تنها مربی ایرانی شاغل در لیگ MLS در گفت وگو با جی پلاس؛

امید نمازی:فکر نمی کردم ویلموتس از تیم ملی جدا شود/ انتظار داریم مربی خارجی بدون پول کار کند

مربی ایرانی شاغل در لیگ MLS می گوید مالکان متمول تیم هیوستون دینامو دنبال تیمی هستند که برای قهرمانی در این مسابقات بجنگد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ امید نمازی، مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران این روزها در آمریکا به عنوان مربی تیم فوتبال "هیوستون دینامو" مشغول به کار است و تلاش می کند در فصل جدید لیگ دسته برتر این کشور به نام MLS نتایج خوبی را کسب کند.

نمازی که مدت ها قبل نوید حضور در سطح برتر فوتبال آمریکا را داده بود، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره وضعیت کنونی این تیم، اهداف و دورنمای فعالیت در آمریکا صحبت کرد و در انتها به بررسی وضعیت مسابقات باشگاهی ایران و تیم ملی پرداخت.

*چطور شد که به عنوان مربی تیم هیوستون دینامو انتخاب شدی؟

این موقعیت به خاطر فردی ایجاد شد که سال ها است من با او همکاری می کنم. "تب راموس" قبلا مربی تیم ملی زیر 20 سال آمریکا بود و در همان مقطع من کنار او فعالیت داشتم. او گفته بود اگر در MLS مربیگری کند، من هم در کنار او خواهم بود. وقتی او سرمربیگری هیوستون دینامو را به عهده گرفت، از من برای همکاری درخواست کرد و من با شرایطی که دیدم، این درخواست را قبول کردم.

*وضعیت این تیم چطور است؟

شاید در سال های اخیر نتایجی را که می خواستند نگرفتند اما پتانسیل بالایی دارند و می توانیم با همکاری یکدیگر دوباره این تیم را به سطح اول فوتبال آمریکا نزدیک کنیم. لیگ MLS هر روز بزرگتر می شود و بازیکنان بزرگی می آیند و مربیان بزرگ دوست دارند در این مسابقات فعالیت کنند.

*هر سال مربیان و بازیکنان بزرگی به این لیگ می آیند.

تیم نیویورک در دو سال اخیر با دستیار اول گواردیولا کار می کرد. تیری آنری سرمربی تیم مونترال شده است. بازیکنان و مربیان علاقه زیادی به کار در آمریکا دارند. فعالیت من هم در این مسابقات اتفاق خوبی است. هدفم این است که با کسب تجربه و شناخت بیشتر از این رقابت ها به عنوان سرمربی فعالیت کنم.

*تیم بکام هم از این فصل وارد مسابقات می شود. آیا مربی و بازیکنی را جذب کرده است؟

تیم بکام از این فصل در میامی شروع به بازی می کند. هنوز سرمربی خودشان را انتخاب نکردند. قطعا مربی بزرگی را انتخاب خواهد کرد. میامی یک تیم کاملا جدیدی است که به مسابقات آمده و الان در حال انتخاب بازیکنان هستند. فکر می کنم پنج، شش بازیکن از آرژانتین با این تیم قرارداد بستند و قطعا یکی، دو بازیکن بزرگ در روزهای آینده جذب خواهند کرد.

*وضعیت سخت افزاری و انسانی تیم هیوستون دینامو چطور است؟

اولا این تیم دو قهرمانی در لیگ MLS کسب کرده است. از حدود هشت سال قبل حرکت نزولی این تیم آغاز شده است. وقتی ما درباره این کار مذاکره می کردیم، وضعیت تیم را مرور کردیم. بازیکنان تیم خوب هستند ولی باید از نظر تیمی به خصوص در خط دفاعی بهتر شوند و به این سادگی  گل نخورند. در مالکیت توپ و ایجاد موقعیت خوب هستند.

از لحاظ امکانات یکی از بهترین ها هستند. ما مجموعه تمرینی اختصاصی برای تیم خودمان داریم که دارای دفترهای کاری برای مربیان، مرکز بزرگ برای کارهای بدنسازی، دو زمین چمن مرغوب، یک زمین چمن مصنوعی و یک استادیوم خیلی خوب است.

*برنامه ای برای آوردن بازیکنان بزرگ هم دارید یا خیر؟

مالک هیوستون دینامو مکزیکی است و شخصی است که در کار ساخت، فروش  و مدیریت ساختمان های خیلی بزرگ فعال است و سرمایه گذار بزرگی در لس آنجلس است اما تیم را در هیوستون خریداری کرده است. اخیرا جمیز هاردن (ستاره بسکتبال NBA و بازیکن تیم هیوستون راکتس) بخشی از سهام تیم را خریده است. آن ها دنبال این هستند که وضعیت سخت افزاری تیم را بهتر کنند و اگر فرصتی باشد بازیکن اسم داری را اضافه کنیم اما بیشتر دنبال یک تیم خوب و یک دست هستند.

دنبال تیمی هستند که بتواند برای قهرمانی بجنگد. به خاطر همین هم این تغییر را در کادرفنی اعمال کردند. ما سه بازیکن در اختیار داریم که در لیگ MLS بسیار عالی هستند. این بازیکن در خط حمله حضور دارند و کارنامه آن ها مشخص است. از لحاظ هجومی مشکلی نخواهیم داشت. در خلق موقعیت از بهترین های لیگ باشیم. در خط دفاع و هافبک باید یک مقداری تقویت شویم و همچنین در تمام دنیا دنبال یک دروازه بان آماده و خوب هستیم.

*با وجود مشغله های کاری فوتبال ایران را هم دنبال می کنی. الان صحبت درباره استقلال، پرسولیس و سپاهان است. این تیم ها را چطور می بینی؟

فکر می کنم لیگ امسال لیگی باشد که نتیجه قهرمانی تا روزهای آخر معلوم نباشد.

*پرسپولیس چطور است؟

پرسپولیس با برانکو نتایج خارق العاده ای گرفت اما اکثر پیروزی ها با اختلاف یک گل بود که نشان از یک تیم یک دست داشت و همیشه برای پیروزی می جنگیدند. بازی ها ساده نبود و به سختی می توانستند به برد برسند. اکنون با کادرفنی جدید و افت یکی دو بازیکن، کار مقداری سخت شده است. علی علیپور و سید جلال حسینی مقداری افت کرده بودند که اکنون آن ها هم بهتر شدند و تیم شرایط بهتری پیدا کرده است.

*سپاهان از آماده ترین سال های خود را سپری می کند.

به جرات می توان گفت سپاهان دو تیم آماده را در اختیار دارد که بسیار هماهنگ هستند.

*مشکلی مالی در استقلال موجب نارضایتی استراماچونی شده و شرایط مساعد نیست. در نهایت هم این مربی ایتالیایی از ایران رفت.

این مشکلی است که گریبان فوتبال ایران را گرفته است. به خاطر مشکلات اقتصادی فوتبال به این مشکل رسیده و مربیان گلایه دارند که مزد خود را نگرفتند و نمی توانند کار کنند. در ایران یک چیزی مد شده که می گویند شما باید کارت را انجام دهی و نگران این مسائل نباشی و می گویند "دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد" ولی این موضوع به اعتقاد من حرف درستی نیست. مربی به پول اختیاج داشته باشد یا نه، یک قرارداد بسته و در مدت زمان مشخصی پولش را می خواهد.

اگر نمی توانیم پول را تامین کنیم و در روز مشخص پرداخت کنیم، نباید با مربی قرارداد ببندیم. مثل این است که من امروز در تمرین نباشم و بگویم فردا در تمرین هستم. این مسائل حرفه ای نیست. مدیرانی داریم که می گویند من اگر بودم با اردنگی فلانی را بیرون می کردم اما مربی حق دارد و بعد از سه، چهار ماه حقوقش را می خواهد. انتظار داریم مربی بدون دریافت حقوق و صحبتی، کارش را ادامه دهد. باید فکر اساسی داشته باشیم.

*مشکل مالی یکی از مسائلی است که به همکاری ویلموتس و تیم ملی پایان بخشید.

ویلموتس در نتیجه گیری جالب نبود اما احساس نمی کردم که موجب جدایی شود اما مسائل مالی موجب این اتفاقات شد. سبک فوتبالی که آورده بود بهتر از گذشته بود اما در نتیجه گیری می توانست بهتر شود.

*گزینه های جدید برای تیم ملی مطرح شده است که تنها گزینه خارجی برانکو است.

اگر نمی خواهند با ویلموتس ادامه دهند، برانکو به عنوان مربی خارجی بهترین کاندید است و شناخت خوبی از بازیکنان و فوتبال ما دارد. او می تواند با مسائلی که در فوتبال ایران موجود است کنار بیاید و دنبال نتیجه گیری است. ما هم در ایران دنبال این هستیم که تیم به جام جهانی برود  بتواند خودش را به دنیا نشان دهد.

دیدگاه تان را بنویسید