تا پایان تابستان قیمت اجاره مسکن تغییری نمی کند

مسئولان اتحادیه مشاوران املاک می گویند نرخ اجاره مسکن تا پایان شهریور ثابت و حتی نزولی خواهد بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  این روزها بازار مسکن به ویژه بازار اجاره از شرایط نا به سامانی برخوردار است به طوری که هر روز مستاجران نسبت به روزهای گذشته نگرانی شان نسبت به افزایش بیشتر نرخ اجاره ها بیشتر می شود و این درحالی است که بسیاری از مالکان با تمدید اجباری قراردادهای اجاره اردیبهشت و خرداد سعی دارند نرخ های اجاره خود را نسبت به سال گذشته بیشتر کنند.

بر اساس این گزارش هرساله با نزدیک شدن به فصل تابستان میزان مراجعات مردم به مشاوران املاک نسبت به سایر ماه ها بیشتر می شود اما متاسفانه در یکی دو سال اخیر چهره نگران نا امید مستاجران نسبت به سال های گذشته بیشتر شده که این خود می تواند زنگ هشداری برای دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی به دلیل رشد جهشی قیمت ها باشد.

همچنین گزارشات میدانی و بررسی ها از وضعیت بازار اجاره نشان می دهد که بازار اجاره در مقایسه با سایر بازارها با نوسانات بسیار زیاد روبرو شده و نرخ های اجاره در برخی از مناطق با رشد بیش از ۲۴ درصدی روبرو شده است.

مشاوران املاک هم از گرانی اجاره ها گله دارند

در همین زمینه فرهادی یکی از مستاجران که در منطقه ۴ تهران سکونت دارد با گله‌مندی بسیار زیاد از رشد بی حد و اندازه اجاره‌ها گفت: در سال گذشته یک واحد ۶۰ متری را ۶۰ میلیون بیعانه و ماهانه ۳ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کردیم، اما امسال مالک اعلام کرده که این واحد را ۸۰ میلیون تومان بیعانه و ماهانه ۴ میلیون تومان اجاره گذاشته است.

او تصریح کرد: هر بنگاهی که می رویم واحدی با قیمت مناسب و یا معقول معرفی نمی کند به طوری که حتی برخی از مشاوران املاک خود از این آشفته بازار کلافه شده و از ناراحتی مستاجران اذیت می شوند.

این مستاجر با اشاره به اینکه دیگر نمی توانیم در این منطقه واحدی با قیمت مناسب و معقول پیدا کنیم گفت: امسال به دلیل رشد بیش از اندازه نرخ های اجاره باید به محله های پایین تر برویم اما اگر با این روند اجاره ها روبرو شویم به طور قطع تا چند سال آینده مجبور هستیم در حاشیه شهرها سکونت کنیم.

افزایش ۴۰ درصدی نرخ های اجاره در مرکز تهران

حسینی یکی دیگر از مستاجران که در مرکز شهر سکونت دارد با بیان اینکه قیمت های اجاره در مرکز شهر نسبت به سایر مناطق بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است گفت: واقعا نمی دانیم از کجا باید هر ماه این مبالغ اجاره را تهیه کنیم.

او ادامه داد: همسر من یک کارمند بازنشسته است و ماهی ۲ میلیون تومان حقوق میگیرد این در حالی است واحد ۴۰ متری که ما اجاره کرده ایم ۴۰ میلیون تومان رهن و ماهی باید ۲ میلیون و۲۰۰ هزار تومان اجاره دهیم.

حسینی اظهار کرد: دولت هیچ برنامه ای برای کنترل بازار اجاره ندارد امیدوارم تا آغاز فصل جا به جایی ها دولت یه فکری به حال مستاجران کند.

بازار اجاره هرساله نابه سامان تر از سال گذشته می شود

خانی یکی دیگر از مستاجران که در خیابان خوش ساکن است با بیان اینکه خانه ای در خیابان خوش جنوبی هم اکنون اجاره کرده ام با یک چهارم قیمت آن سال گذشته در منطقه الهیه اجاره کرده بودم گفت: سال گذشته در منطقه الهیه یک واحد ۶۰ متری در اجاره ۴۰ میلیون ماهی ۲ میلیون تومان اجاره کردیم اما امسال با همین مبلغ در خیابان خیابان خوش اجاره کردیم.

او تصریح کرد: با این وضعیت نگران هستم که قرارداد مان تمام شود با این اوضاع حقوق و وضعیت نا به سامان بازار مسکن به ویژه اجاره در قرارداد چه آینده ای پیش روی ما است.

خانی اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی جز وعده و وعید برای پیگیری حل مشکلات برای اقشار کم درآمد جامعه برنامه ای ندارد چراکه اگر موثر بود نتیجه آن حتما در در بازار مشهود خواهد بود.

گفتنی است هم اکنون میانگین ساخت یک متر مربع آپارتمان در تهران ۲ تا ۳/۵ میلیون تومان است.( این ارقام به وفور در مناقصات هر روزه درج میشود) قیمت زمین هم بطور میانگین همین میزان است. چراکه بسیاری از مشارکت های ساخت ۵۰ درصدی است. اما چرا قیمت فروش هر متر مربع آپارتمان در تهران حدود ۱۷ میلیون تومان است.


تورم و در نتیجه رکود کامل مسکن به نفع هیچ کس نیست و صنعت ساختمان را هم با بحران مواجه می کند.

رییس‌جمهور به کارگروهی متشکل از وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و وزیر مسکن دستور داده اند به مسئله قیمت و اجاره مسکن ورود کنند.

اما مسئله اصلی این است که اقتصاد از مسئولان حرف شنوی ندارد. اقتصاد، حساب و کتاب دارد.

بر اساس این گزارش روز گذشته جلسه هماهنگی ستاد اقتصادی کشور در رابطه با کنترل قیمت ها در حوزه مسکن برگزار شد که  در این جلسه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد با بیان اینکه دراین جلسه مقرر شد که دولت اراضی که در اختیار دارد به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود، گفت: در این جلسه به جهاد کشاورزی هم اعلام شد که اراضی که در حریم شهر‌ها و یا محدوده شهر‌ها قرار دارد را در اختیار این وزارت خانه قرار تا از طریق این اراضی شاهد تسریع در ساخت و ساز واحد‌های مسکونی و هم چنین ذخیره سازی برای مسکن  شویم.

او به تکمیل واحد‌های مسکن مهر هم اشاره کرد و گفت: تمامی واحد‌های مسکن مهری که متقاضیان ثبت نام کرده اند در آینده نزدیک تکمیل و به بهره برداری می‌رسد و با توجه به آنکه برخی از این واحد‌ها مشکل معارض حقوقی داشتند سعی می‌شود با مساعدت قوه قضائیه به زودی مشکل این واحد‌ها برطرف می‌شود.

 افزایش قیمت مصالح ساختمانی مهم ترین عامل رشد قیمت مسکن 

اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی یکی از دلایل اصلی در رشد قیمت مسکن به شمار می‌رود، افزود: در این جلسه به وزیر صمت دستور داده شد که نظارت و کنترل قیمت‌ها روی مصالح ساختمانی افزایش یابد. چرا که هم اکنون با رشد لجام گسیخته قیمت‌ها در حوزه مصالح ساختمانی رو به رو هستیم.

او ادامه داد: گران شدن مصالح ساختمانی، افزایش دستمزد کارگران و نرخ ارز باعث ایجاد حباب در قیمت‌ها شده است بنابراین باید وزارت صمت با کنترل قیمت‌ها التهابات موجود در این بازار را از بین ببرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به مالکان خانه‌های خالی و پروژه‌های نیمه تمام در صورت ارائه واحد‌های مسکونی برای فروش، در نقاط مرغوب شهر زمین اعطا می‌شود.

اسلامی در رابطه با کنترل قیمت ها در بازار اجاره هم با بیان اینکه مالکان و مستاجران در این شرایط باید به بهبود وضعیت بازار اجاره کمک کنند افزود: چندی پیش جلسه‌ای با اتحادیه املاک برگزار کرده ایم تا و باید کمک کنیم که اسیر شرایط التهابی بازار اجاره نشویم و باید به آرامش بازار مسکن کمک کنیم و از سوی دیگر مالکان باید انصاف را رعایت  و در راه رضای خدا اقدام کنند چراکه با رعایت انصاف و حال همدیگر برکت درآمدهایشان بیشتر می‌شود.

برداشته شدن قیمت ها از سایت ها نرخ ها تعدیل می شود

در همین رابطه مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه خوشبختانه میزان معاملات مسکن در مقایسه  با ماه های گذشته افزایش یافته است گفت: بازار مسکن از ۴ مولفه بازار طلا، ارز، بورس و حامل های انرژی تاثیر می گیرد بنابراین ایجاد نوسان در این بازارها خود تاثیر بسیاری زیادی در قیمت ها خواهد داشت.

او ادامه داد: درج قیمت ها در سایت ها و اپلیکیشن ها خود نقش بسیار زیادی در افزایش نرخ اجاره ها خواهد داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با اشاره به اینکه با پیگیری های صورت گرفته از طریق دادستانی مقرر شد تمامی قیمت ها از روی سایت ها برداشته شود افزود: نظارت بیشتر در این بخش و جلوگیری از درج قیمت ها خود به خود زمینه ساز ثبات قیمتی خواهد شد.

خسروی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای کنترل قیمت در بازار مسکن نخریدن است گفت: دولت خود باید در این زمینه جهت افزایش تولید واحدهای مسکونی همکاری های لازم را انجام دهد تا زمینه برای رونق تولید هم فراهم شود.

تا پایان تابستان جهش قیمتی در اجاره ها نخواهیم داشت 

در ادامه حسام عقبائی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت و گو با خبرنگار مسکن حوزه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قیمت های اجاره در کلان شهرها در مقایسه با شهرهای کوچک برابر با نرخ تورم امسال افزایش می یابد گفت: در جلسه ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد دولت اعلام کرد که طرح ساخت مسکن استیجاری را در دستور کار خود قرار داده است و امیدواریم امسال به مرحله اجرایی برسد.

او ادامه داد: باید دولت هرچه سریع تر اقدامات لازم برای کنترل قیمت ها در دستور کار خود قرار دهد و با افزایش تولید بتواند بخشی از رشد قیمت ها را کنترل کند.

عقبائی توضیح داد: تا پایان نیمه اول امسال رشد جهشی در قیمت ها به ویژه در بازار اجاره بها پیش بینی نمی شود و قیمت ها برابر با نرخ تورم افزایش می یابد.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور تصریح کرد: نوسانات ایجاد شده در بازار اقتصاد کشور از جمله طلا،ارز، بورس باعث شده که قیمت ها در نرخ های مسکن هم تاثیر بگذارد بنابراین باید در این زمینه دولت برنامه های را در دستور کار خود قرار دهد.

گفتنی است بازار اجاره این روزها حال خوبی ندارد و همین موضوع باعث شده که ۳۰ درصد از خانوارهای کشور که مستاجر هستند هر روز بیشتر از گذشته نگران تر شوند اما امیدواریم در این تابستان وزیر راه و شهرسازی به جای آنکه پیشنهاد دهد مردم خانه نخرند یا اجاره نکنند که ارزان شود راهکار دیگری را برای بهبود وضعیت کنونی ارائه کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید