گفت‌و گوی جی پلاس/ کارشناسی فوتبال؛

فریدون معینی: برگزاری لیگ تاثیری در تعیین قهرمان ندارد/ مصدومیت فوتبالیست‌ها مختص به ایران نیست

یک کارشناس فوتبال در عین اینکه شروع فوتبال را موجب امیدواری مردم مقابل کرونا و همینطور نشانه تطبیق انسان‌ها با وضعیت کنونی می داند اما می گوید فشردگی مسابقات لیگ و گرمای هوا موجب مصدومیت بازیکنان و کاهش کیفیت رقابت ها می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ لیگ برتر فوتبال ایران چهارشنبه هفته گذشته با  بازی معوقه استقلال و فولاد رسما آغاز شد اما مسابقات برای سایر تیم‌ها از روز یکشنبه و با برگزاری هفته بیست و دوم شروع می‌شود.

آغاز رقابت‌های فوتبال در ایران به منزله شکست خوردن کرونا در برابر فوتبال است اما در چند وقت اخیر برخی بازیکنان به علت خارج شدن از وضعیت ایده آل بدنی مصدوم شدند و این خطر همچنان بازیکنان را تهدید می‌کند. نکته حائز اهمیت افت کیفی بازی‌ها است که این موضوع در دیدار استقلال و فولاد مشهود. با وجود تمام اختلاف‌ها و مشکلات در اجرای پروتکل بهداشتی، تیم‌ها در آستانه انجام نخستین بازی خود بعد از شیوع کرونا هستند که اولین مسابقه رسمی تیم‌ها در بازگشت به میادین فوتبال است و این بار بدون حضور تماشاگران به میدان خواهند رفت.

فریدون معینی، کارشناس فوتبال و پیشکسوت پرسپولیس و تیم ملی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره شروع مسابقات فوتبال بعد از شیوع کرونا می‌گوید: برگزاری مسابقات فوتبال بعد از شیوع کرونا می‌تواند قوت قلبی برای همه باشد چرا که تداعی‌ کننده برتری انسان بر این اپیدمی است. از طرفی برگزاری فوتبال تطبیق انسان با شرایط کنونی زندگی را نشان می‌دهد و به نظرم اتفاق خوبی است.

این کارشناس فوتبال به تبعات برگزاری مسابقات در ایران پرداخت و یادآور شد: البته نباید فراموش کنیم که برگزاری مسابقات در شرایطی کنونی تبعاتی برای ما داشته است. برخی بازیکنان تا رسیدن به این مرحله دچار مصدومیت‌های سنگین شدند و چه بسا اگر پروتکل ها به درستی اجرا نشود، دچار مشکلاتی مانند ابتلای دسته جمعی فوتبالیست‌ها به این ویروس ناشناخته شویم.

*فشردگی مسابقات ریسک مصدومیت را بالاتر می‌برد

کاهش آمادگی بدنی فوتبالیست‌ها به خاطر قرنطینه خانگی از اواسط اسفند تا اواخر خرداد موضوعی است که معینی به آن می‌پردازد: اگر از بُعد فیزیولوژیکی و آسیب شناسی به شروع مجدد لیگ‌های فوتبالی نگاه کنیم، فوتبالیست‌ها آمادگی بدنی خود را در دوران شیوع کرونا از دست دادند و بعد از یک ماه تمرین توانستند حدود 50 تا 70 درصد آمادگی بدنی را به دست بیاورند. به همین دلیل نیاز است که مسابقات با فشار کمتری پیگیری شود و قدم به قدم فشار را زیاد کنیم. برگزاری مسابقات با فشردگی بالا ریسک مصدومیت را بالاتر می‌برد.

*مصدومیت فوتبالیست‌ها مختص به ایران نیست

معینی به مصدومیت بازیکنان استقلال در هنگام مسابقات و همینطور در بازی با فولاد اشاره کرد و افزود: ما شاهد بودیم که برخی از تیم‌ها مانند استقلال در هنگام تمرینات دو مصدوم از ناحیه رباط صلیبی دادند. یک بازیکن این تیم هم در بازی با فولاد مصدوم شده طبق شنیده‌ها تا چهار هفته مصدوم است. این موضوع متخص به ایران هم نیست و در همه جای دنیا در شروع مسابقات برخی فوتبالیست‌ها مصدوم شدند. اصلا این مصدومیت حاصل شروع مسابقات بدون رسیدن بازیکنان به آمادگی کامل است.

*بازیکنان بعد از چهار هفته به آمادگی می‌رسند

عضو سابق کمیته فنی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به صورت علمی به موضوع نگاه کنیم، باید مدنظر داشت که هیچ چیزی بیشتر از برگزاری مسابقه برای بازیکنان موثر نیست اما این مسابقات باید با فشار کمتری همراه باشد. فکر می‌کنم بعد از برگزاری سه، چهار هفته بازیکنان به آمادگی کامل می‌رسند و ضریب مصدومیت هم کاهش می یابد اما فشردگی بالا در این وضعیت، موجب خستگی بیشتر آن‌ها می‌شود. به خصوص که فوتبالیست‌های ایرانی آماده برگزاری مسابقات با فشردگی بالا نیستند.

*امکان 5 تعویض در مسابقه راهکار مناسبی است

معینی درباره راهکار مناسب برای دوری از مصدومیت بازیکنان گفت: استفاده از بازیکنان متعدد نقش بالایی در جلوگیری از مصدومیت فوتبالیست‌ها و برداشتن فشار از بازیکنان دارد. اگر به فوتبال ها اروپایی توجه کرده باشید، مربیان از بازیکنان مختلفی بهره می‌برند. امکان انجام 5 تعویض در مسابقه راهکار مناسبی است که به افزایش آمادگی بازیکنان و کاهش فشار از روی آن‌ها کمک می‌کند.

*مسابقات را دیرتر برگزار کنیم

این پیشکسوت فوتبال به گرمای هوا در تابستان هم اشاره کرد که آستانه تحمل بازیکنان را پایین‌تر می‌آورد و گفت: باید گرمای هوا را در شروع فصل تابستان در نظر بگیریم. در نقاطی از کشور مانند آبادان که گرمای شدیدی دارد، احتمال مصدومیت بازیکنان بیشتر است. فاکتور گرما برای بازیکنان بسیار اذیت کننده است. کاهش فشردگی مسابقات و همینطور انتقال بازی‌ها به ساعات پایانی شب با توجه به غیبت بازیکنان هم موثر است.

*شروع فوتبال به نفع ما نیست

این کارشناس فوتبال در واکنش به این سوال که آیا با وضعیت حاکم بر فوتبال ایران و امکانات پایین تیم‌ها، شروع مسابقات عقلانی بود، می گوید: همانطور که گفتم شروع فوتبال باعث امیدواری می‌شود اما با بررسی پتانسیل فوتبال ایران، این اتفاق به سود ما نیست و برنامه‌هایمان را برای فصل آینده هم به عقب می‌اندازد. از طرفی برخی تیم‌ها با مشکلات مالی رو به رو هستند که در نتیجه در انجام تست‌های کرونا هم دچار مشکل شدند.

*برگزاری لیگ تاثیری در تعیین قهرمان ندارد!

معینی درباره اختلاف نظر تیم‌ها برای برگزاری مسابقات و همینطور نپذیرفتن جدول کنونی مسابقات برای تعیین قهرمانی و تیم‌های سقوط کننده، گفت: دقیقا یکی از عوامل برگزاری مسابقات همین موضوع است. شنیدم که یکی از دلایل برگزاری لیگ این بود که تیم‌ها نمی‌پذیرفتند که پرسپولیس قهرمان شود. به اعتقاد من اختلاف بین تیم صدر جدول و تیم دوم زیاد است. شروع لیگ تاثیری برای تعیین قهرمانی ندارد.

* شروع لیگ برای تیم‌های انتهای جدول و در کورس سهمیه آسیا مهم است

وی شروع لیگ برای تیم‌های در کورس سهمیه آسیا و همینطور فرار از انتهای جدول موثر دانست و گفت: شروع مجدد لیگ برای سایر تیم‌ها مهم است، چرا که فاصله تیم‌ها کم است و همه برای کسب سهمیه آسیایی می‌جنگند. از طرفی در انتهای جدول هم همه شانس سقوط و بقا دارند. هر کسی که در این مسابقات برنامه ریزی بهتری داشته باشد و از بازیکنانش بهتر بهره ببرد، موفق خواهد شد.

این کارشناس فوتبال تصریح کرد: تصمیم عقلانی این بود که لیگ را با همین شرایط تمام کنیم. قطعا برگزاری بازی‌ها به صورت فشرده، در کیفیت بازی‌ها تاثیر گذار است. بازیکنان مدت‌ها است که از شرایط مسابقه دور هستند. به هر حال فاکتور خستگی تاثیر خود را روی بازیکنان می‌گذارد. شاید در بازی‌های ابتدایی پس از شروع لیگ، این خستگی خودش را نشان ندهد، اما بعد از چند بازی و سفرهای فشرده، این مشکل نمایان می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید