گزارش جی پلاس؛

چه کسی دبیاسی را به دایی و قلعه نویی ترجیح داد؟/ حذف مشکوک مربیان ایرانی از جمع گزینه ها!

ظاهرا برخی از مدیران خارج از فدراسیون فوتبال پروسه انتخاب سرمربی را در اختیار خود گرفتند و این موضوع را راهبری می‌کنند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزش جی پلاس؛ موضوع انتخاب سرمربی جدید تیم ملی هر روز پیچیده تر می‌شود و اکنون سر  این کلاف سردرگم ظاهرا از دستان مدیران فدراسیون فوتبال خارج شده است.

در حالی که مهدی تاج از حدود دو ماه قبل اعلام کرده بود که به زودی سرمربی جدید انتخاب خواهد شد و تلاش بر این است که برای جلوگیری از اتلاف وقت، یک گزینه ایرانی یا خارجی آشنا به تیم ملی انتخاب شود، اکنون تصمیمات حول محور یک مربی خارجی دیگر می‌چرخد که در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای حضور در ایران کرده اما هر بار با دربسته مواجه شده است.

مطرح شدن نام جیانی دبیاسی به عنوان گزینه هدایت تیم ملی از سوی رسانه‌های خارجی و رد این موضوع از سوی فدراسیون فوتبال، با مصاحبه دیگری از سوی سرمربی سابق آلبانی همراه بود تا تمام معادلات بهم بریزد.

سوال اصلی این است که چرا و چگونه مربیان داخلی مانند علی دایی و امیر قلعه نویی از گردونه رقابت خارج شدند و بخت آنان کمتر از دبیاسی شده است؟!

** نام علی دایی حذف شد!

به طور قطع بهترین گلزن تاریخ تیم ملی گزینه نخست کمیته فنی فدراسیون فوتبال است که به علت قابلیت‌های فنی و کاریزمای خاصی که دارد می تواند قادر به هدایت تیم ملی ایران در فاصله کوتاه تا شروع دور برگشت انتخابی جام جهانی 2022 باشد.

علی دایی علی‌رغم اینکه گزینه مطلوب کمیته فنی و برخی از اعضای هیات رئیسه است، در بین مدیران بالادستی ظاهرا خواهان ندارد و اگر او تاکنون سرمربی تیم ملی نشده، احتمالا مخالفت مسئولان بالادستی فدراسیون را در ذهن متبادر می سازد.

سرمربی سابق تیم ملی به علت خلق و خوی منحصر به فرد خود بارها مورد انتقاد دادستانی، صداوسیما و برخی نهاد دیگر قرار

گرفته و بارها ثابت کرده در موقعیت‌هایی که شاهد کاستی‌ها باشد، دندان روی جگر نمی‌گذارد و حرف دلش را آنطور که بخواهد به زبان می‌آورد و همین مطلوب مدیران نیست.

به همین دلیل است که علی دایی به علت رسیدن به یک قدمی تیم ملی در میان اهالی رسانه گفت که مذاکره‌ای برای هدایت تیم ملی ایران نداشته است.

او البته به دلایل نامعلومی که شاید حذف عادل فردوسی پور و دیگر چهره های محبوب از عرصه ورزش و هنر نیز به همین علت بود، به یکباره از مربیگری در لیگ داخلی کشور نیز حذف شد!

 

** قلعه نویی و پیشنهاد مربیگری همزمان در تیم ملی و سپاهان!

سرمربی کنونی سپاهان که همواره جزء مربیان موفق فصول مختلف لیگ برتر بوده، در این فصل شانس زیادی برای قهرمانی با تیمش در لیگ برتر دارد، هرچند او در مسیر اخلاقی خاصی حرکت می کند که گویی همه رقبای او در هر تیمی که باشد، نمی خواهند او برنده باشد و همین می تواند شانس موفقیتش در داخل را کمرنگ تر از قبل کند.

قلعه نویی اگرچه در زمره مربیان کاربلد و با کاریزمای ایرانی برای هدایت تیم ملی قرار می گیرد، اما توفیقات بین المللی او چندان مطلوب نبود. در عین حال با توجه به شرایط خاص تیم ایران، او هم می توانست جزء گزینه های اصلی هدایت ملی پوشان در راه جام جهانی 2022 قرار بگیرد که گرفت.

با وجود اصرار مسئولان فدراسیون فوتبال به انتخاب این مربی، قلعه‌نویی اما معذوریت‌های مخصوص خود را دارد. او در برابر پیشنهاد هدایت تیم ملی به فدراسیون فوتبال گفته که ترک سپاهان و رفتن به تیم ملی، کار درستی نیست و به همین دلیل پیشنهاد کرد که تا پایان لیگ برتر به طور همزمان هدایت تیم ملی لیگ برتر و سپاهان را داشته باشد که این درخواست نه چندان مطلوب مورد موافقت قرار نگرفت.

با این حال او هم اخیرا با مخالفت مسئولانی که علی دایی را رد کردند  نیز مواجه است و در عین حال اعلام کرد هیچ مذاکره ای با فدراسیون نداشته است.

از طرفی هر دو مربی ایرانی خواهان قرارداد بلندمدت با تیم ملی نیز هستند؛ امری که برای مسئولان تصمیم گیر تیم ایران با توجه به سبقه معتبر نیمکت این تیم  که 8 سال در تسخیر کارلوس کی روش، انتقال قدرت مطلوبی تلقی نمی شود و آنها ترجیح می دهند پایان قرارداد این مربیان پیش از جام جهانی باشد.

در عین حال این نگاه نیز مهم است که اصلی ترین پاداش یک مربی دیدن ثمره کارش است و هیچ مربی داخلی و خارجی دوست ندارد همراه تیمی که در صعودش به جام جهانی نقش اصلی را داشته، نباشد!

** گزینه جدید از ایتالیا رسید

اگرچه حیدر بهاروند (رئیس سازمان لیگ و سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال) چند روز قبل گفت در کنار علی دایی و امیر قلعه نویی یک مربی خارجی (غیر ایتالیایی) را در نظر دارند و سخنگوی فدراسیون هم به شدت مذاکره با دبیاسی را رد کرد اما او اکنون به واسطه رابطه نزدیک مدیر برنامه هایش با موثرین عالی رتبه، ظاهرا گزینه نخست خارجی هدایت تیم ملی بوده و مذاکراتی را هم با برخی از رابط‌های ایرانی انجام داده است.

وقتی چند روز قبل نام جیانی دی‌بیاسی در کنار نام دایی و قلعه‌نویی مطرح شد، به سرعت این سوال در ذهن علاقمندان فوتبال شکل گرفت که مگر فدراسیون اعلام نکرد " به علت نبود زمان کافی و جلوگیری از اتلاف وقت به سراغ گزینه‌های داخلی یا خارجی آشنا به فوتبال ایران خواهند رفت ؟ " طبیعتا دی بیاسی مانند ویلموتس هیچ آشنایی با فوتبال ایران دارد و از قضا اکنون فرصت او کمتر و موقعیتش نیز خطیر تر است!

در واقع بعد از اتفاقاتی که بر سر توافق استقلال و دی‌بیاسی رخ داد و این مربی در یک قدمی نیمکت استقلال به علت آنچه گفته شد که در حد و قواره استقلال نیست، از جمع آبی ها دور شد، چطور مجددا با پیشنهاد تیم بزرگتر ایرانی چون تیم ملی مواجه می شود؟! آن هم با نتایجی که اخیرا به همراه تیم‌های خود به دست آورده است!

** در فدراسیون یا کمی آنطرف تر چه خبر است؟

تکذیب حضور دبیاسی در ایران با وجود صحبت‌های این مربی (مبنی بر اینکه عقد قرارداد بر سر تیم ایران بسیار محتمل است و فقط اختلافاتی درباره جزییات باقی مانده)، موجب شوکه شدن مسئولان موقت فدراسیون شده و یک واقعیت را عیان کرده است؛ ظاهرا در روزهایی که اطرافیان فدراسیون فوتبال مذاکرات خود را با این مربی ایتالیایی آغاز کردند، فدراسیون بی صاحب در غفلت به سر می‌برد و ظاهرا در پروسه انتخاب مربی هیچ‌کاره است.

قطعا دی بیاسی بدون اینکه با او مذاکره‌ای شود، چنین چیزی را در رسانه‌ها مطرح نمی‌کرد و رسانه‌های ایتالیایی نیز با کسب اطلاع از او بدون شک خبری را درباره مذاکره با ایران مطرح نمی‌کردند.

در نتیجه طرح ادعا‌های این چنینی از سوی فدراسیون و دبیاسی که در تناقض آشکار با همدیگر است، این فرضیه را مطرح می‌کند که یا یکی از طرفین دروغ بزرگی می‌گوید یا در جریان اتفاقی که در حال رخ دادن است، نیست!

دیدگاه تان را بنویسید