گزارش جی پلاس

ربات دانمارکی مشکل تست کرونا را حل می کند

دانشگاه جنوبی دانمارک اعلام کرده که محققانش نخستین روبات را در جهان طراحی کرده‌اند که به صورت کاملا خودکار گلوی افراد را برای تشخیص بیماری کرونا بررسی می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ محققان دانمارکی ادعا می‌کنند که روباتی را ساخته‌اند که به صورت کاملا خودکار با کمک وسیله‌ای شبیه به گوش پاک‌کن نمونه‌ای از بزاق بخش خاصی از گلو را می‌گیرد و آن را درون یک شیشه گذاشته و با پیچاندن در آن، نمونه را مهر و موم می‌کند.

به گفته محققان،‌ این روبات بازویی دارد که آن را با کمک چاپگر سه‌بعدی درست کرده‌اند. این بازو به صورت کاملا خودکار، ابزار نمونه‌گیری یا سواب را که شبیه به گوش پاک‌کن است، برای هر بیمار تعویض می‌کند. روبات این وسیله را می‌گیرد و آن را به قسمت دقیقی از گلو که از آن باید نمونه گرفته شود، می‌زند و نمونه را بلافاصله درون شیشه می‌ریزد و در آن را می‌پیچاند.

تیمی از 10 محقق دانمارکی در تلاش هستند تا نمونه اولیه این روبات را در اسرع وقت طراحی و در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهند.

پروفسور تیوسیوس راجت ساواریموتو، سرپرست پروژه ساخت این روبات، در این مورد گفت: من اولین نفری بودم که زیر دست این روبات برای انجام آزمایش رفتم. واقعا خوب پیش رفت. تعجب کردم که روباتی این چنینی به نرمی توانست سواب را دقیقا در جای درست گلویم انجام دهد و نمونه بزاق آن را بگیرد. باید بگویم که این موفقیت بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

محققان معتقدند که این روبات نه تنها می‌تواند کارکنان مراقبت‌های بهداشتی را از انجام آزمایش‌های یکنواخت نجات دهد، بلکه خطر مواجهه با افراد بیمار مبتلا به ویروس کرونا را نیز کاهش می‌دهد.

در حال حاضر، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای کووید ۱۹ سواب‌ها را به نقطه خاص روی گلو می‌زنند، اما این کار واقعا چالش بزرگی است. زیرا یک کار کاملا یکنواخت و خسته کننده است و به همین دلیل نیز بخش‌های مراقبتی بسیاری متقاضی این روبات هستند.

دیدگاه تان را بنویسید