انتقادات تند قهرمان اسبق دوومیدانی علیه رییس فدراسیون

امروز احسان مهاجر شجاعی قهرمان و دبیر سابق فدراسیون دو ومیدانی میهمان شبکه سوم سیما بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، احسان مهاجر شجاعی در یک برنامه تلویزیونی به مشکلات موجود در این رشته اشاره کرد.مهاجر شجاعی از همان ابتدا سخنان خود را صریح و تند آغاز کرد: اکثر بچه ها که از ابتدای کار با آقای مجید کیهانی رییس فدراسیون دو و میدانی همکاری داشتند دوام نیاوردند و یکی دو ماهه کنار کشیدند، از سجاد مرادی و محسن ربانی گرفته تا هادی سپهرزاد. چون کیهانی سیستمی تک محوری در فدراسیون راه انداخته که خودش برای همه چیز تصمیم می گیرد، همه سفرها را خودش می رود که برای هر کدام بین 500 تا هزار یورو پول تو جیبی می گیرد و اکثر هتل های ایشان با هتل اسکان بچه ها فرق داشته و جداگانه هتل می گیرد و تا به حال 25، 26 سفر رفته و یک هفته هم ساک ایشان در کمدش نمانده است.

وی افزود: بهمن ماه بازرس از او سوال کرد تعداد پروازهای بیزنس کلاس او چند تا بوده؟ ایشان گفته اگر حتی یک پرواز داشتم استعفا می دهم، اما سه چهار پرواز بیزینس کلاس داشته اند. مدام هم از وضعیت اقتصادی گلایه می کنند! اگر گلایه دارند پس این کارها برای چیست؟

این قهرمان دو و میدانی تاکید کرد: آقای کیهانی در مصاحبه گفته بود مسابقه مهمی نداریم. ما مسابقات آسیایی را فروردین امسال داشتیم و باید از قبل اردوهایی برای بچه ها تدارک دیده می شد اما خیلی ضعیف عمل شد. من 6 ماهی که به عنوان دبیر و سرپرست فدراسیون کار می کردم برای مربیانی که حقوق نداشتند همراه با مسئولان حقوق در نظر گرفتیم، برای بازیکنانی که آینده دار هستند و می توانند در آینده مدال بگیرند هم همینطور. آقای کیهانی که آمد مجبور شد این روند را ادامه بدهد و باعث شد چند طلا در آسیا بگیریم. بعد که او در دو و میدانی ریشه زد همه اینها را قطع کرد. در سیستم ورزشی ما ورزشکاری که حقوق نگیرد چطور می تواند مدال بگیرد که به پاداشی که ایشان در نظر گرفته برسد؟

مهاجر شجاعی یادآور شد: ما هر ساله این موقع 6، 7 ورودی برای مسابقات جهانی و المپیک داشتیم، اما امسال فقط دو نفر داریم، یکی حدادی و یکی دیگر حسن تفتیان است و کیهانی مدام می گوید مسابقه مهمی نداریم! البته تفتیان هم سهمیه جهانی دارد و هنوز مجوز ورود به المپیک را نگرفته است. با وضعیت موجود فکر نمی کنم دیگر بر تعداد این سهمیه ها اضافه بشود.

وی درخصوص وضعیت تیم دو و میدانی بانوان اظهار کرد: ما نایب رییسی در ورزش بانوان داریم که یک بار هم در جلسات ندیدم او صحبت کند و از جمله کسانی است که باقی مانده است. برای کیهانی مهم است کسانی در فدراسیون باشند که فقط نظرات او را تایید کند نه اینکه خودشان خلاقیت داشته باشد. همدوره های ما نسل طلایی دوو میدانی بودند، محسن ربانی، دهنوی، سپهرزاد، سجاد مرادی در سطح بالایی هستند اما استفاده ای از آنها نمی شود.

این قهرمان دوومیدانی در ادامه انتقاداتش تصریح کرد: کمیته آموزش فدراسیون بر عهده آقایی است که خودش کارمند بیمه است و تازه ساعت 4 از سرکارش تعطیل می شود! او چطور می تواند به کار فدراسیون برسد؟ بخش آموزش بسیار مهم است و بحث استعدادیابی نیز در فدراسیون رها شده است. فقط شو هست و می گویند 45 نفر را برای مسابقات جهان انتخاب کرده ایم. من بچه بروجرد هستم و در خرم آباد بازی ها را دیدم اما هیچ کدام از اعضای فدراسیون آنجا نبودند. فقط بر حسب رکورد نمی توانیم افراد را دعوت کنیم. این ها فقط شو و هدر دادن پول بیت المال است و هیچ خروجی نداریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا درست است شما یکی از عواملی بودید که کیهانی رییس فدراسیون شود، گفت: این را انکار نمی کنم. 6، 7 ماهی که ما بودیم اتفاقات خوبی افتاد و تمام ورزشکاران امیدوار شدند. ایشان سفرهای استانی خود را شروع کرد و هر جا رفت گفت من به این تیم که خیلی خوب دارد کار می کند اضافه می شوم و اسپانسرهای میلیاردی به فدراسیون می آورم. همه به او اعتماد کردند و مدیران قبلی هم کارشان خوب نبود که بخواهند دوباره رای بیاورند.

مهاجر شجاعی تصریح کرد: خود من همان هفته اول کنار رفتم چون متوجه شدم تصمیم  ایشان خودمحوری است. او زمانی که در مجمع رای آورد 180 درجه تغییر کرد و دیدگاه های او عوض شد. وقتی یک نفر را به عنوان کمیته فنی می گذارم نباید در کارش دخالت کنم. رضایی چرا استعفا داد؟ چون کیهانی مدام در کارش دخالت می کرد. متاسفانه چیزی که باعث شده همه کنار بروند، همین دخالت ها است. قاسمی، خدیور، میلاد سیار به این روند اعتراض داشتند و چند روز پیش در مسابقات قهرمانی کشور مصاحبه ای از کیهانی دیدم که گفته بود کسی به این ها اهمیت ندهد. وظیفه دوست 2 متر و 25 سانت پریده است اما به راحتی او را کنار گذاشتند و می گویند به آنها توجه نکنید.

وی در پاسخ به این سوال که خیلی تند انتقاد می کنید و شاید باید لحن خود را تغییر دهید تاکید کرد: ما با همه زبانی با این آقا صحبت کردیم. 15 شهریور دوره ایشان تمام می شود و امیدوارم وزارت ورزش و آقای صالحی امیری کاری کند انتخابات بی طرف برگزار شود.

این قهرمان دوومیدانی همچنین درباره سوابق خود گفت: در مسابقات نوجوانان کشور مدال گرفتم، بعد به تیم ملی دعوت شدم و در مسابقات جوانان آسیا مقام سوم را به دست آوردم، سال بعد رکورد 800 متر را زدم و اولین ایرانی بودم که به مرحله نیمه نهایی فرانسه صعود کردم و جزو 15 نفر دنیا بودم. چندین مسابقه بین المللی و آسیایی مدال گرفتم.

مهاجر درباره نتیجه نگرفتن خود در المپیک پکن توضیح داد: من این دردها را لمس کرده ام و برای همین دلم نمی خواهد ورزشکاران دیگر آن را لمس کنند. ماجرا اینگونه بود که من ورودی المپیک را گرفتم و همین تک محور بودن باعث شد که مرا در حالی که مربی موافق نبود به یک مسابقه بفرستند، آن جا آسیب دیدم و در حالی که پیش از این دونده الجزایری و دانمارکی را به راحتی جا گذاشته بودم، آنها در مسابقات المپیک به فینال راه پیدا کردند ولی من به خاطر آسیب دیدگی در مرحله مقدماتی حذف شدم، سپس جراحی شدم و یک سال بعد در آسیا مدال گرفتم.

وی درباره اینکه آیا به فکر فوتبالی شدن افتاده یا نه، گفت: من سه دوره لیسانس و فوق لیسانس و دکترا را در دانشگاه دولتی درس خواندم و آنجا آقایان آشتیانی و معینی استاد ما بودند در فوتبال. آقای  آشتیانی خدابیامرز یک روز به من گفت تو شعور فوتبالی خوبی داری اما باز هم اگر به عقب برگردم دوو میدانی را انتخاب می کنم. همان دوران من رکورد ایران را زدم. 

مهاجر شجاعی در ادامه مهدی مهدوی کیا را سریعترین فوتبالیست دونده خواند و گفت:  استارت هایی که مهدوی کیا می زد عالی بود. 

او درباره دوپینگ حسین کیهانی قهرمان به نام دو و میدانی ایران هم توضیح داد: من خیلی ناراحت شدم وقتی این خبر را شنیدم. حسین یک استعداد عالی داشت و این را ثابت کرد. او در مسابقات همیشه رکوردهای خوبی به دست می آورد. مسابقه ای بودن ورزشکار خیلی مهم است، خیلی ها در تمرین خوبند اما در مسابقات خوب نیستند. ولی فدراسیون ما در قسمت پزشکی این چند ساله خیلی ضعیف عمل کرده و وظیفه تیم پزشکی این است که دانش بچه ها را بالا ببرد تا این موارد پیش نیاید. اکثر ورزشکاران باید مکمل استفاده کنند اما مکمل های مجاز که مشکلی پیش نیاید.

مهاجر فرضیه تقلبی بودن مکمل را تایید کرد و گفت: من هم با او صحبت کردم و او اعلام بی اطلاعی کرد و یک مکملی مصرف کرده بوده که گویا قانونی نبوده است.

وی در پایان گفت: کیهانی پاداش هایی را که برای ورزشکاران و مربیان بازی های آسیایی جاکارتا و مسابقات دیگر در نظر گرفته شد هم به سلیقه خود تقسیم کرد. مثلا سجاد مرادی به مسابقات رفته، اسم هاشم صیامی رد شده، مربی احسان حدادی آمریکایی بوده، اسم قیاسی رد شده است! 144 میلیون پاداش به نام صیامی نایب رییس فدراسیون در نظر گرفتند در حالی که مدال آوری ربطی به ایشان نداشته و او گفته من نصف آن را هم بخشیده ام، اصلا این حق شما نبوده که بخواهید از آن بذل و بخشش کنید. الان قرارداد 12 میلیونی چیست که 2 میلیون را به ورزشکار بدهی و 10 میلیون را بخوری؟ پول ورزشکار خوردن دارد؟ من برای این حرف هایم مدرک دارم.

پس از مرور تیتر بعضی روزنامه های ورزشی، مهاجر در پاسخ به اینکه آیا شده که خبری از دوومیدانی روی صفحه اول روزنامه های ورزشی باشد، گفت: قبلا خیلی بود. اما حالا سه چهار سالی است که دیگر شاهد این اتفاق نیستیم. حتی من خبر دارم که از طرف فدراسیون تلاش زیادی شده که من امروز به برنامه نیایم و هرکسی بخواهد حرفی علیه فدراسیون بزند جلوی او گرفته می شود. اخبار دوومیدانی هم به کنار رانده شده است در حالی که قبلا خبرنگارانی داشتیم که تخصصی درباره دوو میدانی کار می کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید