گفت‌وگوی جی پلاس با دبیر کمیته ملی پارالمپیک

رضایی: با تعویق پارالمپیک 2020 همه چیز برای ما از نو شروع شد! / سیامند رحمان جایگزین ندارد

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک گفت:‌ هیچ ورزشکاری تا سال های سال جایگزین سیامند رحمان نخواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس،‌ کرونا و لغو همه رویدادهای مهم ورزشی در جهان. بدون شک رقابت های پارالمپیک یا پاراالمپیک هم از این قائده مستثنی نیست. همه چیز حداقل برای یک سال به تعویق افتاده و به عقیده بعضی مسئولان و کارشناسان این یک فرصت است برای آماده سازی بیشتر. برخی هم البته نظر دیگری دارند و همه چیز را از دست رفته می دانند. با این حال چاره ای وجود ندارد و زندگی انسان ها در رقابت با کرونا با ارزشمندتر از رقابت انسان ها در عرصه ورزش است.

بنابر آخرین تصمیمات ورزشی در جهان که یکی از آنها تعویق یکساله بازی های پارالمپیک 2020 توکیو بود، خبرنگار جی پلاس گفت وگویی را با هادی رضایی - دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک، درباره تاثیر این اتفاق در برنامه های آماده سازی این کمیته و همچنین پیامدهای روحی، جسمی برای ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان و موارد مرتبط دیگر انجام داد.

رضایی بدون تعارف حرف زد و از این گفت که: «همه چیز برای ما از نو شروع شده است!»

 

**به تعویق افتادن پارالمپیک 2020  نا خود آگاه بود. این اتفاق از منظر فرصت بیشتر برای کسب آمادگی؛ به نفع ورزشکاران است یا به ضرر آن ها؟

برای ما همه چیز از اول شروع می شود. باید بدانیم که 180 کشوری که در این مسابقات حضور دارند، شرایط ما را دارند. از بعضی جهات به نفع و از بعضی جهات به ضرر ما است. وقتی کمیته جهانی پارالمپیک تصمیمی می گیرد تمام جوانب را در نظر می گیرد. هفته آینده جلسه ستاد 2021 در پارالمپیک برگزار می شود و سیاست هایمان را برای این مسابقات مشخص می کنیم. به فدراسیون های مربوطه اعلام می کنیم که باید با این قضیه ساخت. این اتفاق برای کل جهان افتاده است و ما باید با آن همراه شویم و شروع به کار کنیم.

*به تعویق افتادن این مسابقات در تعداد سهمیه ایران در این رقابت ها تاثیری دارد؟ 

بسیاری از سهمیه ها به نام کشور است نه افراد؛ بنابراین شرایط باید فراهم شود. ورزشکارانی هستند که باید زمینه را برای آن ها فراهم کنیم. آن ها آمادگی داشتند و باید این آمادگی را برای سال بعد نیز حفظ کنند. از سوی دیگر ورزشکاران جدیدی هستند که انگیزه بالایی دارند  و خودشان را به آمادگی مطلوبی می رسانند تا رقیب این افراد شوند. مطمئنا مسابقات داخلی باعث می شود که ما بهترین ها را انتخاب کنیم و به مسابقات 2020 در سال 2021 بفرستیم. کسب سهمیه برای هر رشته ورزشی به نام کشور است. یک سری مسابقات کسب سهمیه هم مانده بود که با این اتفاقات شیوع کرونا، به تاخیر افتاد.  در سال گذشته یک سیاستگذاری وجود داشت و آن بحث موضوع کیفی بود. برای سال 99 هم سیاست جدید را در هفته آینده، پس از برگزاری جلسه ستاد، اعلام می کنیم. در این جلسه بحث فنی ، مسائل مالی و ...درباره توکیو را نیز بررسی خواهیم کرد.

*فوت سیامند رحمان خبر تلخ و ناگواری بود که در پایان سال 98 جامعه ورزش را اندوهگین کرد و اکنون چهلمین روز درگذشت این پهلوان است؛ آیا جایگزین ورزشی برای مرحوم رحمان در تیم وزنه برداری پارالمپیک ایران دارید؟

از لحاظ منش پهلوانی،  قهرمانی و ثبت رکوردهایی که ایشان داشتند، هیچ ورزشکاری تا سال های سال جایگزین سیامند رحمان نخواهد شد. اما در راستای تلاش برای موفقیت ورزشی کشور، ما 18 ماه زمان داریم و امیدواریم بتوانیم افرادی را آماده کنیم که بتوانند در آن وزن رکورد بزنند.

*پرداخت حقوق ورزشکاران در دورانی که بحث قرنطینه مطرح است، چگونه خواهد بود؟

بنا بود 18 ماه حقوق به ورزشکاران بدهیم که سال گذشته 12 ماه آن را به ورزشکاران طلایی و سه ماه هم به ورزشکاران نقره ایی پرداخت کرده ایم . الان هم استارت سال آینده را می زنیم. در بحث سیاست حقوق و حمایت برای فدراسیون ها و رشته ها و ورزشکاران در جلسه ستاد که اعضای آن از خود فدراسیون ها هستند سعی می کنیم با خرد جمعی و با کمک فدراسیون ها و واحدهای فنی پارالمپیک سیاست پرداخت حقوق و حمایت از رشته ها را اعلام کنیم.

*برنامه آماده سازی ورزشکاران برای دوران قرنطینه چگونه است و چه نظارتی بر آن ها وجود دارد؟

10 روز اول که هنوز اعلام نشده بود مسابقات پارا به تعویق افتاده، ورزشکاران ما فعالیت های کسب آمادگی خود را انجام می دانند اما در حال حاضر به صورت نسبی انجام می دهند تا آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند. در جریان هستم که تیم والیبال نشسته به صورت آنلاین با بدنساز خود تمریناتشان را انجام می دهند و امروز نیز با 9 ورزشکار صحبت می کردم که همه آن ها در خانه ورزش های مستقلی برای حفظ آمادگی انجام می دهند. این تعویق از این جهت البته خوب شد که ما ان شاء الله با برگشتن به روزهای عادی و ریشه کن شدن ویروس کرونا بتوانیم زودتر اردوهای مستمر خود را برای آمادگی نهایی ورزشکاران برپا کنیم.

*با به تعویق افتادن بازی های پارالمپیک 2020 توکیو، خطری از لحاظ روحی و روانی، ورزشکاران را تهدید نمی کند؟

ورزشکار باید این درک داشته باشه که مشکل موجود مختص آن فرد نیست و همه رقیب ها و سایر کشورها درگیر این موضوع هستند. باید با این قضیه بسازند و هدف گذاری خودشان را داشته باشند تا ان شاء الله اول شهریور 1400 پارالمپیک برگزار شود.

دیدگاه تان را بنویسید