروع این مسابقات در حالی است که مخالفت های گسترده ای با این موضوع صورت گرفت و بخش اعظمی از تیم ها خواهان لغو رقابت های فصل جاری بودند اما در نهایت مسئولان به این نتیجه رسیدند که شروع رقابت ها گزینه بهتری است.

تیم ها برای رسیدن چنین روزی از حدود یک ماه قبل تمرینات خود را شروع کردند و باید تا حدود یک ماه و نیم دیگر بازی کنند تا پرونده فصل جاری لیگ برتر و جام حذفی بسته شود. در نتیجه برای یک پایان خوش، این تیم ها هستند که باید برای بهترین نتیجه و رقم خوردن سرنوشت خوب در پایان مسابقات تلاش کنند و خبری از تصمیمات خارج از زمین مسابقه و تعیین قهرمانی و سقوط کننده از روی جدول نصفه و نیمه نیست.

رسول کربکندی، دروازه بان سابق تیم ملی و از کارشناس فوتبال در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره شروع لیگ برتر و تسلط فوتبال بر کرونا می گوید: موضوع به این سادگی نیست که بگوییم همه چیز تمام شده است. فوتبال در حالی شروع می شود که ما هنوز سایه کرونا را بالای سر خودمان می بینیم و باید مراقب باشیم تا در این وضعیت دچار اشتباه نشویم. منتهی اتفاق خوب این است که فوتبال ما وارد دوران رکود نمی شود و تیم ملی می تواند از برگزاری رقابت های باشگاهی در ایران بهره لازم را ببرد.

وی درباره مزیت های شروع لیگ برتر در وضعیت کنونی حاکم بر فوتبال و کشور، خاطرنشان کرد: نقطه مثبت این اتفاقات این است که فوتبالیست ها از وضعیت ایده آل بدنی در فاصله دو سال تا شروع جام جهانی و یک سال تا انتخابی این مسابقات خارج نمی شوند. به خصوص اینکه اسکوچیچ روی بازیکنان داخلی حساب ویژه ای باز کرده و شناخت خوبی از آن ها دارد.

سرمربی سابق ذوب آهن با بیان اینکه شروع لیگ برتر به اختلاف نظر تیم ها در تعیین تیم های قهرمان و سقوط کننده به لیگ دسته یک و همینطور سهمیه های آسیایی پایان می دهد، گفت: فدراسیون فوتبال ما مانند فرانسه یا هلند دارای اقتدار لازم نیست که بخواهد بعد از مشورت با باشگاه حکمی را صادر و پای آن بایستد. در نتیجه مسئولان به این نتیجه رسیدند که برای رفع اختلافات میان تیم ها، نتایج را در زمین مسابقه تعیین کنند و برای همین هزینه لازم را هم پرداخت کردند. اقداماتی مانند اجرای پروتکل های بهداشتی دارای هزینه های بسیاری است که گاها از عهده و توان تیم ها خارج است اما به هر جهت این تیم ها هستند که خودشان سرنوشت شان را رقم می زنند و در اتاق های فکر برای تیم ها تصمیم گیری نمی شود.

دروازه بان سابق تیم ملی ایران شروع لیگ برتر را با وجود حضور کرونا در جامعه، اتفاقی مثبتی می داند و می گوید: باید قبول کنیم که کرونا فعلا در جامعه ما و سایر جوامع وجود دارد و باید به زندگی در این وضعیت عادت کنیم. به همین دلیل است که نمی توانیم مسابقات را با این توجیه عقب بیندازیم تا روزی فرا برسد که کرونا نباشد. کرونا تا مدت ها هست و این سخن من نیست بلکه متخصصان می گویند باید به زندگی در این شرایط عادت کنیم.

کربکندی با رد خواسته تیم هایی که خواهان لغو لیگ جاری و شروع مسابقات از فصل جدید بودند افزود: چه تضمینی وجود دارد که در پاییز کرونا نباشد؟ پس ما الان که کرونا کمتر است به برگزاری مسابقات می پردازیم و برخی مسائل بهداشتی را آموزش می گیریم و در نتیجه شروع لیگ به دلایلی که گفته شد موثر است.

وی با بیان مضرات شروع فوتبال در مقطع کنونی اظهار کرد: موضوع نگران کننده مصدومیت هایی است که گاها گریبان گیر بازیکنان شده و احتمال دارد برخی از آن ها را در سالی که انتخابی جام جهانی برگزار می شود دچار مشکل کند و در نتیجه جام جهانی را هم از دست بدهند. این اتفاق به منزله ضربه خوردن تیم ملی هم است که برخی ستاره های خود را نخواهد داشت.

این کارشناس فوتبال با اشاره به وضعیت بازیکنان ایرانی و زیرساخت های موجود در کشور می گوید: واقعیت این است که تیم های ما پرواز اختصاصی ندارند که بلافاصله راهی شهرهای مختلف شوند. در نتیجه مجبورند ساعت ها منتظر انجام یک پرواز شوند. به همین دیل فشار زیادی به بازیکنان وارد می شود و آن ها به شکل مفرطی خسته خواهند شد.

کربکندی با بیان اینکه نباید انتظار بازی های باکیفیت را از تیم های لیگ داشته باشیم یادآور شد: کیفیت پایین مسابقات ایران در مقطع کنونی امری اجتناب ناپذیر است و در بازی استقلال و فولاد دیدیم که هر دو تیم توان بازی روی زمین را نداشتند و مرتبط به بازی هوایی رو آوردند. البته وضعیت تا برگزاری مسابقات بیشتر، بهتر می شود اما نمی توان انتظار داشت که کیفیت مشابه کیفیت فوتبال در اواخر فصل گذشته را داشته باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید