گزارش جی پلاس

موج نارضایتی‌ از توپ‌های جدید لیگ برتر/ سازمان لیگ نظر سرخابی ها را نپذیرفت

شروع لیگ برتر فوتبال ایران، با موجی از نارضایتی‌ها از توپ‌های لیگ برتر همراه شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ توپ های جدید لیگ برتر صدای بازیکنان و مربیان را درآورده است. با گذشت یک هفته از این رقابت‌ها، بازیکنان استقلال، پرسپولیس، سپاهان و سایر تیم‌های لیگ برتری اذعان کردند که توپ موجود فاقد کیفیت و نامناسب برای برگزاری مسابقه فوتبال است.

** شروع موج اعتراضات به توپ‌های جدید لیگ برتر

نخستین جرقه اعتراض‌ها به توپ‌های این فصل از رقابت‌ها در آستانه شروع رقابت‌ها به صدا درآمد. ابتدا سید جلال حسینی و سپس وریا غفوری به توپ تقریبا سفید و دارای طرح‌های خاکستری کم رنگ اعتراض کردند.

در پستی که به نظر کاپیتان‌های پرسپولیس و استقلال به طور هماهنگ شده منتشر کردند، این توپ را فاقد کیفیت برشمردند.

سید جلال نوشت: متاسفانه توپ‌های جدید که به تیم داده شده، کیفیت خوبی ندارد و در شأن لیگ برتر نیست. این توپ‌ها بیشتر شبیه به توپ فوتسال است تا فوتبال. شاید بهتر باشد مسئولان از همان توپ‌های فصل گذشته استفاده کنند.

به دنبال او، وریا غفوری نیز نوشت: امیدوارم سازمان لیگ خیلی سریع مشکل توپ‌های بی‌کیفیت را حل کند. قطعا بازی کردن با این توپ‌ها کیفیت و سطح مسابقات را پایین می‌آورد.

ساعاتی بعد امید عالیشاه نیز به جمع معترضین پیوست و نوشت: بی تعارف توپ مسابقات لیگ نوزدهم از کیفیت خوبی در قیاس با برندهای جهانی دنیای فوتبال برخوردار نیست.

تصور می‌کنم بسیاری از فوتبالیست‌های لیگ برتری هم با بنده هم نظر باشند و کارشناسان و اهالی رسانه هم بر این باور باشند که کاش رقابت‌های لیگ برتر ایران که از لیگ‌های ممتاز آسیا است همچون لیگ قهرمانان آسیا و اروپا و اغلب لیگ‌های معتبر اروپا و آسیا با برندهایی، چون نایک و آدیداس برگزار شود.

حیف است. لیگ برتر ایران یکی از برترین لیگ‌های آسیا است و باید توپ آن هم یکی از برترین‌ها باشد. بی تعارف توپ مسابقات لیگ نوزدهم از کیفیت خوبی در قیاس با برندهای جهانی دنیای فوتبال برخوردار نیست.

** مخالفت قاطع سازمان لیگ بار نظرات سرخابی‌ها

ادامه دار شدن اعتراضات به توپی که سازمان لیگ با سروصدا آن را معرفی کره بود، با واکنشی از سوی این نهاد همراه شد.

در متن بیانیه سازمان لیگ آمده است: توپ های مارک "دربی استار" که در این فصل مسابقات فوتبال باشگاهی استفاده می شود  از جنس همان توپ هایی هست که در دو فصل گذشته نیز در فوتبال باشگاهی ایران استفاده می شد. این توپ ها کیفیت مطلوبی دارد که مورد تایید فدراسیون بین المللی فوتبال( فیفا) هم هست. تکنولوژی روز دنیا در تولید این توپ ها مورد استفاده قرار گرفته است. توپ های فصول گذشته  دو ستاره بودند و اکنون این توپ ها سه ستاره شده اند. برخلاف آنچه که گفته می شود این توپ ها نسبت به گذشته سنگین تر شده اند، اصلا چنین مساله ای صحت ندارد و وزن این توپ ها کاملا استاندارد  و دقیقا مثل توپ های فصل  گذشته ۴۳۵ گرم است. توپ های "دربی استار" مورد استفاده در فوتبال ایران هم اکنون در مسابقات باشگاهی فوتبال فرانسه و آلمان  نیز مورد استفاده قرار می گیرد و سنگینی و تنبلی این توپ ها به هیچ عنوان صحت ندارد.

** ادامه کش‌مکش بازیکنان و افزایش معترضین!

اما این پایان اعتراضات نبود و بعد از انجام بازی‌ها، معترضان سابق و جدید نظرات خود را بیان کردند.

وریا غفوری: این توپ افتضاح است. نمی‌دانم چه کسی این توپ‌ها را آورده است. اصلا این توپ درجه یک است یا نه؟ این توپ کارشناسی نشده است. توپ خیلی سنگین است. نمی‌توان به راحتی به آن ضربه زد. همه تیم‌ها نظر من را دارند. اگر سازمان لیگ به نظر فوتبالیست‌ها و مردم احترام می‌گذارد باید توپ‌ها را عوض کند.

عالیشاه: شرایط توپ ها مساعد نیست. هم ما و هم تیم های حریف از توپ ها ناراضی هستند و امیدوارم هرچه زودتر کیفیت آن ها خوب شود.

محمد نادری: کیفیت توپ ها به نظرم اصلا خوب نبود و به نظرم توپ های پارسال بهتر بودند.

فراز کمالوند: توپ مسابقه هم ضعیف ترین و بی کیفیت ترین توپ در این 12 -10 سال اخیر بود. امروز سه خطای اوت شد که چون بازیکنان توپ از دستشان در رفت. این توپ فوتبال نیست؛ توپ تنبل فوتسال است. سازمان لیگ نباید ارباب رعیتی صحبت کند و حق داریم که صحبت کنیم. توپ مسابقات افتضاح است. خراب است پرسپولیس، سپاهان، استقلال و.. همه معترض هستند.

محمد نوری: من ۲۲ سال است که فوتبال بازی می‌کنم اما این توپ بی‌کیفیت است و استاندارد لازم را ندارد. توپ خیلی تنبل است اما به اندازه توپ فوتسال نیست. ضرب توپ خوب نیست و تغییر جهت می‌دهد. می‌توانند از برندهای دیگر که در آسیا به کار می‌رود، استفاده کنند.

** پای کمیته انضباطی به وسط آمد

کمیته انضباطی که قبل از شروع لیگ اولتیماتوم خود را به بازیکنان و مربیان درباره خودداری از صحبت درباره مسائل داوری و ارکان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ داده بود، به اعتراض امید عالیشاه به توپ های لیگ برتر واکنش نشان داد.

البته عالیشاه تنها فردی نبود که به این توپ‌ها اعتراض کرد اما طبق آنچه که به نظر می‌آید، کمیته انضباطی به دنبال تطمیع یکی از بازیکنان و گرفتن جلوی چنین مصاحبه‌هایی است.

** اعتراض یک کارشناس به شکل و شمایل توپ‌های جدید

نوذر رودنیل، کارشناسی داور باسابقه فوتبال است که معتقد است توپ یک دست سفید فاقد استانداردهای فیفا است.

او می‌گوید: توپ‌هایی که در این فصل در بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد غیر استاندارد هستند. این توپ‌ها که رنگ آن‌ها سفید است فردا در زیر نور و یا در روزهای بارانی برای تیم‌ها و بازیکنان بیشتر ایجاد مشکل می‌کند و در یک کلام استاندارد نیستند و بازیکنان و تیم‌ها به درستی آن را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

به گزارش جی پلاس؛ به نظر می‌رسد سازمان لیگ برای جلوگیری از اعتراضات و رسیدگی به خواسته تیم‌ها باید به جای صدور بیانیه و دعوت معترضان به کمیته انضباطی، مشکل موجود را رفع کند ؛ مشکلی که رابطه مستقیمی با افزایش کیفیت رقابت‌های لیگ برتری دارد.

دیدگاه تان را بنویسید