نگاهی به اسامی و آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر 38

جشنواره فیلم فجر لقب ویترین سینمای ایران را با خود یدک می کشد و طبیعتا یکی از بزرگترین و جذاب ترین رویدادهای سینمایی کشور و منطقه است که از ابعاد مختلفی قابل بررسی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ روز گذشته دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اسامی 22 اثر راه یافته به بخش اصلی رقابت های سی و هشتمین دوره این جشنواره ( سودای سیمرغ ) را معرفی کرد. این لیست را می توان از زوایای مختلفی بررسی کرد. ما هم سعی کردیم در این گزارش به گونه ای به آنها نگاه کنیم که در ادامه می خوانید.

پرکارترین بازیگر حاضر در جشنواره فیلم فجر

جواد عزتی که یکی از پول سازترین بازیگران سینمای ایران در سالهای اخیر است، پرکارترین بازیگر بخش اصلی سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور در پنج فیلم مغز استخوان اثر حمیدرضا قربانی، شنای پروانه به ‌کارگردانی محمد کارت، خورشید به‌ کارگردانی مجید مجیدی، دوزیست به کارگردانی برزو نیک نژاد و آتابای نیکی کریمی است.

دوتایی های جشنواره سی و هشتم

اما در جمع دوتایی های این جشنواره، بهروز شعیبی نمونه متفاوتی است وی ضمن کارگردانی فیلم روز بلوا، در فیلم علیرضا قربانی به عنوان بازیگر حضور دارد.

این در حالی است که بابک حمیدیان هم مانند بهروز شعیبی در دو اثر روز بلوا و مغز استخوان حضور دارد.

دیگر استثناء این گروه هادی حجازی فر است. او که با حضور در ایستاده در غبار به شهرتی مضاعف رسید، در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نه تنها در دو فیلم دوزیست برزو نیک نژاد و آتابای نیکی کریمی بازی می کند که فیلمنامه این فیلم را هم نوشته است. بنابراین او هم همچون حجازی فر در دو عرصه مختلف به رقابت با همکارانش خواهد پرداخت.

پریناز ایزدیار نیز با حضور در دو فیلم سه کام حبس به کارگردانی سامان سالور و مغز استخوان علیرضا قربانی یکی دیگر از دوتایی های این دوره است. ستاره پسیانی هم از بازیگرانی است که در این دوره با دو اثر حضور دارد. وی در دو فیلم من می‌ترسم به کارگردانی بهنام بهزادی و دوزیست به کارگردانی برزو نیک‌نژاد به ایفای نقش می پردازد. طناز طباطبایی با فیلم‌های شنای پروانه به ‌کارگردانی محمد کارت و خورشید ساخته به‌کارگردانی مجید مجیدی و ندا جبرائیلی با 2 فیلم دشمنان به ‌کارگردانی علی درخشنده و مردن در آب مطهر به‌کارگردانی نوید محمودی از دیگر بازیگران  زن دو کاره این دوره جشنواره فیلم فجر هستند.

از بازیگران مرد دوکاره دیگر این دوره جشنواره می توان از حامد کمیلی با فیلم های خوب،بد،جلف2؛ ارتش سری به ‌کارگردانی پیمان قاسم‌خانی و سینما شهر قصه ساخته کیوان علیمحمدی، لیلا زارع با 2 فیلم خون مسعود کیمایی شد و روز بلوا اثر بهروز شعیبی، علیرضا ثانی‌فر با 2 فیلم قصیده گاو سفید به‌ کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و ابر بارانش گرفته به‌ کارگردانی مجید برزگر، مهران احمدی با 2 فیلم بی‌صدا حلزون به ‌کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده و من می‌ترسم ساخته بهنام بهزادی، علی شادمان با فیلم‌های مردن درآب مطهر به‌ کارگردانی نوید محمودی، شنای پروانه ساخته محمد کارت، پوریا رحیمی سام با آثاری چون مردن درآب مطهر جدیدترین اثر برادران محمودی و من می‌ترسم به‌ کارگردانی بهنام بهزادی و در نهایت علیرضا مهران با 2 فیلم سه کام حبس به‌ کارگردانی سامان سالور و مردن در آب مطهر ساخته نوید محمودی نیز نام برد.

در کنار همه اینها ماجرای پژمان جمشیدی هم جذاب خواهد بود. پژمان جمشیدی که در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر به دلیل حضور در فیلم سوءتفاهم نامزد دریافت بهترین بازیگر مکمل مرد شده بود در این دوره با حضور در دو فیلم دوزیست اثر برزو نیک نژاد و خوب بد جلف 2 ارتش سری به کارگردانی پیمان قاسم خانی دو وجه مختلف از هنر به نمایش خواهد گذاشت. وی که خود را که روز به روز ارتقاء می دهد پس از حضور جذاب و دلنشینش در آثار عموما کمدی نشان داده که توان حضور در آثار جدی سینما را هم دارد. دست بر قضا و با اعلام آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و هشتم، این فرصت به او دست داده که در کنار رقابت با هنرمندان با سابقه ای که در این دوره جشنواره حضور دارند، این بار بازیش را در ژانری جدی در مقابل تلاشش در یک اثر کمدی به قضاوت بگذارد.

رقابت کارگردانان بازیگر

در این دوره حضور بازیگرانی که در سبقه خود تجربه کارگردانی نیز دارند و بعضا کارگردانان مطرحی هم هستند خود نمایی می کند. جدای از بهروز شعیبی که هم به عنوان بازیگر و هم به عنوان کارگردان در این دوره حضور دارد، مهران مدیری از مهمترین چهره های این بخش است. وی که کارگردانی قابل است، هوارداران بسیاری نیز در عرصه بازی دارد اما بازی او تا امروز نظر داوران جشنواره را به خند جلب نکرده است.

اما در میان همکاران مدیری، اسامی آشنای دیگری هم به چشم می خورد که شاید به اندازه او در کارگردانی شهره نباشند اما در عرصه بازیگری هنری گوی سبقت را از او ربوده و حتی سیمرغ جشنواره در ویترین افتخاراتشان به پرواز درآمده است. سرآمد آنها شهاب حسینی است و سعید آقاخانی هم در رتبه بعدی قرار دارد. قطعا شهاب حسینی یکی از بازیگران مرد مطرح کشور است و رقیبی سرخت برای دیگران به حساب می آید اما سعید آقاخانی هم نشان داده که پس از عبور از حضور در آثار کمدی، حضور پرقدرتی در آثار جدی می تواند داشته باشد.

مهران احمدی ، پیمان معادی ، حسن معجونی، جهانگیر الماسی، فرهاد آئیش، سیامک انصاری و یوسفعلی دریادل هم با تجربه های متفاوتی در عرصه کارگردانی سینما، تئاتر و تلویزیون از دیگر مصادیق این بخش به حساب می آیند.

رقابت های تک گزینه ای

در این دوره جشنواره فیلم فجر، نیکی کریمی تنها زن کارگردان حاضر در بخش سودای سیمرغ است که با پنجمین فیلم خود آتابای، در این رویداد ملی سینمایی حضور دارد.

از سویی دیگر تنها فیلم کمدی جشنواره اثر پیمان قاسم خانی است. خوب بد جلف 2 ارتش سری یکی از گزینه های جدی محبوبترین فیلم مردمی می تواند باشد.

در عین حال برادران ارک هم با پوست قدم در وادی ترس و وحشت گذاشته اند و این یعنی تنها اثر این دوره که در ژانری نادر در سینمای ایران تولید شده است و باید دید که آیا می تواند نظر ها را به خود جلب کند یا خیر.

در مجموع آثار راه یافته به جشنواره از میان آثار نگاه نو، فیلم ریست تنها اثر یاست که به صورت سیاه و سفید به نمایش در خواهد آمد.

رقابت کمدین ها

بازهم باید به نام مهران مدیری اشاره کنیم که در این دوره به عنوان بازیگر حضور دارد اما نه در فیلمی کمدی. سعید آقاخانی، مهران احمدی، امیر مهدی ژوله ، سیامک انصاری، هومن برق نورد ، جواد عزتی، حسن معجونی، نادر سلیمانی، پژمان جمشیدی، سام درخشانی و ... هم از جمله بازیگرانی هستند که آثار کمدی و طنز زیادی در کارنامه خود دارند و در این دوره در آثاری جدی حضور داشته و به نوعی با هم به رقابت می پردازند.

رقابت بزرگان

در این دوره مسعود کیمیایی  از کارگردانان فعال نسل قبل از انقلاب سینمای ایران، برخلاف مهرجویی، ابتدا با فیلم خون شد ثبت نام کرد و شب گذشته با انتشار ویدئویی از حضور در جشنواره انصراف داد. البته جواد نوروزبیگی تهیه کننده این فیلم تصریح کرد که از برگزار کنندگان جشنواره تقاضا کرده اند تا با احترام به خواسته کارگردان، تنها از رقابت در بخش کارگردانی کنار گذاشته شود.

در حالی که از میان سینماگران بعد از انقلاب مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا از مشهورترین های سینمای ایران هستند و با دو فیلم خورشید و خروج در این وره جشنواره ثبت نام کرده و حضور دارند. رقابت این بزرگان سینمای ایران در کنار جوانان تازه نفس این عرصه جذابیت خاص خود را دارد.

در عین حال بازیگرانی همچون سعید پورصمیمی ، داریوش ارجمند ، فرامرز قریبیان ، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش ، فاطمه معتمد آریا و محمدرضا شریفی نیا از بازیگران مطرح و پر سابقه حاضر در این دوره جشنواره فیلم فجر هستند که قطعا حضورشان لطف خاص خود را دارد.

رقابت دو فیلمنامه نویس خاص!

در جمع فیلمنامه نویسان حاضر در این دوره با دو نام ویژه روبرو هستیم. نیما جاویدی و هادی حجازی فر؛ که هردوی آنها پیش از این در عرصه های دیگر سینمایی برای خود اسم رسمی رقم زده اند اما امسال رقابتی جدی در عرصه ای تازه را تجربه می کنند. گرچه نیما جاویدی همراهی مجید مجیدی را در این امر داشته است همانطور که روز صفر با نویسندگی مشترک سعید ملکان و بهرام توکلی تولید شده است. ضمن اینکه مجید برزگرو آرمان خوانساریان، برادران ارک، برادران محمودی، کوروش آهاری و میلاد جرموز هم فیلمنامه‌های مشترک خود را دارند.

البته در میان راه یافتگان به این دوره جشنواره در بخش مسابقه اصلی برزو نیک نژاد، سهیل بیرقی، سامان سالور و صد البته ابراهیم حاتمی کیا و پیمان قاسمخانی نیز از جمله کارگردانانی هستند که فیلمنامه آثارشان را خود به رشته تحریر درآورده اند.

غایبان بزرگ

نوید محمدزاده یکی از مطرح ترین بازیگران سالهای اخیر است که از سال گذشته قول داده بود که در سی و هشتمین دوره حضور نخواهد داشت.

از طرفی دیگر داریوش مهرجویی نیز یکی از غایبان این دوره محسوب می شود که به رغم نام بزرگش و آماده بودن لامینور، جدیدترین اثرش، ترجیح داد که در بزرگترین رویداد سینمایی کشور حضور نداشته باشد. شنیده می شود که مسعود کیمیایی هم هم نظر با مهرجویی بوده که در نهایت، همانطور که پیشتر گفته شد، به طور شخصی از این جشنواره بیرون رفت اما اثرش نه!

این در حالی است که یک اتفاق از حضور حمید نعمت الله در گردونه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ممانعت کرد. اختلاف بین عباس نادران و محمدصادق رنجکشان، سرمایه گذار جدید قدیم آن، محمدمهدی طباطبایی نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را برآن داشت تا دبیر جشنواره فجر را از ابهام در مالکیت این فیلم خبردار کند و به تبع آن، ابراهیم داروغه زاده نیز از ادامه حضور فیلم قاتل و وحشی در جشنواره جلوگیری کند.

بدشانس بزرگ جشنواره

شاید بتوان عزت الله رمضانی‌فر بازیگر پیشکسوت سینمای ایران را بزرگترین بدشانس این دوره نامید. او که یکی از نقش های اصلی را در فیلم سینمایی قاتل و وحشی به کارگردانی حمید نعمت الله بازی کرده، به دلیل حضور در این فیلم بازی در سه فیلم دیگر را رد کرده بود. یکی از این آثار خروج ابراهیم حاتمی کیا بوده که ااکنون به جشنواره راه پیدا کرده است. اثر نعمت الله هم در مرحله فنی قرار داشت و به احتمال زیاد به جشنواره هم می رسید. رمضانی فر شانس خود را برای کسب سیمرغ زیاد می دانست که از بد حادثه قاتل و وحشی کنار گذاشته شد.

با این حساب وی که می توانست یکی از پرکارترین و شاید پرافتخارترین سالهای بازیگری اش را تجربه کند هم از کار بازماند و هم از سیمرغ احتمالی.

دیدگاه تان را بنویسید