پیدا شدن یک سیارک خطرناک که احتمال برخورد با زمین را داشت

اخترشناسان سرانجام یک سیارک خطرناک که احتمال برخورد با زمین را داشت و مدت‌ها بود که گمشده بود را پیدا کردند و گویا خوشبختانه امسال به زمین اصابت نخواهد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، از بین تمام چیزهایی که ستاره شناسان نمی‌خواهند از دست بدهند، یک سیارک با احتمال برخورد با زمین در صدر فهرست قرار دارد که برای یک سیارک به نام "2006 QV89" اتفاق افتاده بود و 13 سال بود که مفقود شده بود.

اکنون این سیارک دوباره در مداری که آن را به زمین نزدیک می‌کند، پیدا شده است و ستاره شناسان احتمال برخورد آن با زمین را حداقل طی قرن آینده بررسی می‌کنند.

سیارک "2006 QV89" در ماه اوت سال 2006 کشف شد، هنگامی که از کنار زمین عبور کرد و به مدت 10 روز قابل مشاهده بود. در طول آن زمان، ستاره شناسان با دقت نقشه آن را ترسیم کردند و تشخیص دادند که با احتمال یک هفت هزارم در سپتامبر 2019 با زمین برخورد می‌کند. سپس این سنگ فضایی به مدت 13 سال بدون هیچ ردی ناپدید شد.

با نزدیک شدن تاریخ گمان زده شده، ستاره شناسان از اوایل سال جاری میلادی شروع به گشتن آسمان برای هرگونه علامت بازگشت این سیارک کردند. مشکل این بود که منطقه‌ای که باید به دنبال آن می‌گشتند مساحتی 60 برابر عرض ماه داشت.

منجمان به جای تلاش برای جستجوی سوزن در انبار کاه، روی معدود نقاطی که سیارک در صورت وجود در آنها با زمین برخورد می‌کرد، تمرکز کردند و پس از انجام این کار، آژانس فضایی اروپا در ماه ژوئیه اعلام کرد که هیچ اثری از سیارک مذکور در آن نقاط پیدا نکرده است، به این معنی که خوشبختانه قرار نیست این سنگ در ماه سپتامبر با زمین برخورد کند.

با این حال هنوز هم دانستن اینکه این سیارک کجاست و یافتن آن مهم بود. از این گذشته، این سیارک امسال با زمین برخورد نمی‌کند، اما محاسبات نشان می‌داد که ممکن است به جای آن سال آینده به زمین اصابت کند.

در حقیقت تقریبا دو جین تاریخ برخورد احتمالی دیگر طی 100 سال آینده وجود داشت که 8 تای آنها طی دهه آتی بود.

اکنون این سنگ سرکش بالاخره موقعیت یابی شده است. مشاهداتی که در 11 اوت با تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی انجام شد، این سیارک را در یکی از نقاطی که تصور می‌شد به احتمال زیاد ظاهر شود، یافت.

"دیوید تولن" سرپرست تیم یافتن این سیارک می‌گوید: ما شنبه شب هفته گذشته با وجود برخی ابرهای نازک سیروس و مهتاب زیاد، فقط به چهار دقیقه داده تلسکوپ نیاز داشتیم تا اثبات کنیم که شیء مورد نظرمان را پیدا کرده‌ایم.

پس از اعلام این خبر در روز یکشنبه به انجمن نجوم آمریکا، تیم‌هایی از ناسا و دانشگاه "پیزا" شروع به تحلیل داده‌ها کردند تا مسیرهای به روز شده این سیارک را تهیه و بررسی کنند که آیا هنوز خطر آن زمین را تهدید می‌کند یا خیر.

خبرهای خوب به سرعت پدیدار شدند و محققان گفتند که سیارک "2006 QV89" سیاره زمین را در قرن آتی تهدید نمی‌کند و با آن برخوردی نخواهد داشت.

البته این تنها سنگ فضایی نیست که احتمال برخورد با زمین را دارد. ناسا و سایر سازمان‌های فضایی هزاران مورد از این اشیاء را مورد توجه قرار داده‌اند. این در حالی است که نزدیک شدن این سیارک‌ها به زمین یک اتفاق شایع است اما تاکنون هیچکدام از آنها در یک مسیر برخورد قرار نگرفته‌اند.

چنانچه در آینده مشخص شود که هر کدام از این سیارک‌ها به زمین اصابت خواهند کرد، ناسا برنامه‌ریزی خود را برای محافظت از زمین خواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید