ربات هایی وسط میدان مبارزه با کرونا

از ابتدای شیوع کرونا ربات هایی برای ضدعفونی کردن بیمارستان و انجام اموری از این دست به کار گرفه شده اند که 5 مورد آنها را در ادامه معرفی می کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در شرایط اخیر که ویروس کرونا در تمام جهان سرک کشیده و افراد بسیاری به دلیل ابتلا به این ویروس خطرناک جان خود را از دست داده‌اند، استفاده از ربات‌ها می‌تواند راه حل خوبی برای انجام امور باشد. استفاده از ربات‌ها به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های پزشکی از راه دور می‌تواند گسترش کروناویروس را در میان کادر درمان کاهش دهد. این کار علاوه بر کاهش نیاز به استفاده از تجهیزات محافظتی مانند ماسک، ایمنی کسانی را که در بیمارستان کار می‌کنند، افزایش می‌دهد و توانایی ادامه کار را برای آنها فراهم می‌کند.

 

۱. سگ‌های رباتیک شرکت "بوستون داینامیکز"(Boston Dynamics)

ربات

 شرکت "بوستون داینامیکز"(Boston Dynamics)، سگ‌های رباتیک خود را برای خدمت‌رسانی طی دوره شیوع کروناویرس، در اختیار بیمارستان‌ها گذاشته است. این ربات چهارپا در حال حاضر در حال کمک به کادر درمانی "بیمارستان زنان بریگام"(BWH) است تا با کمک به درمان از راه دور بیماران مبتلا به کروناویروس، خطر ارتباط با ویروس را کاهش دهد. سگ رباتیک برای انجام دادن وظیفه خود، به یک آی‌پد مجهز شده که روی آن نصب می‌شود و به پزشکان امکان می‌دهد تا با بیماران صحبت کنند. این آی‌پدها، صحبت‌های پزشک را به صورت زنده برای بیماران پخش می‌کنند. این پروژه، راه جدیدی به سوی پزشکی از راه دور، پیش روی بوستون داینامیکز قرار داده است و این شرکت در حال حاضر به گردآوری گزینه‌های ضروری برای مقابله با گسترش کروناویروس مشغول است.

 

۲. ربات شرکت فناوری "استارشیپ"(Starship)

ربات

یکی از پیتزافروشی‌های ایالت آریزونای آمریکا اخیرا از ربات‌ها برای ارسال پیتزا به مشتریان خود استفاده می‌کند. تاکنون بسیار شاهد این بوده‌ایم که ربات‌ها طی این دوران بسیار به کمک کادر درمانی در بیمارستان‌ها آمده‌اند، حال خبرها گویای آن است که صاحبان رستوران‌ها نیز می‌توانند برای ارسال غذا به مشتریان خود از ربات‌ها استفاده کنند. پیتزافروشی"Venezia’s New York Style" در ایالت آریزونا با شرکت فناوری "استارشیپ"(Starship) همکاری کرد تا از ربات‌های این شرکت برای ارسال پیتزا به مشتریان خود استفاده کند. ربات‌ها قادر به تحویل پیتزا به مشتریان در شعاع نیم مایلی هستند. این ربات‌ها به راحتی قادر به حرکت در اطراف پیاده‌روها و خیابان‌ها هستند.

 

۳. ربات باکتری‌کُش "یو.وی.دی"(UVD)

ربات

از زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ تاکنون ربات‌های زیادی برای ضدعفونی بیمارستان‌ها توسعه داده شده‌اند، اکنون یک ربات ساخته شده که در عرض تنها چند دقیقه می‌تواند یک اتاق را ضدعفونی کند. یک شرکت موفق به توسعه رباتی شده است که می‌تواند در عرض دو ساعت حدود ۱۰ اتاق بیمارستان را به طور کامل ضدعفونی کند. شرکت "بلو اوشن رباتیکز"(Blue Ocean Robotics) اخیرا رباتی موسوم "یو.وی.دی"(UVD) را توسعه داده است که به "ربات باکتری‌کش" معروف است. ربات "یو.وی.دی" می‌تواند پس از اینکه کار پرسنل بخش خدمات بیمارستان تمام شد، به تمام اتاق‌ها رفته و هر اتاق را در عرض چند دقیقه به طور کامل ضدعفونی کند. ربات برای ضد عفونی کردن اتاق، اشعه فرابنفش منتشر می‌کند. عملکرد ربات مذکور به قدری خوب است که به گفته توسعه‌دهندگان این ربات می‌تواند ۹۹.۹ درصد باکتری‌ها را از بین ببرد. علاوه بر نکات مذکور ربات یو.وی.دی همچنین دارای پوشش ۳۶۰ درجه است. شرکت "بلو اوشن رباتیکز" اعلام کرده است ربات یاد شده می‌تواند ۹ تا ۱۰ اتاق بیمارستان را در عرض ۲ تا ۲.۵ ساعت تمیز و ضدعفونی کند.

 

۴. ربات‌های شرکت "زورا باتس"(Zora Bots)

ربات

سازمان ملل متحد ربات‌هایی را برای کشور رواندا ارسال کرده است که در زمان شیوع این بیماری خطرناک، بسیار کارآمد و مفید است.این ربات‌ها توسط شرکت بلژیکی "زورا باتس" (Zora Bots) توسعه داده شده است و می‌تواند به کادر درمانی این کشور در مبارزه با کروناویروس کمک کند. این ربات‌ها می‌توانند دمای بدن بیمار را تشخیص دهند و آن را بر روی صفحه نمایش دهند. علاوه بر آن، آنها قادر به شناسایی افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند نیز هستند و بر علائم کلی بیماران نظارت می‌کنند. همچنین می‌توان از آنها برای ارسال دارو و سایر مواد ضروری به بیماران مبتلا به بیماری کووید-۱۹ نیز استفاده کرد.

 

۵. ربات "نیومی"(Newme)

ربات

دانش آموختگان دانشگاهی در ژاپن در پی شیوع کووید-۱۹ و لزوم رعایت فاصله‌گیری اجتماعی از طریق ربات‌ها و به صورت آنلاین در جشن فارغ‌التحصیلی خود شرکت کردند. دانشگاهی در ژاپن راهی برای برگزاری مراسم فارغ التحصیلی بدون زیر پا گذاشتن فاصله‌گذاری اجتماعی در بحبوحه شیوع کووید-۱۹ پیدا کرده است که شامل ربات‌ها می‌شود. دانشگاه "پیشرفت کسب و کار"(BBT) در ژاپن در تاریخ ۲۸ مارس یک مراسم فارغ التحصیلی را در یک هتل در توکیو برگزار کرد. بدین ترتیب دانش آموختگان این دانشگاه در ژاپن به جای حضور در مراسم فارغ‌التحصیلی خود، از راه دور و با کمک ربات‌های موسوم به "نیومی" (Newme) در آن شرکت کردند. در سر این ربات‌ها یک تبلت نصب شده بود و دانشجویان فارغ التحصیل به صورت تماس تصویری در مراسم حضور داشتند و ربات‌ها مدرک فارغ التحصیلی را به نمایندگی از آنها پذیرفتند. به این ربات‌ها لباس مخصوص جشن فارغ التحصیلی پوشانده شده بود.

دیدگاه تان را بنویسید