روزهای قرنطینه خانگی را چگونه مدیریت کنیم؟

یک متخصص مشاوره با تاکید بر لزوم خلوت کردن جداگانه و چندساعته اعضای خانواده در طول روز، ادامه داد: اعضای خانواده برای کاهش تنش ها در ایام قرنطینه باید چند ساعت در طول روز همدیگر را نبینند و یک حریم شخصی برای خود قائل شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ آزاده رسولی راد با بیان اینکه انسان ها با خلقیات و روحیات متفاوت و منحصر به فرد به دنیا می آیند، اظهار کرد: امروز همه مردم با بحران بیماری کرونا مواجه هستند و لذا خلقیات و روحیات افراد در مدیریت کردن این شرایط از طریق رعایت بهداشت فردی و ماندن در خانه بسیار اثرگذار است.

 

وی قرنطینه خانگی را یک راهکار مهم و ناگزیر برای عبور از کرونا دانست و افزود: افراد مختلف در مقابل این راهکار دو نوع واکنش نشان می دهد؛ گروه اول افراد خوش بین هستند که خلق و خوی خوش بینانه و مثبت اندیشانه دارند و لذا براساس نگاه مثبت خودشان موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند، زیرا کرونا را تهدیدی برای خود نمی دانند. چنین افرادی به راحتی می توانند ناقل ویروس کرونا باشند.

این دکترای مشاوره، گروه دوم را گروه ذاتا نگران و مضطرب دانست و تصریح کرد: برخی از افراد همواره افکار منفی و بدبینانه دارند و نگاهشان به آینده بیشتر متوجه خطرهاست. این افراد در شرایط بحرانی با تشدید علائم اضطرابی مواجه می شوند و با شنیدن اخبار تپش قلب و تنگی نفس شدید پیدا می کنند.

رسولی راد گروه دوم را در برابر کرونا ایمن تر دانست و یادآور شد: افراد نگران و مضطرب ماندن در خانه را جدی می گیرند و لذا احتمال ابتلا به کرونا در آنان کمتر است، اما خطر افسردگی و اختلالات روانی و وسواس فکری همچنان آنان را تهدید می کند. این افراد به خاطر دغدغه هایی که دارند هیجانی عمل می کنند و این رفتارهای هیجانی زمینه ایجاد درگیری و تنش بین اعضای خانواده است.

روش هایی برای در امان ماندن از هجوم افکار نگران کننده

وی با بیان اینکه پیگیری اخبار لحظه به لحظه بحران محیط تنش زایی را ایجاد می کند، گفت: افراد نگران و مضطرب نباید زیاد به اخبار گوش کنند، زیرا توانایی مدیریت کردن افکار منفی و هیجانات خود را ندارند. قطعا کرونا یک واقعیت جهانی در حال وقوع است و لذا شاخ و برگ دادن به لحظات تاریک و ناگوار آن کمکی در حل مشکل نمی کند، بلکه تنها راهکار برای مقابله با این بیماری در خانه ماندن و رعایت کردن بهداشت فردی است.

این دکترای مشاوره، با اشاره به روش های در امان ماندن از هجوم افکار نگران کننده در روزهای کرونایی، خاطرنشان کرد: افرادی که قبل از بحران کرونا با مشکلات روحی و روانی مواجه و تحت درمان پزشکی و روان شناختی بودند و اکنون به واسطه شیوع این بیماری مانند بسیاری از بیماران قلبی و عروقی و دیالیزی و سرطانی و... روند درمان خود را متوقف کرده اند، این روزها شرایط سختی را می گذارند، زیرا با مشکلات ریشه ای مواجه هستند و نیاز به روش های پزشکی و روان شناختی دارند، اما افراد سالم و عادی می توانند با رعایت یکسری نکات روان شناسی از اضطراب و نگرانی این روزهای خود و خانواده خود بکاهند.

رسولی راد، نخستین گام برای کاهش اضطراب و نگرانی را کاهش توجه به اخبار کرونا در ایام قرنطینه خانگی دانست و اضافه کرد: معمولا آمار و ارقام مطرح شده در شبکه های اجتماعی استرس ما را تشدید می کند. توجه به علاقمندی ها و سرگرمی هایی که موجب شادی ما می شود دومین گام در مدیریت شرایط فعلی است.

وی با تاکید بر لزوم خلوت کردن جداگانه و چندساعته اعضای خانواده در طول روز، ادامه داد: در شرایط عادی و غیر بحرانی همه افراد خانواده مشغول کار و مدرسه و ورزش و کلاس و موسیقی و مطالعه و... هستند و کمتر کنار هم قرار می گیرند، اما در ایام قرنطینه خانگی فرصت پرداختن به حریم شخصی خود را نداریم.

روزهای کرونایی؛ فرصتی برای محک همسر آینده

این متخصص مشاوره زوجین عنوان کرد: اعضای خانواده برای کاهش تنش ها باید چند ساعت در طول روز همدیگر را نبینند و یک حریم شخصی برای خود قائل شوند و به کارهای شخصی بپردازند تا عصبی و بی حوصله نشوند.

رسولی راد، ایجاد فضای همکارانه بین اعضای خانواده و ایجاد توافق در انجام کارها و اجرای سرگرمی ها را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: هر کدام از اعضای خانواده در ایام قرنطینه باید زمان را مدیریت کنند و برنامه ریزی روزانه داشته باشند و ورزش و مطالعه را حتما انجام دهند تا دچار بی هدفی و بی انگیزگی نشوند، زیرا هدف نداشتن و بی انگیزه بودن انسان را دچار افسردگی و اختلالات روانی می کند.

وی با بیان اینکه کودکان باید درباره کرونا بدانند، تصریح کرد: نباید حقایق را از کودکان پنهان کنیم، اما فاجعه سازی از یک واقعیت و انتقال آن به کودکان درست نیست لذا والدین در حضور کودکان نسبت به اخبار کرونایی بی تفاوت باشند و قبل از مدیریت هیجانات خود درباره مرگ و میر کرونا، کودکان را درگیر نکنند. والدین مهمترین الگوی رفتاری فرزندان هستند و باید الگوی خوبی برای فرزندان باشیم.

این دکترای مشاوره، همچنین به شرایط زوجین در شرف ازدواج اشاره کرد که به واسطه بحران کرونا مراسم ازدواج خود را به تعویق انداخته اند و گفت: کرونا یک بحران جهانی است و زوج های جوان باید بدانند وقتی زندگی مشترک خود را آغاز کنند در طول زندگی مشترک با بحران های مختلف مواجه خواهند شد و لذا باید تاب آوری داشته باشند.

رسولی راد، روزهای کرونایی را فرصتی برای محک همسر آینده دانست و یادآور شد: زوجین از این فرصت برای بهتر و بیشتر شناختن شریک خود استفاده کنند و با نگرش و روحیات و هیجانات او در خوشی ها و ناکامی ها آشنا شوند تا تصمیم گیری درست تری درباره آینده داشته باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید