سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت مرز‌های کشورمان نیز گفت: تقریباً در شرایط فعلی همه کشور‌های منطقه و دنیا مرز‌های خود را محدود کردند و مراودات و عبور و مرور‌ها محدود است و به جز موارد خاص مسافر در مرز‌های زمینی و هوایی پذیرش نمی‌کنند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتباع بحرینی در جمهوری اسلامی ایران که بخشی از آن‌ها به کشورشان بازگشتند، اما همچنان گفته می‌شود تعدادی از مردم بحرین در ایران هستند، اظهار داشت:تعداد قابل توجهی از اتباع بحرینی در ایران بودند که با مقاصد زیارتی و سیاحتی به ایران سفر کرده بودند. بعد از مشکل کرونا ما اعلام آمادگی کردیم از هر کشوری که اتباع آن‌ها در ایران حضور دارند به آن‌ها مجوز هوایی برای بازگشت اتباع شان داده می‌شود.

سیدعباس موسوی گفت: کمک اتحادیه اروپا مستقیم نیست بلکه از منابع کمک‌های بشردوستانه اتحادیه است و این کمک‌های انساندوستانه در قالب بودجه‌ای که اتحادیه اروپا برای بلایای طبیعی در اختیار کشور‌هایی که دچار حادثه‌ای می‌شوند، هست که به منظور کمک به کشور‌ها و یا خرید تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آن حوادث در اختیار کشور‌ها قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت مرز‌های کشورمان نیز گفت: تقریباً در شرایط فعلی همه کشور‌های منطقه و دنیا مرز‌های خود را محدود کردند و مراودات و عبور و مرور‌ها محدود است و به جز موارد خاص مسافر در مرز‌های زمینی و هوایی پذیرش نمی‌کنند.

وی با اشاره به موضوع تجارت نیز ادامه داد: بر مبنای قوانینی که سازمان بهداشت جهانی برای تردد کامیون‌ها اعمال و تعیین کرده است این عبور و مرور‌ها وجود دارد و عمدتاً برای ورود و خروج کالا‌های مورد نیاز مردم است.

موسوی گفت: مرز‌های ایران نیز با کشور‌های همسایه با شرایط خاصی در حال حاضر باز است و مشکلی نیز تا الان گزارش نشده است. برای برخی کامیون‌ها به هنگام تردد به کشور‌های اروپایی مشکلاتی ایجاد شده بود که این مشکلات، بروکراسی بوده که حتی این روز‌ها محدودیت‌هایی بین خودشان هم اعمال کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا در وزارتخانه ستادی فعال شده که ۲۴ ساعته آماده رسیدگی به مشکلات افرادی است که اگر در مرز‌ها دچار مشکل شوند به آن‌ها کمک کنند.

وی گفت: همچنین سفارتخانه هایمان درخارج از کشور نیز ۲۴ ساعته براساس شماره تماس‌هایی که در سایت ما نیز اعلام شده است اگر مشکل غیر معمولی برایشان اتفاق بیفتد نسبت به رفع آن اقدام می‌کنند.

سخنگوی وزات امور خارجه گفت: آمریکا قصد مانع تراشی برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول را داشت بنابراین وزیر امورخارجه به آن‌ها هشدار‌های لازم را داد.

موسوی درباره درخواست ۵میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با ویروس کروناگفت: با توجه به عضویت ایران در بانک جهانی و صندوق بین المللی طبیعی است بر مبنای پرداخت حق عضویت از تسهیلات این صندوق استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون این صندوق تسهیلاتی برای کشور‌هایی که دچار کرونا شده اند در نظر گرفته است افزود: ما نیز اعلام آمادگی کردیم تا از وام ویژه این صندوق استفاده کنیم.

موسوی گفت: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مسئول این کار هستند و پیگیری‌های خوبی تا این لحظه داشته اند. وزیر امور خارجه نیز در این راستا در صفحه شخصی خود در فضای مجازی (توئیتی) را با توجه به این که برخی از کشور‌ها مانند آمریکا امکان مانع تراشی در این راستا را انجام می‌دادند خطاب به آن‌ها هشدار داد که حق ملت ایران در این زمینه ضایع نشود پیگیری‌ها ادامه دارد و مبلغ مورد نظر به آن‌ها اعلام شده و نمی‌دانم که به چه نتیجه‌ای تا این لحظه رسیده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازگرداندن اتباع بحرینی به کشورشان در شرایط فعلی اظهار داشت: بخشی از اتباع بحرینی تاکنون به کشور خود بازگشته اند و امیدواریم دولت بحرین در برابر اتباع خود احساس مسئولیت کند.

موسوی درباره اتباع بحرینی در جمهوری اسلامی ایران که بخشی از آن‌ها به کشورشان بازگشتند، اما همچنان گفته می‌شود تعدادی از مردم بحرین در ایران هستند، اظهار داشت:تعداد قابل توجهی از اتباع بحرینی در ایران بودند که با مقاصد زیارتی و سیاحتی به ایران سفر کرده بودند. بعد از مشکل کرونا ما اعلام آمادگی کردیم از هر کشوری که اتباع آن‌ها در ایران حضور دارند به آن‌ها مجوز هوایی برای بازگشت اتباع شان داده می‌شود.

وی با بیان این که اکثر کشور‌ها در این زمینه اقدام کردند، ادامه داد: متأسفانه دولت بحرین از جمله دولت‌هایی است که نشان داد در چنین رخدادی (ویروس کرونا) به اتباع خودش و سلامتی آن‌ها و کرامت آن‌ها احترام نمی‌گذارد و با فشار‌هایی که افکار عمومی ورسانه‌های منطقه و حتی از داخل بحرین نیز فشار‌هایی متوجه این دولت شد در نهایت با مساعدت دولت عمان بخشی از اتباع بحرینی با چندین پرواز به کشورشان بازگردانده شدند، ولی همچنان بخش دیگری از اتباع بحرینی در ایران هستند و امیدواریم دولت بحرین با احساس مسئولیت بیشتر نسبت به اتباع خودشان برای خروج از کشورمان اقدام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به صحبت‌های اخیر سفیر افغانستان در ایران مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آماری از اتباع افاغنه که دارای ویروس کرونا شده اند به ما ارائه نمی‌کند، گفت: ایشان قبل از اینکه موضوع را به رسانه‌های خارجی، بیگانه و هوچی گر مطرح کنند باید با وزارت امور خارجه صحبت می‌کردند.

وی افزود: گفتگوی سفیر افغانستان در یک رسانه بیگانه، هوچی گر و تخریب چی که حسن نیت ندارد مورد سوال و انتقاد ماست، زیرا باید در ابتدا با مسئولان وزارت امور خارجه، مسئله را بازگو می‌کردند.

وی گفت: سفیر این کشور برای آمار صحیح باید ابتدا به وزارت امور خارجه مراجعه می‌کرد و نمی‌دانیم ایشان برای گرفتن آمار به کجا مراجعه کرده است و طبق قوانین سفرای مقیم در کشور‌های خارجی برای پیگیری‌های اموراتشان باید به وزارت امور خارجه مراجعه کنند.

موسوی اضافه کرد: اتباع افغانستان و حتی سایر کشور‌ها و مسافران و گردشگران که نتوانستند وارد کشور خود شوند درصورتی که دچار ویروس کرونا شده باشند، اگر بیمار شوند در بیمارستان‌ها به آن‌ها رسیدگی می‌شود و آن‌ها را پذیرش و مراحل درمان خود را طی می‌کنند و از باب مهمان نوازی و نگاه انسانی، آن‌ها مانند سایر بیماران و ایرانیان درمان می‌شوند و وقتی به بیمارستان‌های ما مراجعه کرده اند چیزی کم گذاشته نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.