پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

استفاده از هوش مصنوعی در روزنامه ‌نگاری؛

جایگزینی روبات ها به جای خبرنگاران

شماری از شرکت ‌های فناوری در حال بررسی استفاده از هوش مصنوعی در روزنامه ‌نگاری هستند. حال مایکروسافت هم به این فکر افتاده است.

 

به گزارش جماران، یاهو نیوز گزارش داد مایکروسافت قصد دارد ده ها روبات را جایگزین خبرنگارانش در وب سایت «ام اس ان» - سایت اینترنتی مایکروسافت - کند.

در حال حاضر گروهی از خبرنگاران تصمیم می ‌گیرند چه تیترها و اخباری روی وب سایت ام‌ اس‌ ان و «مایکروسافت اج» مرورگر نسبتا جدید آن دیده شوند اما از ماه ژوئیه برای کاهش هزینه‌ ها، یک نرم ‌افزار هوش مصنوعی دست به این کار می ‌زند و مطالب مورد نیاز این سایت را انتخاب خواهد کرد.

مایکروسافت گفته این اقدام بخشی از فرایند تکامل تجاری اش است.

در بیانیه این غول فناوری آمده است: «مانند تمامی کمپانی ها ما هم تجارتمان را بر پایه ای منظم تکامل بخشیدیم. این کار به ما کمک می کند تا سرمایه گذاری را در بخش های دیگر گسترش دهیم. این تصمیمات ربطی به پاندمی کنونی ندارد.»

میلیون ‌ها نفر روزانه از این سایت ‌ها دیدن می ‌کنند و به این خبرنگاران گفته شده که دیگر به آنها نیازی نیست.

خبرنگاران برکنار شده که قراردادی بودند گفته ‌اند به آنها گفته شده است که این بخشی از تغییر روند جهانی به سمت اخبار خودکار است.

حدود 50 تولیدکننده خبر شغل خود را از دست می دهند اما خبرنگاران تمام وقت در سر کارشان باقی خواهند ماند. 27 تن از خبرنگاران اخراجی در خبرگزاری انگلیسی  PA MEDIA استخدام می شوند.

شماری هشدار می ‌دهند که روبات‌ ها ممکن است قادر به پیروی سفت و سخت از اصول و استانداردهای مرسوم در کار نباشند که این ممکن است به انتشار اخبار نامناسب منجر شود.

یکی از خبرنگاران اخراجی می گوید: «جای تاسف دارد که فکر کنیم ماشین ها می توانند جای ما را بگیرند.»

شماری از شرکت ‌های فناوری در حال بررسی استفاده از هوش مصنوعی در روزنامه ‌نگاری هستند و گوگل بودجه چندین طرح در این زمینه را تامین کرده است.

در اتاق خبر روزنامه‌ های مختلف در سراسر جهان استفاده از روبات‌ های خبرنویس سابقه دارد.

روزنامه لس ‌آنجلس تایمز از چند سال پیش برای پوشش خبرهای زلزله و اخبار جرم و جنایت در لس ‌آنجلس از چنین روبات‌ هایی استفاده کرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.