فدراسیون فوتبال - شستا؛ استقراض یا اسپانسری؟

تناقض در ادعای مسئولان فدراسیون فوتبال و شستا در موضوع پرداخت ۲ میلیون دلار از سوی این شرکت به حساب مارک ویلموتس، نشان از طرح یک پرونده حقوقی میان طرفین دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ عدم توانایی فدراسیون فوتبال در پرداخت مطالبات مالی مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، موجب شد تا این فدراسیون با دخالت‌های افراد ذی نفوذ به دنبال استقراض از شرکت های تابعه شستا به نام پتروشیمی فن آوران باشد و در نهایت از همین طریق دستمزد سرمربی بلژیکی پرداخت شد.

بعد از گذشت حدود ۶ ماه از استقراض این مبلغ، اکنون موعد بازپرداخت کمک مالی شستا به فدراسیون فوتبال رسیده و این فدراسیون موظف است تا پایان فروردین مبلغی معادل ۲ میلیون یورو به یک شرکت وابسته به شستا بازگرداند تا بحران جدیدی به مشکلات کنونی فدراسیون فوتبال اضافه نشود. با این حال کنون دست فدراسیون خالی تر از هر زمانی است و پولی در حساب این فدراسیون دیده نمی شود تا حدود ۳۰ مییلیارد تومان هم از آن به شستا بازگردانده شود.

*فدراسیون خودش را بدهکار نمی داند!

با وجود سر رسیدن موعد بازپرداخت کمک مالی شستا، فدراسیون فوتبال خودش را به این مجموعه بدهکار نمی داند و معتقد است شستا اسپانسر تیم های ملی شده است و در بازی‌های آینده تیم ملی ایران نام و نشان این شرکت طبق قرارداد تبلیغ خواهد شد.

این ادعا درحالی مجددا مطرح شده است که ایسنا در گزارشی با تیتر « پشت پرده اعلام اسپانسری شستا در فوتبال/ کلاه بر سر استقراض!» به این موضوع پرداخت و اسپانسر شدن شستا را در شرایطی که فدراسیون در صدد جبران کمبودهای مالی خود است، بررسی کرد.

طبق این ادعای فدراسیون فوتبال، بحرانی گریبانگیر فدراسیون فوتبال نخواهد شد اما موضوع به این راحتی ها نیست و احتمالا شاهد یک پرونده حقوقی میان طرفین این قرارداد خواهیم بود.

*انتقاد از شستا و تکذیب اسپانسری تیم ملی

ادعای فدراسیون مبنی بر اینکه شستا اسپانسر تیم ملی است و مبلغی را به عنوان قرض تامین نکرده، با یک ابهام بزرگ مواجه است. پس از رسانه‌ای شدن موضوع استقراض فدراسیون فوتبال از شستا، هجمه‌های زیادی شکل گرفت مبنی بر اینکه آیا بهتر نیست سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری‌اش به جای پرداخت دستمز مارک ویلموتس به وظایف ذاتی خود که ارائه خدمات درمانی و بازنشستگی به جامعه تحت پوشش است بپردازند و کیفیت خدمات را بهبود بخشند و به کاهش میزان نارضایتی‌ها در حوزه درمان و مستمری بپردازند؟

 ادامه این انتقادات از شستا، موجب چرخش موضع این شرکت شد و در حالی که در همان روزهای نخست اعلام شده بود آن‌ها در ازای پرداخت این مبلغ اسپانسر تیم ملی شده‌اند، روابط عمومی شستا اسپانسری تیم ملی را تکذیب کرد و گفت این مبلغ صرفا به عنوان قرض و کمک به تیم ملی در این بحران پرداخت شده و در فروردین بازگردانده می‌شود.

*ابهام در ابهام!

اکنون که چندین ماه از زمان پرداخت دستمزد ویلموتس سپری شده، فدراسیون معتقد است شستا از ابتدا اسپانسر تیم ملی بود و به واسطه اسپانسری تیم ملی این مبلغ را به حساب فدراسیون واریز کرده و طبق همان قرارداد عمل خواهد شد و بحث های صورت گرفته درباره بدهکاری فدراسیون به شستا به خاطر فشارهایی است که نهادهای مختلف به قرارداد شستا با این فدراسیون وارد کرده اند تا جلوی این توافق را بگیرند.

اگر در نوروز ۹۹ تیم ملی دیدارهای رسمی خود برابر کامبوج و هنگ کنگ را برگزار کرده بود، مشخص می‌شد که شستا اسپانسر ایران شده است یا خیر اما در حال حاضر مشخص نیست ادعای کدام یک از طرفین درباره این مبلغ مبنی بر استقراض یا اسپانسری معتبر است.

با وجود تناقض در موضع طرفین این قرارداد، فدراسیون فوتبال بعد از اتمام جام جهانی اسپانسر نداشته و ابراهیم شکوری نیز در گفت وگوی اخیر خود اعلام کردکه این فدراسیون بعد از اعلام مزایده برای اسپانسری تیم ملی پیشنهادی دریافت نکرده است.

باید دید این پرونده تا ۱۰ روز دیگر وارد بخش حقوقی و رسیدگی‌های قضایی می شود و یا بخش اقتصادی فدراسیون به عنوان یک قرارداد همکاری و اسپانسری تیم ملی آن را پیش خواهد برد.

 

دیدگاه تان را بنویسید