برای والدینی که کودکان "خوش خوراک" میخواهند

درباره رفع مشکلات غذا خوردن کودکان، راهکارهایی در ادامه گردآوری شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سید شهرام علیزاده روانشناس و مشاور درباره راهکار برای رفع مشکل غذا خوردن کودکان، اظهار کرد: کم نیستند والدینی که از مشکل همیشگی فرزندشان در هنگام غذا خوردن رنج می‌برند و اکثر والدین بدغذا بودن کودک را یک مشکل بسیار پیچیده می‌دانند و حتی ممکن است در این مورد بسیار نگران شوند.

وی با بیان اینکه در وهله اول لازم است بدانیم که اشتهای کودکان و عادت غذایی آن‌ها متفاوت از بزرگسالان است، گفت: کودکان در طول دوران تحول دچار تغییرات بسیار زیادی می‌شود، همچنین در این زمینه سیستم پردازش حسی کودکان در زمینه چشایی بسیار دخیل است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که تک تک کودکان از ویژگی‌های بویایی و چشایی منحصر به فردی برخوردار هستند و نمی‌توان آن‌ها را مجبور کرد تا نسبت به یک ماده غذایی خاص تمایل داشته باشند.

علیزاده با اشاره به اینکه در گام اول لازم است بدانید که چه میزان مواد غذایی مورد نیاز فرزندتان است، ادامه داد: برخی از والدین علاقه‌مند هستند که کودک حجم قابل توجهی از خوراکی‌ها را بخورد و در غیر این صورت او را دچار مشکل غذایی می‌دانند، توصیه می‌کنیم که پیش از هر مداخله ای، در مورد میزان تغذیه کودک مطالعه کنید و توصیه متخصصان را در این زمینه بررسی کنید.

این روانشناس با تاکید براینکه پس از کسب اطمینان نسبت به وجود مشکلات غذایی در وجود فرزندتان می‌توانید از راهکار‌هایی جهت بهبود وضعیت تغذیه او استفاده کنید، تصریح کرد: سعی کنید که تا حد ممکن میان وعده‌های بین وعده‌های غذایی اصلی کودک را به حداقل برسانید. در صورتی که کودک شما در ساعت ۱۰ صبح یک تکه کیک و یک آب میوه میل کند نمی‌توان انتظار داشت که در ساعت ۱۲ ظهر میل به صرف ناهار داشته باشد.

وی افزود: سعی کنید که در زمان صرف غذا محیطی دلچسب را فراهم کنید تا کودک نسبت به غذاخوردن راغب شود، غذا‌ها را با توجه به علایق کودک تزیین کنید و در هنگام آماده کردن میز و چیدن وسایل از او کمک بگیرید و نظر او را در مورد موارد مختلف جویا شوید.

علیزاده خاطرنشان کرد: در نهایت ذکر این نکته مهم است که برای موفقیت هر چه بیشتر در این زمینه صبر، توجه به مزاج و شناسایی خلقیات کودک بسیار تاثیر گذار است و نمی‌توان به یک باره چنین مشکلاتی را از بین برد.

دیدگاه تان را بنویسید