سرمربی سابق تیم ملی فوتبال در گفت و گو با جی پلاس؛

طالبی: تیم ملی امید فرزند ناخواسته فدراسیون است/ از امروز تیم فراموش می شود

سرمربی سابق تیم ملی ایران معتقد است تیم ملی امید یک بار اضافه برای فدراسیون فوتبال است که برنامه ریزی درستی برای آن انجام نمی دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال امید بعد از برگزاری سه بازی در مرحله گروهی انتخابی المپیک در تایلند، نتوانست از گروهش صعود کند و طلسم 44 ساله حضور نداشتن در المپیک را به 48 سال افزایش داد.

امیدهای ایران در حالی عازم این مسابقات شدند که قبل از استیلی با دو مربی دیگر کار کرده بودند و در نهایت مدیر تیم یعنی استیلی هدایت تیم را در فاصله سه ما مانده به مسابقات بر عهده گرفت و تغییرات زیادی را در تیمش ایجاد کرد.

تیم او به اعتقاد کارشناسان در طول مسابقات با نواقص زیادی همراه بود و تغییر ترکیب بازیکنان و نیمکت نشینی برخی از بازیکنان شاخص تیم حاکی از عدم شناخت کافی استیلی بود.

با این حال، به سراغ جلال طالبی، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران رفتیم. او در گفت و گو با جی پلاس، درباره افزایش طلسم ناکامی تیم ملی و عملکرد این تیم در مسابقات گفت: برای بررسی شکست ایران در بازی های مقدماتی المپیک باید اول از آینده به گذشته برگردیم. یعنی از امروز تمام نتایج را بررسی کنیم و به گذشته برگردیم تا ببینیم مشکلات کجا هستند. این کار به ما یک دید واقع گرایانه در مورد شکست می دهد.

*استفاده از بازیکنان در پست های غیرتخصصی درست نبود

سرمربی سابق تیم ملی درباره اینکه استیلی نواقص را مربوط به کوتاه بودن اردوهای تیمش به علت فشردگی مسابقات باشگاهی دانسته گفت: باید به این موضوع حتما اشاره کنیم که آیا لازم بود بازیکنان را در پست های غیرتخصصی استفاده کنیم؟ دیر اضافه شدن ارتباطی به استفاده از بازیکنان در پست غیر تخصصی ندارد. نباید از بازیکنان در پست هایی استفاده می کرد که ویژگی لازم برای بازی در آن پست ها را نداشتند.

*خیلی زود توپ ها را لو می دادیم

او درباره ویژگی تیم استیلی نیز خاطرنشان کرد: مسئله مثبت این بود که تیم اتحاد درونی خوبی داشت و همه برای پیروزی تلاش می کردند. حمید استیلی توانسته تیمی متحد بسازد، چون یکی از مشکلات فوتبال ما همین است. در تیم امید اما این مسئله به خوبی دیده می شود. از بعد فنی اما خیلی زود توپ هایمان را از دست می دادیم و کادرفنی برای رفع این نقیصه ناتوان مانده بود.

*بازی با چین، بهترین بازی ما بود

طالبی همچنین درباره استفاده از چهار مربی متفاوت در چهار سال گذشته در تیم ملی امید و در نهایت استفاده از حمید استیلی گفت: به نظرم مربیان ویژگی و تجربه لازم برای کار در این رده سنی را نداشتند.  ما شناخت زیادی از این تیم نداشتیم چرا که به جز مسابقات انتخابی در نوروز 98 هیچ دیداری را ندیدیم. البته در طول مسابقات انتخابی المپیک مقابل کره جنوبی و ازبکستان موقعیت هایی داشتیم که بازیکنان ما تمرکز، دقت و تجربه کافی را نداشتند. در بازی با چین نیز خیلی بهتر عمل کردیم اما انتظار ما از فوتبال ایران بیش از این است. اگر در دقایق ابتدایی تیم به گل می رسید شاهد پیچیده شدن باز نبودیم.

*همیشه بیشترین بهره را با کمترین امکانات می خواهیم

سرمربی سابق تیم ملی درباره نقش فدراسیون فوتبال و علت عدم آمادگی تیم ملی امید می گوید: بازی های دوستانه خوبی را برگزار نکردیم. این مبحث در اقتصاد فوتبال مطرح می شود و ما همیشه می خواهیم با کمترین امکانات، بیشترین بهره را ببریم. این به اینجا برمی گردد که ما در سازماندهی کارهای خودمان خوب عمل نمی کنیم.

*از همین امروز تیم ملی امید فراموش می شود

وی تاکید کرد: از همین امروز تیم ملی امید به فراموشی سپرده می شود و مدت های زیادی طول می کشد تا مربی جدیدی انتخاب شود. چون لزومی برای این کار نمی بینند و می خواهند صرفه جویی کنند.

*تیم ملی امید مثل فرزند ناخواسته است

طالبی افزود: اگر باشگاه های فوتبال ایران مجبور شوند، ۱۰ درصد از بودجه شان را به فوتبال پایه بدهند، خیلی از مشکلات ما حل می شود. همین حالا در فوتبال پایه ما مربیان بزرگی در حال فعالیت هستند ولی از نظر مالی حمایت نمی شوند و تیم خوبی نیز در ابعاد پزشکی و سایر موارد به آنها کمک نمی کند. ما مربیان با استعدادی داریم که می خواهند حرفه ای کار کنند ولی دستشان بسته است.

*باید امروز باید گام نهایی را برداشت

سرمربی سابق تیم ملی تاکید کرد: از همین امروز می توانیم شروع کنیم. این حمایت باید از سوی فدراسیون انجام شود. این نیاز به سرمایه گذاری خاص دارد. از همین امروز باید گام نهایی را برای آینده بزرگ برداشت.

دیدگاه تان را بنویسید