گزارش جی پلاس

اساسنامه جنجالی و اختلاف بزرگ در ماهیت فدراسیون فوتبال

برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال نیازمند تصویب اساسنامه جدید این فدراسیون در مجمع فوتبال، فیفا و هیات دولت است اما طرفین اختلافات زیادی بر سر مسائل مختلف از قبیل ماهیت آن دارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ روند اصلاح اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال از چندین روز قبل با نظرخواهی از اعضای مجمع این فدراسیون آغاز شده است. طبق جدول زمانبندی اعلام شده به فیفا، اصلاحات این اساسنامه در چندین مرحله انجام خواهد شد تا در نهایت موافقت نهادهای بین المللی و ناظر بر عملکرد فوتبال ایران را جلب کند.

*اختلاف در ماهیت فدراسیون فوتبال

یکی از مسائل مطرح در اصلاح این اساسنامه مربوط به ماهیت فدراسیون فوتبال است که از چندین سال قبل تاکنون با اختلافات بسیاری در داخل فدراسیون و وزارت ورزش مواجه بود که در سال 86 نیز به تعلیق فوتبال ایران منجر شد.

از آن زمان تاکنون، نظارت یا دخالت دولت در فوتبال ایران در شرایطی بوده که هیچ گاه منجر به تعلیق نشده اما در مواقعی با حساسیت نهادهای بین المللی از جمله فیفا همراه شده است. با این حال هنوز برای کسی شفاف نیست که آیا فدراسیون فوتبال یک نهاد کاملا غیردولتی است که مسئولان وزارت ورزش و مجلس نمی توانند در امور این مجموعه از جمله بحث بازنشستگی دخالت کنند و یا یک نهاد عمومی غیردولتی است که در این صورت نهادهای داخلی اجازه نظارت بر عملکرد این فدراسیون را نخواهند داشت.

فیفا معتقد است فدراسیون ها باید یک نهاد مستقل از دولت باشند اما در عین حال نیازمند حمایت های دولتی هستند. در سوی مقابل نمایندگان نهادهای دولتی بر این باور هستند که اگر قرار بر حمایت های دولتی است، پس باید نهادهای دولتی روی عملکرد این مجموعه نظارت داشته باشند.

فدراسیون فوتبال

*تایید اساسنامه در دولت، مجلس و شورای نگهبان؟

به علت آنچه گفته شد، اکنون برخی کارشناسان معتقدند اگر فرض بر مستقل بودن فدراسیون فوتبال است، باید اساسنامه جدید این مجموعه در هیات دولت نیز به تایید برسد که با توجه به نبود چنین قانون، باید این موضوع توسط دولت در مجلس مطرح شود و پس از تصویب در مجلس به تایید شورای نگهبان برسد.

به علت پیچیده تر شدن شرایط تایید اساسنامه و از طرفی پافشاری فیفا بر طی شدن این روند در کوتاه ترین زمان ممکن، به نظر می رسد فدراسیون فوتبال تا رسیدن به انتخابات خود راه طولانی در پیش داشته باشد. البته به علت همین مسائل بود که مهدی محمد نبی با حمایت وزارت ورزش و جوانان فعلا به عنوان دبیرکل فدراسیون انتخاب شد.

اکنون او به عنوان رابط دولت و فدراسیون قرار است روند اصلاحات را با سرعت بیشتر طی کند تا فوتبال ایران این دوران رکود و عقب افتادن انتخابات را با سرعت بیشتری طی کند اما موضع فدراسیون در برابر این اختلافات چیست؟

*اصلاح اساسنامه فدراسیون نیازمند تایید دولت است

نبی به عنوان مسئول اجرایی فدراسیون فوتبال که اصلاح اساسنامه را پیش می برد درباره این قبیل ابهامات در این موضوع صحبت کرده و گفته که نیازمند تعامل با دولت هستند و تایید آن ها را برای اساسنامه اخذ خواهند کرد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال در عین حال که از احترام فیفا به قوانین داخل کشور سخن گفت؛ در ادامه اظهار کرد: طبیعی است که باید ساختار و اساسنامه فدراسیون در هیات دولت و سازمان ثبت شرکت‌ها مصوب شود. در سال‌های اخیر این اتفاق به خوبی نیافتاده و امیدواریم پس از تصویب اساسنامه بتوانیم تاییدیه دولت و ثبت شرکت‌ها را بگیریم. به هر صورت طی این مراحل سخت اما در عین حال امکان پذیر است.

*فدراسیون عمومی غیردولتی است یا مستقل غیردولتی؟

نبی درباره ماهیت فدراسیون فوتبال ایران نیز گفت: طبق آنچه در سال ۹۰ تصویب شده و در دو دوره اخیر فدراسیون هم طبق آن پیش رفته ایم؛ فدراسیون فوتبال "نهاد غیردولتی" است. در واقع برخی اعضای مجمع می‌گویند فدراسیون "نهاد عمومی غیر دولتی" و برخی می‌گویند "نهاد غیر دولتی". نهاد غیر دولتی مشمول نظارت دستگاه‌های نظارتی نمی شود اما ما در ایران زندگی می‌کنیم و باید به قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران احترام بگذاریم. اگر فدراسیون فوتبال نهاد "عمومی غیردولتی" قلمداد شود، مباحثی مانند سازماندهی، به کار گیری اشخاص، اشتغال و ... تابع قوانین سازمان‌های خصوصی می‌شود.

*اساسنامه جدید به کدام سمت می رود؟

نبی درباره اینکه در اساسنامه جدید کدام یک از این دو تعریف، لحاظ خواهد شد، می گوید: تاکنون کمیته حقوقی و تدوین مقررات پیش نویس را به من ارائه نکرده است و باید اعضای این کمیته طی این هفته پیش نویس را تحویل دهند. به نظر من با توجه به لزوم ایجاد تعامل با مراجع بالادستی نباید روی مواردی اصرار کنیم که فدراسیون را به هدف نرساند. تفاوتی ندارد فدراسیون نهاد عمومی غیردولتی باشد یا نهاد غیردولتی. در هر صورت باید با دستگاه‌های ذی ربط تعامل داشته باشیم.

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ با توجه به الزامات فیفا مبنی بر مستقل بودن فدراسیون و همینطور نیازمندی فدراسیون به منابع دولتی که شامل نظارت نهادهای دولتی نیز می شود، به نظر کار سختی پیش روی فدراسیون فوتبال قرار دارد.  

دیدگاه تان را بنویسید