ابداع ربات پوشیدنی موثر در توان راه رفتن افراد معلول

در یک شرکت دانش بنیان محققان رباتی پوشیدنی طراحی کرده اند که به بیماران ناتوان جسمی در راه رفتن کمک می کند.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس،  مصطفی حوائجی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، با بیان اینکه با استفاده از توانمندی‌های علمی موجود در کشور موفق به ساخت ربات اسکلت بیرونی پایین تنه اکسوپد (Exoped) برای راه رفتن بیماران دارای ناتوانی در ناحیه پایین تنه شدیم، گفت: ربات اسکلت بیرونی اکسوپد «Exoped Robotic Exoskeleton» یک ربات توانبخشی ویژه راه رفتن افراد دچار کم‌توانی و ناتوانی در استفاده از اندام‌های پایین تنه است و به فرد در راه رفتن، نشستن و برخاستن کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان جایگزین ویلچر استفاده شود.

وی اضافه کرد: این ربات در قالب دو نسخه درمانگاهی و شخصی ارائه شده است. نسخه درمانگاهی به همراه حامل نگهدارنده کاربر و نرم‌افزار ویژه کنترل ربات ارائه می‌شود و در نسخه درمانگاهی کاربر زیر نظر پزشک یا کارشناس توانبخشی از دستگاه استفاده می‌کند.

به گفته مجری طرح، در نسخه شخصی این تجهیز توانبخشی، ربات به همراه عصا، باتری‌های قابل شارژ و رایانه کنترل کننده داخلی ارائه می‌شود و کاربر می‌تواند از آن در منزل و بیرون از خانه استفاده کند.

حوائجی با بیان اینکه این ربات پوشیدنی قادر است وزن بیمار را تحمل کرده و به زمین انتقال دهد، خاطر نشان کرد: اکسوپد از چهار موتور الکتریکی پر قدرت در مفاصل لگن و زانو بهره می‌برد که قادرند پاهای بیمار را با الگوهای حرکتی گوناگون و سرعت‌های مختلف حرکت دهند. به این ترتیب کاربر قادر است بدون نیاز به صرف انرژی چندانی راه برود.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وی کاربرد این ربات را برای افراد دارای فلج پایین‌تنه (paraplegia) و افراد دچار ضعف عضلانی و یا اختلال حرکتی در ناحیه پایین‌تنه، دانست و ادامه داد: برای استفاده از دستگاه لازم است کاربر توانایی کافی در کنترل بدن خود به کمک دست‌ها داشته باشد. نسخه درمانگاهی این محصول می‌تواند در آزمایشگاه‌های علوم اعصاب، توانبخشی، کاردرمانی و ارتوپدی فنی مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید