راهکار کاهش خطر ابتلا به سرطان و زوال عقل برای مبتلایان به دیابت نوع 2

به گفته پژوهشگران استرالیایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر در معرض خطر زوال عقل و ابتلا به سرطان قرار دارند.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، به گفته محققان "موسسه قلب و دیابت بیکر"(Baker Heart and Diabetes Institute)ملبورن، قند اضافی در بدن می‌تواند به آسیب "ریز عروقی"(microvascular) منجر شود که این موضوع نیز با آسیب رساندن به رگ‌های خونی کوچک در مغز باعث زوال عقل می‌شود.

افراد مبتلا به دیابت ممکن است به برخی از بیماری‌ها از جمله نفروپاتی، رتینوپاتی و نوروپاتی مبتلا شوند. اکنون محققان استرالیایی به این نتیجه رسیده‌اند که مبتلایان به دیابت نوع دو تا سه برابر بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به انواع سرطان و ۶۰ درصد بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

محققان موسسه بیکر در ملبورن در مطالعه اخیرشان اظهار نگرانی کرده‌اند چرا که اکنون و به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ تعداد کمی از افراد برای انجام آزمایش و غربالگری‌های معمولی به پزشکان مراجعه می‌کنند.

بنابر گزارش‌ها به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ مراجعه به سرطان شناسان ۳۰ درصد کاهش یافته است و غربالگری‌های دیابت در استرالیا به یک سوم کاهش یافته است. علاوه بر این انجام دو آزمایش آسیب شناسی و رادیولوژی که نقش مهمی در تشخیص سرطان دارند نیز تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

محققان موسسه بیکر، زوال عقل و دیابت را با آسیب ریزعروقی مرتبط می‌دانند و به گفته آنها این آسیب می‌تواند به سکته‌های کوچک منجر شود. آنها می‌گویند که این امر می‌تواند با آسیب به رگ‌های خونی کوچک در مغز، منجر به زوال عقل افراد شود.

دکتر "الکس ریوز"(Alex Reeves) متخصص مغز و اعصاب و استاد پیشین عصب شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه دارتموث گفت: بزرگترین مشکل، محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته(AGEs) و التهاب است.

 محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در واقع گلوکز هستند که عروق خونی و پایانه‌های عصبی را در بدن جمع می‌کنند و به آنها آسیب می‌رسانند. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در جریان خون تجمع یافته و بر سطح کلی HbA۱c تاثیر می‌گذارند. این آسیب باعث ایجاد عوارض دیابت در چشم‌ها، کلیه‌ها، انگشتان دست، انگشتان پا و سایر قسمت‌های بدن می‌شود. هرچه محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته موجود در بدن افراد بیشتر باشد، A۱C بدن آنها بیشتر خواهد شد. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته همچنین در گوشت به ویژه گوشت‌هایی که در حرارت بالا کبابی، پخته شده یا سرخ می‌شوند، وجود دارد.

وی گفت: افراد مبتلا به زوال عقل در معرض خطر این امر که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در مقادیر بسیار بالا در بدن وجود داشته باشد قرار دارند علاوه بر آن در معرض خطر بیماری‌های ریز عروقی نیز هستند.

محققان گفتند آنها می‌توانند زوال عقل، تصلب شرایین، نوروپاتی و سرطان را بر اساس سطح محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته پیش‌بینی کنند. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته از پروتئین، گلوکز و لیپید گلوکز تشکیل شده و بسیار التهابی است. آنها بخشی اجتناب ناپذیر در روند پیری هستند و افراد نمی‌توانند به طور ۱۰۰ درصد آنها را از بین ببرند، زیرا همه ما به گلوکز در جریان خون نیاز داریم. کاری که افراد در این رابطه می‌توانند انجام دهند این است که با کاهش قند خون و کاهش التهاب کلی روند این بیماری را کند سازند.

عوامل ضد التهابی تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته را کاهش می‌دهد، به همین دلیل برخی محققان می‌گویند که کاهش التهاب نیز با کاهش خطر ابتلا به دیابت ارتباط مستقیم دارد. کاهش سطح قند خون از طریق عادات سبک زندگی سالم التهاب کلی را کاهش می‌دهد به همین دلیل ورزش مهم است زیرا ورزش به بدن شما کمک می‌کند تا قند اضافی موجود در جریان خون افراد از بین برود و به نوبه خود باعث کاهش پیشرفت‌های محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید