پای خرما و کشمش به بورس کالا باز نشد

خرما و کشمش دو محصولی بودند که طبق وعده مسئولان باید تا پایان سال ۱۳۹۸ در بورس کالا عرضه می شدند اما این وعده محقق نشد و این دو محصول همچنان در صف عرضه باقی ماندند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اواخر پاییز سال گذشته شاپور محمدی-رییس سازمان بورس و اوراق بهادار- از برنامه ریزی ها برای عرضه خرما و کشمش در بورس کالا  خبر داد و گفت:  صحبت کردیم که بتوانیم خرما را نیز در بورس کالا ارائه کنیم. همچنین تلاش می کنیم کشمش را نیز در بورس کالا مورد معامله قرار دهیم.

هرچند محمدی زمان عرضه این دو محصول را اعلام نکرد اما چندی بعد حامد سلطانی نژاد-مدیرعامل بورس کالا- به  ایسنا گفت:  دنبال آن هستیم که خرما، کشمش و محصولات دیگر را هم در بورس کالا عرضه کنیم و احتمالا عرضه دو محصول ذکر شده  تا پایان سال ۱۳۹۸ انجام و معاملات آغاز می شود.

با این حال سال گذشته درحالی به پایان رسید که شاهد عرضه خرما و کشمش در بورس کالا نبودیم.

خصوصیات کالاها برای عرضه در بورس

درحال حاضر زیره، زعفران و پسته در بورس کالا عرضه می شود و طبق گفته مسئولان هر کالایی که می خواهد در بورس کالا عرضه شود باید چند خصوصیت داشته باشد. نخست آنکه کالای مذکور باید در خارج از بازار نقد قوی داشته باشد؛ یعنی بازاری داشته باشد با تعداد فعالان زیاد که قیمت هایش هر روز به عموم مردم اعلام می‌شود. ضمن اینکه کالا باید قابل استاندارد شدن هم باشد.

بر این اساس کالاهایی که تا کنون در بورس کالا عرضه شده اند عموما این ویژگی‌ها را داشته اند، زیرا اگر نداشته باشند نمی‌توانند در تابلوی اصلی بورس پذیرش شوند. مبنا این است که یک کالای استاندارد در بورس عرضه شود تا خریدار و فروشنده بدانند کالا را با چه ویژگی‌هایی مورد معامله قرار می‌دهند و اگر این ویژگی‌ها در کالا نباشد خریدار می تواند بعدا ادعای حقوقی مطرح کند؛ بنابراین کالاهایی که همگن نیستند خصوصیت عرضه در بورس کالا را ندارند.

از سوی دیگر ایران در بعضی از زمینه‌ها در حوزه کالاهای کشاورزی جزو تولیدکننده های برتر است؛ بنابراین امکان عرضه آن‌ها در بورس کالا وجود دارد که در این راستا بازارهایی هم در کشور و در شهرهای مختلف شکل گرفته است. برای مثال در زیره حتی بازار فردایی زیره یعنی بازار مشتقه زیره وجود دارد و فعالان معاملات خود را انجام می دهند.

دیدگاه تان را بنویسید