بیماران سندرم متابولیک از ماست پروبیوتیک استفاده کنند

تحقیقات نشان می دهد ماست پروبیوتیک اثرات مفید قابل توجهی در مقایسه با ماست معمولی بر بیماران مبتلا به سندرم متابولیک دارد.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، سندرم متابولیک مجموعه‌ای از شاخص‌های تن‌سنجی و بیوشیمیایی بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد.

جمعی از محققان، مطالعه بررسی‌هایی در زمینه اثر ماست پروبیوتیک -حاوی L. acidophilus La۵ و  B. Lactis Bb۱۲ - و ماست معمولی بر شاخص‌های تن‌سنجی و بیوشیمیایی در افراد مبتلا به سندرم متابولیک انجام دادند.

طی این تحقیق،  ۴۴ بیمار  روزانه ۳۰۰ گرم ماست پروبیوتیک یا ماست معمولی – هر دو کم چرب- را به مدت هشت هفته مصرف کردند. کاهش درون گروهی فشار خون سیستولی و دیاستولی در هر دو نوع ماست دیده شد. تنها ماست پروبیوتیک سبب کاهش اشتها، وزن، شاخص توده بدنی،  سطح گلوکز سرم، انسولین سرم، مقاومت انسولینی، تری گلیسرید، اسید اوریک، مولکول چسبان عروقی (sVCAM-۱) و مهار کننده فعال کننده پلاسمینوژن -۱  (PAI-۱) و افزایش HDL-C  و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی(TAC) شد.

در انتهای مطالعه  گلوکز سرم، اسید اوریک و sVCAM-۱ در گروه ماست پروبیوتیک از ماست معمولی کمتر بود.

بر اساس اعلام پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور، نتایج این مطالعه نشان داد که هر دو نوع ماست معمولی و پروبیوتیک اثرات مفیدی را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک دارند ولی اثرات مفید ماست پروبیوتیک از ماست معمولی می‌تواند بیشتر باشد.

مقاله حاصل از این پژوهش که توسط لیلا رضازاده، بهرام پورقاسم گرگری، محمد اصغری جعفرآبادی و بیت‌الله علی‌پور از دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است در شصت‌ونهمین شماره‌ی مجله‌ی Nutrition منتشر شده است.

دیدگاه تان را بنویسید