افسردگی عمر افراد سرطانی را کوتاه می کند

ترس از یک مرگ دردناک، از دست دادن اعضای بدن یا عزیزترین افراد زندگی، شایع ترین علایم افسردگی است که افراد مبتلا به سرطان را می تواند پیش از بیماری از پا در آورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس ، دردی که رنج و درد بیشماری برای مبتلایان به سرطان به بار می آورد و می تواند روند بهبود بیماری را تاخیر بیاندازد.

دکتر امید رضایی، روانپزشک در این خصوص گفت: هم اکنون سرطان جزو موقعیت های تهدید کننده حیات به حساب می آید و از مجموعه تجارب نزدیک به مرگ شناخته می ‌شود. جدا از مساله سرطان، نارسایی قلبی، انجام دیالیز، از کار افتادگی کلیه ها و ... نیز از جمله موقعیت‌ های نزدیک به مرگ شناخته می شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی افزود: کنار آمدن با تجربه نزدیک به مرگ، چند مرحله دارد. وقتی کسی برای نخستین بار متوجه می شود که دچار بیماری سرطان شده است، اولین فکری که به ذهن او خطور می کند این است که پس من نزدیک به پایان خط هستم.

وی اظهارداشت: این فرد پنج مرحله نشانه را طی می کند. ابتدا شوکه شده و انکار می کند. پس از آن دچار خشم می شود و با خود می گوید چرا من؟ سپس تلاش می کند راه‌هایی برای حل و فصل مساله پیدا کند.

وی ادامه داد: متوسل شدن به انبیاء و نذر و نذور کردن، قسم یادکردن برای جبران اشتباه های گذشته از جمله راه حل هایی است که اغلب به ذهن او خطور پیدا می کند. اسم فنی این کار چانه زدن است.

وی بیان کرد: پس از آن افسردگی و در نهایت پذیریش بیماری به سراغ او می آید. پس افسردگی یک واکنش قابل پذیرش ولی بیمار گونه در موقعیت های نزدیک به مرگ شناخته می شود.

رضایی گفت: همچنین این نشانه ها برای نزدیکان افراد مبتلا به موقعیت های نزدیک به مرگ نیز ممکن است رخ دهد. مثلا وقتی به کسی می گویی که پدرت به کما رفته است ابتدا شوک شده و انکار می کند. بعد دچار خشم می شود و می گوید چرا پدر من؟ نهایتا غم و اندوه و افسردگی، یاس و نا امیدی به سراغش می آید. در آخر با خود فکر می کند چکار می توانم بکنم، کاری از دست من ساخته نیست.

این روانپزشک افزود: اغلب کسانی که بیماری شان طولانی می شود مثلا چند سال مبتلا به سرطان هستند یا افرادی که یکی از عزیزانش در کما است، بخش یا سوگ پس از مرگ عزیزش را طی کرده است یعنی پیشاپیش برای بیماری آن عزیزش گریه و سوگواری کرده ، نذر و نذور داده است بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که کسی 3 ماه در کما بوده موقع مرگش مراسم سوگواری اش مانند کسی باشد که همان لحظه خبر مرگش را شنیده ایم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی در پایان گفت: هرچند افسردگی واکنش به موقعیت ها است اما باز هم بیمارگونه است و باید درمان شود. طبق مطالعه ای که من انجام داده ام یک مریض مبتلا به سرطان که دچار افسردگی شده را اگر درمان کنیم، باقی مانده زندگی اش با کیفیت بهتری طی خواهد شد. طول مدت زنده ماندن و امید به زندگی او نیز افزایش پیدا خواهد کرد و نتیجه درمان سرطانش نیز بهتر خواهد شد.
 

 

دیدگاه تان را بنویسید