گزارش جی پلاس از یک جدایی تلخ؛

استراماچونی و اتهام به پولشویی!/ علت اصلی استعفای سرمربی استقلال چیست؟

آندره‌ آ استراماچونی به دلیل آنچه دخالت در پولشویی نامیده شده است، قصد پایان همکاری با استقلال را دارد و راهی جزء این برای او باقی نمانده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ سرمربی ایتالیایی استقلال که بعد از حدود 4 سال این تیم را به صدر جدول رسانده است، اکنون در مرز خروج از باشگاه قرار دارد و به گفته مسئولان باشگاه، بلیت بازگشت به ایتالیا را برای خود و همکارانش تهیه کرده است.

سرعت اتفاقات در استقلال طی 48 ساعت گذشته به حدی است که هنوز هواداران مجال تجزیه و تحلیل اتفاقات را نداشته‌اند و برخی هنوز نمی‌دانند سرمربی تیمشان به چه علت قصد خروج از این باشگاه را دارد و به همین دلیل و عناوین مختلفی، عصبانی هستند و هر کسی را در پایان این همکاری دخیل می‌دانند.

از وزیر ورزش و جوانان تا امیرحسین فتحی به علت کوتاهی در پرداخت مطالبات استراماچونی مورد اتهام هواداران استقلال هستند و در صحبت های خود موضوع های گوناگونی را بیان می‌کنند اما واقعیت این است که استراماچونی نه به خاطر پرداخت نشدن قرارداد بلکه به خاطر یک دلیل دیگر راه جدایی را در پیش گرفته و فعلا انتخابی جزء این نداشته است.

*مشکل استراماچونی چیست؟

سرمربی ایتالیایی استقلال چندی پیش اعلام کرد که دستمزدش را نگرفته است تا مدیران تیمش به تکاپو بیافتند و بخشی از قرارداد او را به هر نحو ممکن تهیه و پرداخت کنند. با گذشت چندین هفته از آن روزها و رسیدن استقلال به صدر جدول این بار استراماچونی بدون توضیح خاصی به هواداران، تصمیم به تحریم نشست خبری و تمرینات تیش گرفت.

فتحی و استراماچونی

پیش از این اتفاقات در فضای مجازی درخواست استراماچونی برای فسخ قرارداد با استقلال به علت پرداخت نشدن مطالباتش منتشر شده بود تا مجددا هواداران به مدیریت تیمشان برای پرداخت مطالبات این سرمربی فشار بیاورند.

اما روز گذشته خبری مبنی بر متهم شدن استراماچونی در ایتالیا مبنی بر پولشویی منتشر شد که کمتر کسی معنای آن را می دانست و حتی برخی آن را جدی نگرفتند تا اینکه عصر روز گذشته خبر فسخ قرارداد استراماچونی به همراه بیانیه او در اختیار رسانه های کشورش قرار گرفت.

سرعت اتفاقات در این تیم به حدی بود که هنوز موضوع پولشویی در سایه قرار گرفته بود و کسی نمی دانست که چه اتفاقی افتاده است.

*پولشویی چیست؟

پولشویی نخستین بار در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. یکی از قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور، برای استفاده از پول مواد مخدر اقدام به تاسیس یک خشک شویی کرده بود و پول کثیف حاصل از مواد مخدر را با تهیه فاکتورهای جعلی وارد چرخه پول تمیز می کرد که بعدا با بررسی ماموران نهادهای امنیتی، این اقدام او لو رفت و آن را پولشویی نامیدند.

پولشویی

پس از آن کنواسیون مبارزه با قاچاق تحت عناوین FATF و CFT که در دنیا توسط تعداد زیادی از کشورها مورد پذیرش قرار گرفت و در ایران نیز در حال بررسی است راه های مقابله با موضوع پولشویی را تعریف می کند.

بنابراین هر گونه پرداخت وجه و پولی از طریق منابع نامشخص یا بدون ذکر سند و مدرک در دنیا با ارقام هنگفت ارتباط نزدیکی به موضوع قاچاق دارد که در تعاریف بین المللی آن را پولشویی می نامند.

*اتهام استراماچونی چیست؟

طی تحریم های آمریکا علیه بانک مرکزی ایران، بانک‌های ایرانی ارتباطی با بانک‌های خارج از ایران ندارند و هیچ گونه پرداخت وجهی از سوی این بانک‌ها به خارج از کشور انجام نمی شود. همچنین بانک ‌های خارجی نیز با اقدامات سخت گیرانه آمریکا برای تحریم ایران، قادر به انجام معاملات بانکی برای مقامات و نهادهای ایرانی نیستند.

به همین دلیل طی سالیان گذشته حمل و نقل پول به صورت چمدانی یا با استفاده از صرافی یکی از راه های معمول برای پرداخت دستمزد مربیان در ایران مطرح بود که برای این کار نیاز به استفاده از مدارک و اسناد متفرقه بود چرا که آمریکا هرگونه همکاری با ایرانی ها را مصداق دور زدن تحریم می داند و مربیان نمی خواهند به این دلیل تحریم شوند.

با توجه به این موضوع، استراماچونی بعد از اینکه چندین مرتبه دستمزدش را از طریق حساب شخص سوم مانند حساب شخصی رئیس هیات مدیره استقلال و بعضا از طریق صرافی دریافت کرد، نهادهای نظارتی ایتالیا او را متهم به پولشویی کردند و خواستار ارائه اسناد و مدارکی برای دریافت چنین مبالغی شدند.

با طرح این اتهام، استراماچونی از ترس نرفتن به دادگاه و پیشگیری از احتمال زندانی شدن، خواستار فسخ قرارداد خود و دستیارانش شده است.

*دستور وزیر ورزش چیست؟

استقلال/ استراماچونی

وزیر ورزش و جوانان پس از نارضایتی هواداران استقلال ظاهرا به مدیران این تیم دستور داده هر طور که هست استراماچونی را در ایران حفظ کنند تا در آینده نزدیک از طریق یکی از بانک‌های خارجی و از کانال قانونی پول این مربی فراهم و پرداخت شود.

*مورد مشابه استراماچونی و ویلموتس

مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی ایران نیز بعد از عقد قرارداد با فدراسیون فوتبال با این مشکل مواجه شد و هیچ گاه دریافت دستمزدش از طریق صرافی و یا حساب شخص سوم را نپذیرفت تا متهم به پولشویی و دور زدن تحریم های بانکی آمریکا نشود.

در نهایت حقوق او از طریق یکی از حساب های شرکت شستا در خارج از کشور و با رایزنی های طولانی با یکی از بانک های خارجی پرداخت شد اما دیگر کار از کار گذشته بود و نتایج او هم باب میل مسئولان ایرانی نبود.

در عوض مربیانی مانند برانکو، کی روش و سایر خارجی ها که در کشورهای نه چندان سخت گیری حساب بانکی دارند، با دریافت دستمزد خود به صورت پرداخت از صرافی و حتی حساب شخص سوم مشکلی نداشتند.

باید دید با توجه به اتفاقات اخیر استراماچونی باز هم در ایران می ماند یا خیر؟

 

 

دیدگاه تان را بنویسید