علت دروغگویی همسران به یکدیگر چیست؟

یک روانشناس درباره علت‌های دروغگویی همسران در زندگی مشترک، توضیحاتی داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فرشته سادات شجاعى روانشناس و مشاور خانواده، درباره علت‌ دروغگویی همسران در زندگی مشترک، اظهار کرد: دروغگویی به طور کلی یکی از معضلات و پدیده‌های اجتماعی است که با آسیب‌های زیادی همراه است، حال اگر در روابط زناشویی دروغگویی شکل گیرد، آسیبش دو چندان شده و باعث کاهش کیفیت روابط و زندگی زناشویی می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتماد جوهره زندگی زناشویی است، بیان کرد: اگر دروغگویی باعث شود اعتماد زوجین نسبت به یکدیگر سلب شود، زندگی به کام آن‌ها تلخ می‌شود و سردی عاطفی جای صمیمیت را خواهد گرفت.

شجاعى گفت: دروغگویی باعث ایجاد احساس خشم در فرد مقابل و در نتیجه دلخوری و بی‌اعتمادی را با خود به همراه خواهد داشت و مى‌تواند مبنایی برای مشکلات پیچیده‌تر و بزرگتر باشد.

این روانشناس با اشاره به اینکه علت دروغگویی همسرتان را پیدا کنید، تصریح کرد: در بعضی موارد علت دروغگویی همسر، خود شما و نحوه برخورد شماست، بسنجید ببینید که دروغ‌های همسرتان تا چه حدی به عکس‌العمل‌های شما مربوط است، یکی از پیامد‌های سختگیری‌های بی‌مورد، حساسیت بی‌جا و کنترل شدید، سرزنش‌ها و... توسل به دروغگویی است. در حقیقت همسر‌تان به خاطر بعضی از رفتار‌های شما تبدیل به یک دروغگو شده است.

وی با اشاره به اینکه نگران نکردن همسر یکی دیگر از دلایل دروغ گفتن در زندگی مشترک است، افزود: بسیاری برای مراعات حال همسرشان برخی حقایق را پنهان کرده و برخی اتفاقات را بیان نمی‌کنند، در حالی که وقتی همسرشان متوجه شود، بیشتر عصبانی و آزرده خواهند شد.

شجاعی با بیان اینکه غر زدن همسر هم از دیگر دلایل دروغ گفتن است، ادامه داد: برخی اوقات از ترس اینکه در خانه دعوایی راه بیفتد یا همسرشان به خاطر مسائل بر سر آن‌ها غر بزند، دروغ می‌گویند.

این روانشناس با اشاره به اینکه حفظ عزت نفس از دیگر دلایل دروغگویی همسران است، اضافه کرد: گاهی به خاطر اینکه افراد عزت نفس پایینی دارند یا فکر می‌کنند ممکن است احترام و توجه مثبت همسرشان را از دست بدهند، دست به دروغگویی در مورد مسائل مختلف می‌زنند.

وی بیان کرد: ناامن بودن فضا از دیگر دلایل دروغگویی همسران است، یعنی ممکن است همسران فضایی برای راست گویی به یکدیگر ندهند. در چنین شرایطی دروغ گفتن آسان‌تر به نظر می‌رسد که البته ممکن است در کوتاه مدت چنین هم باشد،اما در بلند مدت برای رابطه آسیب زا خواهد بود.

شجاعی گفت: ترس از دست دادن همسر را می‌توانیم یکی دیگر از دلایل دروغ گفتن همسران بدانیم، خیلی از مواقع به خاطر ترس از دست دادن همسر کوچک‌ترین مسائل را پنهان کرده و درباره‌اش دروغ می‌گویند.

این روانشناس افزود: ساکت نگه داشتن و برهم نزدن آرامش نسبی نیز از دلایل دروغگویی همسران است، یعنی علی‌رغم وجود اختلافات و مشکلات، به جای اینکه به حل مسئله روى آورده و مشکل را حل کنند، دروغ می‌گویند تا نشان دهند اوضاع مرتب است.

وی با بیان اینکه ناآگاهی از آسیب‌های دروغگویی، از دیگر دلایل دروغ گفتن همسران است، تصریح کرد: آن‌ها ممکن است فکر کنند دروغ گفتن کار بدی نیست و دروغ مصلحتی برای زندگی لازم است و یا ممکن است فکر کنند لزومی ندارد همسرشان از همه چیز با خبر باشد، اگر زوجین بتوانند فضای امنی را برای همدیگر به وجود آورند، می‌توانند بدون ترس از قضاوت به راحتی با یکدیگر صحبت کنند، در این صورت نیازی به دروغگویی نیست.

شجاعی ادامه داد: بالا بردن میزان صمیمیت و یادگیری تکنیک‌های گفت‌وگو و مذاکره و همچنین یادگیری مهارت حل مسئله همگی به زوجین کمک می‌کند تا از پس مشکلات و چالش‌ها برآیند. در نتیجه می‌توانند در صلح و آرامش با یکدیگر گفت‌وگو کنند، بدون آن که به یکدیگر دروغ بگویند و به پنهان کاری متوسل شوند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: گرچه دروغ، دروغ است و همیشه امری مذموم و ناپسند محسوب می‌شود، اما خواه یا ناخواه در زندگی با آن مواجه می‌شویم و از آنجا که راه فراری از آن نیست مجبور به پذیرش این حقیقت هستیم که دروغ وجود دارد و ما باید راه‌حلی برای مواجهه و مقابله با آن داشته باشیم و دروغگویی می‌تواند هم برای فرد دروغگو و هم برای فردی که دروغ شنیده است، پیامدهایی را در پی داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید