قیمت هر کیلو مرغ زنده چقدر است؟

حجت گفت:با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه و فروش بالاتر از نرخ مصوب، مرغداران در فروش هر کیلو مرغ یک هزار تومان متضرر هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۷۰۰ تا ۸ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۳۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت کنونی مرغ از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان پایین‌تر است، افزود: با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه و فروش بالاتر از نرخ مصوب، مرغداران در فروش هر کیلو مرغ به سبب افزایش هزینه تمام شده تولید یک هزار تومان متضرر هستند.

حجت افت شدید تقاضا را دلیل اصلی عرضه مرغ کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار در بازار اعلام کرد و گفت: با اختلال در حمل و نقل به سبب شرایط آب و هوایی در برخی استان ها، احتمال رشد قیمت دور از انتظار نیست، اما در سایر استان‌هایی که شرایط جوی مناسب بوده، قیمت نوسان خاصی نخواهد داشت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی متوسط قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: عرضه هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ یک هزار تومان بالاتر از نرخ ستاد تنظیم بازار تاثیر منفی در تولید مرغ دارد.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه هنوز وارد پیک دوره جوجه ریزی برای تامین مرغ اواخر سال نشدیم، از این رو این نگرانی برای مرغداران وجود دارد که قیمت جوجه یکروزه به ۲ برابر نرخ مصوب خود برسد که بدون تردید این امر تاثیر منفی در جوجه ریزی دارد.

به گفته وی، اگر قیمت مرغ گرم کمی بالاتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار برسد، دستگاه‌های ناظر بلافاصله نسبت به این مسئله ورود می‌کنند و حال جای این سوال مطرح است که چرا نسبت به عرضه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب واکنشی ندارند؟ در حالیکه این امر به سبب افزایش هزینه‌های تولید و افت قیمت مرغ به زیان مرغداران است.

وی با اشاره به اینکه میزان جوجه ریزی نسبت به ابتدای سال ۱۰ درصد افت داشته است، بیان کرد: براساس آمار حدود ۹۵ میلیون قطعه در واحد‌های مرغداری جوجه ریزی صورت گرفته است، هر چند در برخی واحد‌های مجاز میزان جوجه ریزی بیش از ظرفیت بوده، اما ملاک و معیار میزان جوجه ریزی سامانه است.

حجت با تاکید بر این مسئله که دستگاه‌های نظارتی بر بازار جوجه یکروزه باید نظارت ویژه‌ای داشته باشند، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های سوخت و تلفات مرغ ناشی از شیوع بیماری در فصل پاییز و زمستان، تولیدکنندگان قادر به ادامه تولید نخواهند بود چرا که امکان تامین نقدینگی برای مرغداران به سبب عرضه محصول کمتر از قیمت مصوب وجود ندارد.

این مقام مسئول افزود: طبق روال سال‌های قبل در فصل پاییز، پشتیبانی امور دام اقدام به خرید تضمینی مرغ می‌کند که امسال به سبب نبود صرفه اقتصادی، مرغداران حاضر به تحویل مرغ تولیدی به پشتیبانی نیستند که به همین خاطر انتظار می‌رود پشتیبانی امور دام، قیمت نهاده‌های دامی را در برابر میزان مرغی که از تولیدکنندگان تحویل می‌گیرد، تعدیل کند تا رغبت تولیدکنندگان نسبت به این امر افزایش یابد.

حجت درباره آخرین وضعیت بیماری نیوکاسل گفت: شیوع بیماری نیوکاسل در برخی استان‌ها مشکلاتی ایجاد کرده که سازمان دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون طیور بومی در مناطق روستایی به منظور کاهش شیوع بیماری در برخی استان‌های اقدام کرده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با گسترش بیماری نیوکاسل و افزایش تلفات، احتمال نوسان قیمت به سبب کمبود عرضه دور از انتظار نیست.

وی متوسط تلفات شیوع بیماری نیوکاسل در کشور را ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام کرد و گفت: در مناطق جنوبی تلفات بالاتر از این رقم و در مناطق شمالی کشور تلفات کمتر از ۵ درصد است.

حجت از ثبات قیمت نهاده‌های دامی طی ماه‌های اخیر در بازار خبر داد و افزود: با توجه به آنکه بازار ذرت و کنجاله سویا در ماه‌های اخیر از آرامش نسبی برخوردار است، همین امر موجب شد تا تولید نسبت به گذشته در شرایط مساعدتری قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه افق روشنی پیش روی صادرات مرغ نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه اتفاق خاصی در خصوص کاهش تعرفه رخ نداده، از این رو صادرات همچنان به طور غیر رسمی در حال انجام است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به آنکه قرارداد صادرکنندگان با تجار بازار‌های هدف حداقل ۶ ماهه است، از این رو تا پایان سال میلادی باید صادرکنندگان منتظر بمانند تا قرارداد جدید منعقد شود، ضمن آنکه با تعدیل تعرفه ها، قیمت مرغ تولیدی ما با سایر رقبا در بازار‌های هدف رقابتی است.

حجت در پایان با اشاره به اینکه مشکل خاصی در تامین نهاده‌های دامی وجود ندارد، تصریح کرد: قیمت کنونی کنجاله سویا در بازار آزاد با نرخ مصوب تفاوتی ندارد و تنها قیمت ذرت اختلاف جزئی دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید