همه تیم های ایران مقابل عمان دردسر دارند

طالبی: شکست تیم امید به خاطر بی برنامگی فدراسیون فوتبال بود/ پیروانی به ریکاوری نیاز داشت

سرمربی سابق تیم ملی در جام جهانی 98 فرانسه معتقد است فدراسیون فوتبال در آماده سازی تیم ملی امید بی برنامه عمل کرده است. او انتخاب پیروانی بعد از شکست در جام جهانی جوانان را مناسب نمی بیند و می گوید فدراسیون فوتبال باید به او زمان ریکاوری می داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی امید که به همراه بازیکنان تیم ملی جوانان در رقابت های قهرمانی زیر 23 سال آسیا حاضر شده بود، به دلایل مختلف فنی و غیرفنی نتوانست نتایج خوبی بگیرد و با شکست مقابل عمان از راهیابی به مرحله نهایی باز ماند.

جلال طالبی، سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 و جام ملت های 2000 در گفت و گو با جی پلاس، درباره عملکرد تیم ملی در مسابقات قهرمانی رده سنی امید می گوید: تیم ملی امید اردوهای خیلی کمی برای حضور در این رقابت ها داشت؛ ضمن اینکه برخی باشگاه ها از جمله استقلال و تراکتورسازی هم بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی قرار ندادند. از طرفی همه کشورها به خصوص کشورهای عربی در رده سنی پایه بسیار خوب کار می کنند.

** درباه انتخاب پیروانی عجله شد

او معتقد است فدراسیون فوتبال برای انتخاب امیر حسین پیروانی به عنوان سرمربی تیم ملی امید عجله کرده است. طالبی درباره این صحبت خود می گوید: بعد از شکست تیم ملی در جام جهانی جوانان، پیروانی در شوک این شکست ها بود. او نیاز به زمانی برای ریکاوری داشت. باید مسئولیت دیگری را به پیروانی می دادند که مقداری از نظر ذهنی استراحت کند. پیروانی مربی خوب و با استعدادی است اما تا حدودی درباره او عجله شده است. پیروانی هنوز از یک فشار خارج نشده، وارد جایی شد که فشار روی آن بخش هم زیاد است.

** همه تیم های ایرانی مقابل عمان به دردسر می خوردند

سرمربی سابق تیم ملی به تقابل تاریخی تیم های ایران و عمان اشاره کرد و به جی پلاس گفت: ما همیشه برای بازی با عمان مشکل داشتیم و شکست امروز ما چیز تازه ای نیست. ما در رده های سنی مختلف مانند جوانان، امید و حتی بزرگسالان هم مقابل این تیم دردسر داریم. از طرفی این کشورها توجه زیادی به رده سنی امید، جوانان و نوجوانان دارند.

** رقابت های رسمی جای تجربه اندوزی نیست

طالبی درباره نگرش تجربه اندوزی برای بازیکنان تیم ملی جوانان به منظور حضور در رقابت های انتخابی المپیک که سال 2020 برگزار می شود تاکید کرد: معمولا در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان برای تجربه اندوزی شرکت نمی کنند و این طور کارها را به تورنمنت های دوستانه موکول می کنند. با یکی دو بازی، هیچ تیمی با تجربه نمی شود. شاید این رقابت ها به بازیکنان جوان هم کمک کند اما این بازیکنان بیشتر در باشگاه های خود نیاز به توجه دارند. اگر ریشه ای تر نگاه کنیم، فوتبال ما در بخش آموزش مشکل دارد. همچنین هدف ما نباید دو سال بعد باشد و برای المپیک نیاز به برنامه ریزی از 6 سال قبل تر، است.

او ادامه داد: با یک ماه کار کردن اتفاقی نمی افتد. باید سیاست گذاری های بلند مدت داشته باشیم. فدراسیون می توانست از پیروانی در کنار یک مربی دیگر در تیم ملی امید استفاده کند و او هم مقداری استراحت کند و فشارها از روی دوشش برداشته شود.

** مشکلات فوتبال ما هنوز مدیریتی است

سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 که توانست تنها برد ایران در جام جهانی را مقابل آمریکا کسب کند این اتفاقات را ناشی از مشکلات مدیریتی دانست و به جی پلاس گفت: مشخص است که مشکلات ما مدیریتی است. هنوز مشخص نیست باشگاه ها چه تعهدی به تیم ملی دارند. باید مشخص کنند که باشگاه چند روز مانده به مسابقات باید بازیکنانش را در اختیار تیم ملی قرار دهد. باشگاه ها که نمی توانند دو ماه قید بازیکنان شان را بزنند. باید یک سیستم مشخص وجود داشته باشد. ما در فدراسیون فوتبال برنامه ریزی نداریم. حتی کشورهای عربی هم می توانند یک الگوی خوب برای ما باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید