چند روزی همقدم با شهید زنگی آبادی-۴

زورخانه لشکر 41 ثارالله(س) چگونه شکل گرفت؟/ نقش یونس در این میانه چه بود؟

سوله ای به واحد تربیت بدنی لشکر ثارالله اختصاص داده شده بود که فرصت را غنیمت شمردند و آن را تبدیل به گود زورخانه کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: یکی از زیرمجموعه های آموزش نظامی، واحد تربیت بدنی بود که مجید امین زاده(1) مسئولیتش را بر عهده داشت. در مقر بچه های لشکر 41 ثارالله در اهواز سوله ای به واحد تربیت بدنی تحویل داده شده بود و از آنجایی که حاج یونس(2) به ورزش آن هم از نوع باستانی اش بسیار علاقه مند بود، بچه ها تصمیم به راه اندازی یک زورخانه گرفتند البته نمی توان گفت که این زورخانه شکل و شمایل زورخانه های داخل شهرها را داشت اما باز هم می توانست کار بچه ها را راه بیندازد. سر و ته آن را که نگاه می کردی فقط یک دایره رنگی به شعاع پنج متر بود که بر روی موزاییک های کف سوله کشیده شده بود و دورش هم میل چیده بودند و یک میز و صندلی و زنگ هم برای مرشد در کنار گود آماده کرده بودند.

زورخانه آماده شده بود اما هنوز مرشدی در کار نبود تا اینکه چند روز بعد از برپایی زورخانه مرتضی جنتی که مربی مقابله با سلاح های شیمیایی بود به واحد آموزش آمد و وقتی بچه ها فهمیدند که او مدتی در کرمان مرشد بوده است و صدای خوبی هم دارد از او خواهش کردند که نقش مرشد زورخانه لشکر را بپذیرد و بدین ترتیب همه چیز برای ورزش باستانی بچه ها فراهم شد.

برنامه بچه ها این شده بود که هر روز عصر راه می افتادند و به سمت سوله می رفتند و مرتضی هم با صدای خوش همراهی شان می کرد و حضور حاج یونس در جمعشان شور و شوق دیگری به آنها می داد.

پیش از این هم حاجی بچه ها را به تمرین های بدنی عادت داده بود تا بدنی چابک برای رزمیدن داشته باشند و خودش هم هیچ وقت از این امر غافل نبود و همین علاقه بچه ها به ورزش مرتضی را بیشتر ترغیب به ضرب گرفتن و خواندن می کرد و علی گویان ورزش را آغاز می کردند.(3)

 

1. از بچه های جوپار کرمان بود.

2. شهید یونس زنگی آبادی، مسئول تیپ امام حسین(ع) لشکر 41 ثارالله(س) که در عملیات کربلای 5 و در تاریخ بیست و سوم دی ماه سال 65 به شهادت رسید.

3. برگرفته از خاطره عباس انجم شعاع، از همرزمان شهید.

 

دیدگاه تان را بنویسید