پیشنهاد عدم دریافت حق بیمه از کارگران به دولت می رود

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: شیوع کرونا باعث تعطیلی کسب و کارها و بیکاری و زیان کارگران مختلف شد اما در این میان بیشترین آسیب متوجه کارگران ساختمانی بود زیرا سایر کارگران بیکار شده هم بر سرگذرها آمدند ودر کنار آنها قرار گرفتند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ هادی ابوی درباره آخرین جلسه سازمان بازرسی گفت: در جلسه سازمان بازرسی مقرر شد که جلسه شورای عالی کار تشکیل جلسه دهد،اما متأسفانه هفته گذشته جلسه شورای عالی کار به دلایلی لغو شد. 

 وی ادامه داد: به نظر می رسد وزارت کار با توجه به صحبت هایی که دارد، قصد افزایش دستمزد را ندارد و در نامه ای هم که برای دعوت شورای عالی کار داشت، اشاره کرد بود که جلسه برای  تعیین حق مسکن است. 

 ابوی بیان کرد:نمایندگان کارگران نظرشان بر افزایش پایه حقوق است. چرا که با افزایش پایه حقوق است که فاصله خط فقر و حقوق و دستمزد کاهش می یابد. ما پیگیر هستیم، انشاالله جلسه تشکیل شود، اگر جلسه هم نتیجه ندهد پیگیری های خودمان را ادامه خواهیم داد. 

 ابوی با اشاره به بیکاری بخش عمده ای از کارگران در شیوع کرونا اظهار داشت: مبلغ مقرری بیمه بیکاری باید مطابق قانون پرداخت شود، چرا که اگر قرار بود مبلغ به صورت قانونی نباشد و مبلغ کمتری به عنوان کمک هزینه باشد، بخش عمده ای از کارگران بودند که نیازمند کمک هزینه هر چند به مقدار اندک بودند،باید مشمول بیمه بیکاری می شدند. 

 دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران اظهار داشت:بنابراین مقرری بیمه بیکاری کرونا باید بر اساس سابقه و پرداختی حق بیمه و حقوق فرد باشد. افرادی که مشمول قوانین روابط کار میان کارگر و کارفرما باشند، مشمول بیمه بیکاری می‌شوند و مشاغلی مانند کارگران ساختمانی که قوانین بیمه‌ای آنان خاص است، نمی‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

هادی ابوی افزود: از آنجا که کارگران ساختمانی ثابت نیستند، تقبل بیمه آنان برای سازمان تأمین اجتماعی قدری دشوار است به طوری که هر کارگر ساختمانی هفت درصد سهم خود را از بیمه پرداخت می‌کند اما کارفرمایی ندارد که سهم سه درصدی خود از بیمه بیکاری را پرداخت نماید لذا طبق قانون، مقرری بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی تعلق نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: شیوع کرونا باعث تعطیلی کسب و کارها و بیکاری و زیان کارگران مختلف شد اما در این میان بیشترین آسیب متوجه کارگران ساختمانی بود زیرا سایر کارگران بیکار شده هم بر سرگذرها آمدند و مانند کارگران ساختمانی جویای کار شدند و به نوعی جای آنان را گرفتند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: پیشنهاد ما به دولت برای کمک به کارگران ساختمانی این بود که حق بیمه از این کارگران برای سه ماه که کشور درگیر کرونا بوده است، گرفته نشود اما بیمه آنها برقرار باشد.

وی افزود: برای اصلاح قانون بیمه بیکاری کارگران ساختمانی نیز از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری لازم انجام شد تا در صورت پرداخت سهم سه درصدی کارفرما از بیمه بیکاری توسط خود کارگران، آنان از شمولیت بیمه بیکاری با ساز و کار خاص برخوردار شوند، این موضوع اکنون توسط نمایندگان در حال پیگیری است.

ابوی ادامه داد: البته این موضوع را نباید از نظر دور داشت که بیمه بیکاری صندوق جداگانه‌ای در سازمان تامین اجتماعی دارد که منابع آن محدود است و تا حدی که منابع در آن وجود داشته باشد، می‌توان به کارگران بیمه بیکاری پرداخت کرد. 

دیدگاه تان را بنویسید