گزارش جی پلاس/ رونمایی دانشمندان از یک فناوری خارق العاده

این "ربات دیوانه" قلب شکسته را هم ترمیم می کند! / ویدیو

یکی از جذاب‌ترین صحنه‌‌ها در فیلم‌های علمی- تخیلی صحنه‌ای از ربات سربی در فیلم ترمیناتور است که زمانی که به آن شلیک می‌شد و بدنش از هم جدا می‌شد، به شکل مایع درمی‌آمد و خودش را ترمیم می‌کرد. دانشمندان از این صحنه الهام گرفته‌اند و موادی طراحی کرده‌اند که خیلی شبیه به این ربات سربی عمل می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فناوری جی پلاس؛ تیمی از محققان گروه تحقیقاتی اسلام، دانشگاه کارنگی ملون و توکیو، موادی را اختراع کرده‌اند که خیلی شبیه به بدن ربات سربی در فیلم ترمیناتور یا نابودگر است.

این ماده از پلاستیک ساخته شده و " UI خودترمیم" نام دارد. در واقع این ماده نوعی پلیمر است که درون آن نانولوله‌های کربنی وجود دارد و می‌تواند جریان الکتریسیته را از خود عبور دهد. محققان از این نانولوله‌های کربنی معمولا در ساخت کامپیوترهای خودترمیم شونده، کنترلرها و دست‌های روبات یا ربات استفاه می‌کنند.

این ماده جدید به معنای واقعی کلمه زمانی که از هم جدا می‌شود، بدون چسب، لحیم کاری و بخیه دوباره به هم می‌چسبد و محققان ادعا می‌کنند که کاربرد اصلی آن در ساخت وسایل الکترونیک منعطف و بادوامی است که می‌تواند با بدن و محیط اطراف‌مان سازگار شود.

این ماده از پیوند عنصر بور و اکسیژن درست می‌شود که در برخی اسباب‌بازی‌ها از آن استفاه می‌شود. ولی دانشمندان به این ماده، نانولوله‌های کربنی اضافه کرده‌اند که ساختارهای شگفت‌انگیز میکروسکوپی دارند و برای هدایت جریان الکتریکی فوق‌العاده هستند. این نانولوله‌ها در واقع سیستم سیم‌کشی خودترمیمی را به ماده پلیمری هدیه می‌دهند.

محققان برای آزمایش این فناوری هیجان‌انگیز، دموهای باورنکردنی از آن ساختند. در یکی از آنها، یک صفحه کلید پیانو ساختند و آن را به کسی دادند تا موسیقی بنوازد. سپس آن را به چهار قسمت تقسیم کردند و هر کدام از آن را به فردی دادند؛ مشاهده شد که هر کدام از آنها به تنهایی قابل نواختن بودند!

در دموی دوم، یک بازوی روباتیک پر از محفظه‌های پنوماتیک (موتور فشرده کننده هوا) ساختند که به آن امکان می‌داد شبیه به یک ماهیچه از حالت صاف به شکل C درآید. این بازوی روباتیک از تکه‌های مستطیل شکل به هم چسبیده تشکیل شده بود و جالب است زمانی که آن را چندین قسمت کردند، باز هم کار می‌کرد!

حتی در این آزمایش بخشی از آن را به طور تصادفی به عقب آن چسباندند اما ربات دیوانه همچنان به کار خود ادامه داد.

این تیم پژوهشی سرانجام با این ماده؛ یک قلب دوست داشتنی پیشرفته درست کردند. قلبی که می‌شکند و به دو قسمت تقسیم می‌شود و سپس خودش تشخیص می‌دهد که از کجا شکسته و همانجا را ترمیم می‌کند!

محققان این تیم در برنامه بعدی خود قرار است ماده خودترمیمی UI را با مواد مورفینگ چاپ سه‌بعدی تلفیق کنند. مواد مورفینگ به موادی اطلاق می‌شود که قادرند شکل و هندسه خود را با توجه به شرایط مختلف تغییر دهند. محققان می‌خواهند با این کار اشیائی را خلق کنند که در زمان عادی به شکل مسطح هستند و زمانی که حرارت می‌بینند، سه‌بعدی می‌شوند.

نحوه عملکرد مواد مورفینگ

به گزارش جی پلاس؛ دانشمندان امیدوارند که در آینده با تلفیق این دو ماده، محصولاتی را بسازند که به صورت خودکار جمع می‌شوند و خود را ترمیم می‌کنند و می‌توانند به عنوان ابزار پوشیدنی در انجام کارها به ما کمک کنند. آنها همچنین می‌خواهند از این روش در ساخت کف و دیوارهای ساختمان استفاده کنند تا زمانی که آنها ترک می‌خورند، خودشان به صورت خودکار خودشان را ترمیم کنند.

آنها می‌گویند: تصور کنید که کودکان‌ روی دیوار نقاشی می‌کشند یا مجسمه درست می‌کنند و به آن آسیب می‌زنند؛ حال اگر این دیوارها خاصیت خودترمیمی داشته باشند، یک شب بعد خود را ترمیم می‌کنند و به حالت عادی برمی‌گردند.

دیدگاه تان را بنویسید