گزارش جی پلاس

تیم امید و تکرار سناریوی ناکامی در راه المپیک / چه کسانی تیم ملی را به این روز انداختند؟!

تیم ملی فوتبال امید در آستانه 3 ماه تا شروع رقابت های انتخابی المپیک 2020 در وضعیت بسیار اسفناکی به سر می برد و سرمربی این تیم به تازگی استعفاء داده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ فرهاد مجیدی عصر پنج شنبه در پیامی اینستاگرامی، استعفای خود از هدایت تیم ملی امید را اعلام کرد تا خواسته حمید استیلی و اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال برآورده شود.

در نتیجه این اتفاقات، اکنون تیم ملی وضعیت مشخصی برای برگزاری اردو ندارد و احتمالا تعطیلات فوتبال باشگاهی که به منظور برگزاری رویدادهای ملی است، از دست می رود و تیم ملی یک قدم دیگر از المپیک توکیو فاصله خواهد گرفت؛ هر چند تا همین جای کار هم این تیم با روندی که طی کرده بود، جزء نامزدهای اصلی ناکامی در راه المپیک 2020 است!

در این گزارش به نقش موثرترین افراد مسئول در سرنوشت امروز تیم امید می پردازیم:

**حمید استیلی

زننده گل قرن در آخرین روزهای سال 96 به عنوان مدیر تیم ملی فوتبال ایران برگزیده شده تا تیم ملی این بار مسیر متفاوتی را طی کند و زیر نظر بگیرد اما او در این مسیر هیچ اقدام متفاوتی انجام نداد. او که انتخاب خودش در جایگاه مدیریت تیم امید و در تصاحب همه مسئولیت این تیم، یک اشتباه بزرگ بود، در مسیر درستی هم قدم نگذاشت و در اولین اشتباهش زلاتکو کرانچار را شخصا برای تیم ملی کشور انتخاب کرد و بعد از ناکامی این مربی کروات، با انتخاب هیجانی فرهاد مجیدی بی سابقه در امر مربیگری، دومین اشتباه بزرگش برای تیم ملی را تکرار کرد!

در ادامه، حمید استیلی در ماجرای اختلاف با فرهاد مجیدی نیز یکی از مقصران اصلی بود و کار به جایی رسید تا سرانجام مجیدی تصمیم به استعفا بگیرد.

اکنون استیلی با رقم خوردن وضعیت موجود، گزینه اصلی هدایت تیم ملی امید است تا روند باطل آماده سازی این تیم از دو سال قبل تاکنون تکمیل شود. استیلی که چشم به موفقیت این تیم با مربیانی مانند مجیدی و کرانچار بسته بود، احتمالا خودش هدایت تیم امید را در اختیار می گیرد تا شاید بتواند با خلق معجزه تیم های قدرتمند آسیایی را پشت سر بگذارد.

** فرهاد مجیدی

مجیدی با قبول هدایت تیم ملی امید ریسک بزرگی کرد و اکنون شاید به اشتباه خودش پی برده است اما اشتباه او به قیمت ناکامی تیم ملی امید در انتخابی المپیک توکیو رقم خواهد خورد. زمانی که مجیدی گزینه هدایت تیم امید شد، تمام جراید و رسانه ها این انتخاب را نامناسب و عجولانه تلقی کرده و حتی موجب سوختن مربی جوانی همچون مجیدی شدند. با این حال مجیدی اصرار داشت که می تواند تیم ملی امید را به المپیک توکیو برساند. اندک زمانی از حضور نگذشته بود که بعد از ناکامی در بازی های تدارکاتی، اعلام کرد در کارش دخالت می کنند!

با این حال او به فعالیتش ادامه داد و در نهایت، چند روز قبل در اقدامی نه چندان حرفه ای، در شبکه های اجتماعی اعلام کرد نمی گذارند کارش را انجام دهد و با یک استعفا، به راحتی از زیر بار مسئولیت تیم امید شانه خالی کرد تا ناکامی دیگری در ابتدای راه مربیگری او پس از تجربه ناموفق در استقلال، در کارنامه اش ثبت شود.

** مهدی تاج

مهدی تاج قطعا بیش از همه عناصر مقصر است. او که ادعای رقم زدن نتایج متفاوتی با تیم ملی امید داشت و بارها تاکید کرد که یک کار متفاوت نسبت به گذشته صورت گرفته، مسئولیت این تیم مهم را دربست در اختیار حمید استیلی و برخی مشاورانش داد و اکنون نظاره گر وضع اسف بار تیم ملی کشورمان است!

او در ماجرای انتخاب فرهاد مجیدی، با مخالفت سریع و صریح کمیته ملی المپیک از حیث مسیر انتخاب این مربی، مواجه شد. این کمیته معتقد بود طبق توافق با فدراسیون فوتبال، انتخاب سرمربی تیم امید می بایست در کمیته فنی المپیک صورت می گرفته اما تاج هیچ توجهی نکرد و تن به امضای قرارداد 500 میلیونی با مجیدی جوان و بی تجربه در امر مربیگری داد تا پای حکم ناکامی تیم کشورمان را امضا کرده باشد!

** کمیته ملی المپیک

کمیته ملی المپیک در این دوره نقش نظارتی داشت و صفر تا صد کار تیم ملی امید به فدراسیون فوتبال واگذار شد. هرچند در بخش نظارتی هم فدراسیون هیچ توجهی به اخطارها و مخالفت های کمیته ملی المپیک نکرد و این کمیته هم در مواجهه با تصمیم قطعی فدراسیون فوتبال برای برنامه های تیم امید، با هدف پرهیز از اختلاف ها و ایجاد حاشیه های مضر بر این تیم، امکان دخالت جدی برای خودش ندید.

** کمیته فنی فدراسیون

 

اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال که هیچ گاه بود و نبودشان، تاثیر بر تصمیم های مهم فدراسیون نداشته و سالهاست عملا به یک نهاد فرمالیته تغییر ماهیت داده، اکنون به ادعای فرهاد مجیدی در برنامه های فنی تیم امید دخالت کرده اند و موجبات اعتراض او را فراهم آوردند. ادعایی که در صورت صحت، حق را به مجیدی می دهد.

 

این کمیته که اعضای آن را افراد متفاوتی تشکیل می دهند و کمتر در آن کار فنی صورت می گیرد، در سال های اخیر نتوانسته باعث ارتقای سطح فنی تیم های ملی شود.

** تیم ملی امید؛ قربانی اختلافات، تفرقه و بی برنامگی

آنچه مسلم است، تیم ملی امید کشورمان در نتیجه همه بی تدبیری ها و تصمیم های سلیقه ای که مسیر قانونی را هم طی نکرده بود، اکنون در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و حتی برنامه اردوی اخیر این تیم هم مشخص نیست و نباید شانس زیادی را به این تیم برای صعود به المپیک توکیو بدهیم و احتمالا چشم به پنج سال دیگر و حضور احتمالی در المپیک 2024 پاریس بدوزیم.

به 8 دلیل کرانچار انتخاب خوبی برای تیم امید نیست!

نه تجربه و نه دانش فنی، فقط نام مجیدی/ جاه طلبی بلای جان منافع ملی!

صالح: وضع تیم امید آشفته است/ مجیدی را سوزاندند! / با این روند اشتباه به المپیک توکیو نمی رویم

دیدگاه تان را بنویسید