گزارش جی پلاس از احتمال یک بحران جدید در فوتبال؛

اختلاف عقیده میان فدراسیون فوتبال و شستا/ پول ویلموتس را چه کسی و چرا پرداخت کرد؟

فدراسیون فوتبال و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در مورد پرداخت طلب دو میلیون دلاری مارک ویلموتس توسط شستا اختلافاتی دارند که به نظر به راحتی حل نخواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ با اتمام فروردین و ورود به اردیبهشت، فدراسیون فوتبال باید طلب 30 میلیارد تومانی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) را پرداخت کند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است و سئول نشینان باید در انتظار اقدام بعدی مسئولان این گروه اقتصادی باشند. هر چند انتظار می رود به علت فشارهای موجود از سوی رسانه ها و مسئولان، شستا اقدامات قانونی در این باره را انجام دهد، اما مسئولان فدراسیون فوتبال نظر دیگری درباره این موضوع دارد.

*ماجرا چیست؟

برای آن ها که هنوز از موضوع طلب شستا به فدراسیون فوتبال آگاه نیستند، باید یادآور شد که دستمزد دو میلیون دلاری مارک ویلموتس و دستیارانش در آبان ماه سال گذشته به علت مشکلات مالی فدراسیون فوتبال توسط یکی از شرکت های زیر مجموعه شستا (پتروشیمی فن آوران) تامین و در ترکیه به حساب ویلموتس پرداخت شد.

پرداخت این مبلغ در شرایطی صورت گرفت که مهدی تاج به علت داشتن برخی روابط با مسئولان و مدیران ارشد دولتی از جمله علی اکبر ترکان، رئیس هیات مدیره شستا توانست این مبلغ را تامین کند که حواشی متعددی داشت.

*از اسپانسری تیم ملی تا قرض به فدراسیون

در همان روزهای نخست پرداخت این مبلغ به حساب فدراسیون فوتبال، موضوع اسپانسری شستا از تیم های ملی مطرح شد که انتقاداتی را به دنبال داشت.  در واقع پس از رسانه‌ای شدن موضوع استقراض فدراسیون فوتبال از شستا، پرسش هایی از مسئولان ارشد این گروه مطرح شد که آیا بهتر نیست سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری‌اش به جای پرداخت دستمزد مارک ویلموتس به وظایف ذاتی خود که ارائه خدمات درمانی و بازنشستگی به جامعه تحت پوشش است بپردازد و کیفیت خدمات را بهبود بخشد و به کاهش میزان نارضایتی ها در حوزه درمان و مستمری بپردازد؟

در همین راستا، شستا موضوع اسپانسری را رد کرد و مدعی شد که قراردادی بین طرفین بسته نشده و فقط در راستای کمک به تیم ملی این مبلغ قرض داده شده و در فروردین باز گردانده می شود.

تامین اجتماعی

*سئول نشینان پشت تیم ملی پنهان شدند

اکنون که چندین ماه از زمان پرداخت دستمزد ویلموتس سپری شده، فدراسیون معتقد است شستا از ابتدا اسپانسر تیم ملی بود و به واسطه اسپانسری تیم ملی این مبلغ را به حساب فدراسیون واریز کرده است. بنابراین طبق همان قرارداد عمل خواهد شد و بحث های صورت گرفته درباره بدهکاری فدراسیون به شستا به خاطر فشارهایی است که نهادهای مختلف به قرارداد شستا با این فدراسیون وارد کرده اند تا جلوی این توافق را بگیرند.

در روزهای گذشته، صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال نیز به طور صربح از پرداخت نشدن این مبلغ گفت و اعلام کرد که اسپانسری تیم ملی موجب سود بردن شستا خواهد شد. وی اعلام کرد که شستا 68 شرکت دارد که باید در زمینه تبلیغات ورود کند و با شروع بازی های ملی، از این موضوع نفع خواهد برد.

*اختلاف عقاید میان فدراسیون و شستا

اگر در نوروز ۹۹ تیم ملی دیدارهای رسمی خود برابر کامبوج و هنگ کنگ را برگزار کرده بود، مشخص می‌شد که شستا اسپانسر ایران شده است یا خیر اما در حال حاضر مشخص نیست ادعای کدام یک از طرفین درباره این مبلغ مبنی بر استقراض یا اسپانسری معتبر است.

با وجود تناقض در موضع طرفین این قرارداد، فدراسیون فوتبال بعد از اتمام جام جهانی اسپانسر نداشته و ابراهیم شکوری نیز در گفت وگوی اخیر خود اعلام کرد که این فدراسیون بعد از اعلام مزایده برای اسپانسری تیم ملی پیشنهادی دریافت نکرده است.

باید دید این پرونده در روز های آینده وارد فاز حقوقی و رسیدگی‌های قضایی می شود و یا بخش اقتصادی فدراسیون به عنوان یک قرارداد همکاری و اسپانسری تیم ملی آن را پیش خواهد برد.

دیدگاه تان را بنویسید