گزارش جی پلاس از ضعف فنی لیگ هجدهم؛

فوتبال ایران جوان ندارد!/ ویلموتس با این بازیکنان چه کار کند؟

لیگ برتر هجدهم به جهت داشتن بازی های زیبا و پرگل بسیار ضعیف بود و نتوانست هواداران و کارشناسان فوتبال را راضی کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ لیگ برتر با همه فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید و در پایان این مسابقات فرسایشی، دو مهاجم برزیلی و بالای ۳۰ سال به طور مشترک به آقای گلی این مسابقات رسیدند.

استنلی کی‌روش مهاجم ۳۰ ساله و لوسیانو پری را مهاجم ۳۵ ساله تیم‌های سپاهان و فولاد خوزستان با ۱۶ گل زده به صورت مشترک بهترین گلزن فصل هجدهم لیگ برتر شدند و پس از این دو هم علی علیپور از پرسپولیس با ۱۴ گل در جای دوم قرار گرفت.

حضور یک مهاجم ۳۰ ساله غیر ایرانی دیگر به اسم آنتونی استوکس آن هم فقط با ۱۱ گل زده بعد از علیپور در جدول گلزنان، این مطلب را می‌رساند که فوتبال ایران از نداشتن مهاجمان تمام کننده رنج می‌برد.

در لیگ‌های شانزدهم و هفدهم علی علیپور عنوان آقای گلی لیگ برتر را به دست آورد که در این فصل او بعد از شیمبا و کی‌روش، سومین گلزن برتر فصل شد. این نشان می‌دهد فوتبال ایران در سالهای گذشته نتوانسته مهاجمان گلزن جدیدی تربیت کند.

حضور ۳ مهاجم بالای ۳۰ سال غیر ایرانی در بالای جدول گلزنان لیگ برتر آن هم با تعداد گل‌های نه چندان زیاد، پیام خوبی برای فوتبال ایران ندارد. این وابستگی به مهاجمان تمام کننده غیر ایرانی در سال های آینده می‌تواند حتی به تیم ملی ایران هم صدماتی وارد کند.

همانطور که آمار و ارقام نشان می دهد، لیگ هجدهم به جهت داشتن بازیکنان ایرانی و گلزن در فقر به سر برد. نه تنها بازیکنان ایرانی چیزی برای عرضه نداشتند بلکه لیگ هجدهم به جهت پرورش بازیکنان و جوان و آینده دار هم ناتوان بود و تیم ها روی به استفاده از بازیکنان باتجربه و بازی های تدافعی آوردند.

در نتیجه این اتفاقات، سال ها است که تیم ملی ایران بازیکن جدیدی در ترکیبش ندارد و تیم فعلی متشکل از بازیکنانی است که هر کدام از چهار، پنج سال قبل به عضویت آن درآمدند و مجددا سن تیم ملی بالا رفته است.

همچنین تیم ملی امید نیز به گواه کارشناسان نسبت به ادوار گذشته از داشتن بازیکنان جوان و خوش تکنیک محروم است به طوری که بر خلاف ادوار گذشته که مردم و کارشناسان تیم ملی را شانس صعود به المپیک می دانستند، این بار خبری از این موضوع نیست و تیم ملی به سختی توانست به مرحله نهایی انتخابی المپیک صعود کند و اکنون در سید آخر قرعه کشی مرحله نهایی است که همین موضوع شانس صعود به المپیک را کاهش می دهد.

وضعیت کنونی لیگ برتر حاصل میدان ندادن به بازیکنان جوان و تمرکز روی کسب نتیجه است که بازیکنان جوان را از دور رقابت خارج می کند و جایی برای بروز استعدادها نمی ماند.

مارک ویلموتس یا هر مربی خارجی دیگری برای ساختن تیم جدید، نیازمند بازیکنانی مستعد است که در همه کشورها از دل لیگ های داخلی خارج و بعضا بعد از کسب تجربه در اروپا به تیم ملی ملحق می شوند اما در سال اخیر نه تنها وضعیت لیگ برتر چندان تعریفی نداشت بلکه لژیونرهای ایرانی هم در اروپا افت کردند تا زنگ خطر برای تیم ملی به صدا در آید.

در همین رابطه فریدون معینی - کارشناس فوتبال که سال ها مسئولیت کمیته جوانان فدراسیون برعهده داشته است در گفت و گو با جی پلاس؛ با انتقاد از عملکرد فنی تیم ها در فصل اخیر فوتبال ایران می گوید: نتیجه گرایی در فوتبال مطلوب است، اما نه به بهای آنکه همه مسایل را فدای آن کنیم. هرچیز به جای خویش نیکوست و اگر تیمی قرار است نتیجه ای در رقابت هایی که در آن حاضر است کسب کند، چه بهتر که این نتایج را با ارائه بازی های فنی و زیبا به دست آورد.

عضو سابق کمیته فنی فدراسیون فوتبال همچنین گفت: متاسفانه در لیگ هجدهم بازی های فنی و زیبایی را از تیم ها شاهد نبودیم و تمامی تلاش کادر فنی و بازیکنان تیم ها تنها در کسب نتایج خلاصه شده بود که مناسب لیگ نیست.

معینی ادامه داد: تیم های حاضر در لیگ برتر انتظارات و توقعات هواداران و کارشناسان را برآورده نکردند. رویکرد مدیران و کادرفنی تیم های حاضر در لیگ برتر ایران باید تغییرکند و فوتبال چشم نوازتری را به نمایش بگذارند.

رئیس سابق کمیته جوانان، به طورمشخص درباره دو تیم پرسپولیس و استقلال نیز عنوان کرد: این دو تیم به دلیل برخوردار بودن از هواداران بی شمار در سطح ایران و اقصی نقاط دنیا نیاز به نتیجه گرایی دارند اما در سایر بخش ها این دو تیم به رغم ظرفیت های بالایی که دارند هنوز نتوانسته اند انتظار و توقع هایی که ازآنان می رود، برآورده کنند.

دیدگاه تان را بنویسید